Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]
Wat kun je van Stefan leren?
Eén van de belangrijkste dingen in een pitch is een duidelijke opbouw. Je geeft de luisteraar de informatie waar hij aan toe is op exact het juiste moment. Stefan heeft dit goed gegaan in zijn pitch. De opbouw is helder. Hij opent met een leuk feitje, schetst het probleem en presenteert daarna pas het product dat zij aanbieden.
Deze volgorde is belangrijk. Veel ondernemers zijn erg trots op hun product of dienst en beginnen daar gelijk over te vertellen. Maar de luisteraar weet dan nog niet welk probleem jouw product of dienst oplost en kan zich daar dan ook niet mee identificeren. Wanneer zij zich in het probleem herkennen of erkennen dat het probleem er is, dan gaan hun oren écht open.
Stefan sluit daarnaast af met een duidelijke call-to-action waarin hij weer naar het begin van zijn pitch refereert. Hiermee is zijn pitch mooi ‘rond’. Het is slim dat hij benoemt dat ze al meer dan 250 klanten hebben geholpen, dat schept vertrouwen. Ook hierin is timing in de pitch belangrijk. Als je dit doet aan het begin van je pitch dan denken wij Nederlanders al snel: “Wat een opschepper.”
Wat zou Stefan kunnen verbeteren?
Mijn belangrijkste tip is: wees specifiek! Aan het einde van de pitch wil je dat je publiek kan navertellen wat je bedrijf uniek maakt.
Stefan geeft aan dat mkb-bedrijven niet de maximale resultaten halen uit hun online marketing activiteiten, als zij deze al überhaupt ondernemen. Hij verwijst hierbij naar 48%. Maar mij was het niet duidelijk of 48% van de MKB’ers niets doet met online marketing, of dat 48% het uitbesteedt naar een marketing bureau. En geven de bedrijven zelf aan dat de resultaten middelmatig zijn of is dat de conclusie van Marketing Madheads?
Als ik de pitch juist begrepen hebt, dan wil hun doelgroep wel zelf hun marketing activiteiten uitvoeren maar weten ze niet hoe ze dit het beste kunnen doen? En wat vinden ze hier dan zo moeilijk aan? En waarom besteden ze het uit en ‘kopen’ zij middelmatige resultaten? Kortom, waarom kopen klanten jullie en wat voor type bedrijven zijn dit?
Wanneer dit is uitgelegd dan is het ook makkelijker om uit te leggen wat de tool uniek maakt. Stefan geeft aan dat deze tool het beste van online marketingbureaus, online marketingtools en opleidingen samen brengt. Maar wat is precies het beste van deze drie zaken? Bijvoorbeeld het advies van online marketing bureaus en het snelle overzicht van tools? Zorg dat je uitleg hierover aansluit bij het eerder geschetste probleem. En zijn jullie het enige of eerste bedrijf met deze oplossing, dan is het altijd goed om dat te benoemen.
Stefan geeft aan dat 250 bedrijven met hun platform aan de slag zijn gegaan. Het zou erg sterk zijn als hij concrete resultaten toe zou kunnen voegen. Bijvoorbeeld gemiddeld tien procent meer traffic naar de website binnen twee maanden, of een X verbetering in de SEO-positie in Google. Ook hierbij geldt weer: Wees specifiek!
Overigens maakt de naam Madhead Madonna Webcoach erg nieuwsgierig. Bij de naam Madonna hebben veel mensen een andere associatie. Weet dat je publiek deze connectie, bewust of onbewust, kan maken in hun hoofd. Je kunt deze connectie gebruiken in je pitch, maar het kan ook dat dit een veel gestelde vraag wordt vanuit je publiek (“Waarom heet het de Madonna Webcoach?”)