Met het Dutch Sport Tech Fund heeft Nederland zijn eerste echte investeringsfonds voor techbedrijven in de sportbranche. Oprichter en CEO Mark Snijders, zelf ooit voetballer bij AZ, is momenteel druk met de fundraising, en heeft grootse plannen. Jaarlijks wil hij twee tot drie deelnemingen doen in sportieve techies.
Dutch Sport Tech Fund moet uiteindelijk worden gevuld met in totaal 7 tot 10 miljoen euro aan groeigeld, en per deelneming toewerken naar een exit. Snijder wist al bekende sporters als Aron Winter en Marianne Timmer en hockeycoach Roelant Oltmans als ambassadeurs aan zich te verbinden. Welke kant wil Snijders op met dit fonds? MT/Sprout belt met de oud-voetballer en kersverse geldschieter.
Een apart investeringsfonds voor techbedrijven in de sportbranche. Vanwaar, eigenlijk?
‘Technologie is de toekomst, het is hot. Je hebt al fintech- en biotech-fondsen, maar er was niet zoiets voor de sportbranche. Daarom doen wij dit. We kijken naar schaalbare, innovatieve bedrijven. Facebook-, Microsoft- en Adyen-achtige techbedrijven, maar dan in de sportbranche. De e-sport-markt zal komende jaren vervijfvoudigen. Hij vertegenwoordigt nu nog net meer dan 10 miljard dollar in waarde, maar in 2030 belooft de markt een omvang van 50 miljard dollar te bereiken. Het is een exponentieel groeiende markt.’
Willen jullie alleen in e-sport-bedrijven stappen?
‘Nee, e-sport is een belangrijke groeimarkt, maar we richten ons op meerdere sectoren. Ook in zaken als data analytics, fan engagement, over-the-top-content en athlete performance.’
Willen jullie ook geld steken in aparte e-sporters?
‘Team Gullit leidt e-sporters op. Ik kan me voorstellen dat we in zo’n partij investeren op het moment dat zij willen uitbreiden en meer sporters willen aansluiten. We hebben afgesproken dat we 90 procent van ons geld zullen investeren in scaleups, die al een product ontwikkeld hebben en over het algemeen al netjes zwarte cijfers schrijven. De overige 10 procent investeren we in startups, omdat we vinden dat innovatie bij hen vandaan komt. Dat moeten we stimuleren.’
Richten jullie je eigenlijk alleen op Nederlandse startups?
‘Nee. Wel kijken we initieel binnen Nederland. Ons land is goed georganiseerd met sportbonden, we hebben een goede kenniseconomie en een goede infrastructuur voor techbedrijven, met ons glasvezel-, 4G- en 5G-netwerk. In Nederland is er dus veel te doen, maar we kijken ook buiten de landsgrenzen.’
Hoe groot worden jullie beoogde deelnemingen? En welk belang moet je daar als ondernemer voor weggeven?
‘Dat hangt van de waardering van ieder bedrijf af. Voor scaleups rekenen we gemiddeld 1 miljoen euro, waarin we een belang willen van zo’n 25 procent. We willen niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar zullen ondernemers wel helpen met de kennis en expertise die we aan boord hebben. Ook beoordelen we het management als we een investering gaan doen. Als er waarde toegevoegd kan worden door onze experts, zullen we niet nalaten dat te doen.’
Het fonds moet nog wel gevuld worden, begrijpen we?
‘Klopt. We zijn op zoek naar 7 miljoen euro, met daar bovenop eventueel 3 miljoen aan aandelen als buffer. We zitten nu richting de miljoen euro en willen dit jaar de eerste 3 miljoen ophalen. Lukt dat, dan willen we het jaar erop weer 3- of 4 miljoen ophalen. We werken samen met investeerders en beleggers, grote en kleine partijen. Je kunt voor minimaal 10.000 euro meedoen. Welke investeerders bij ons zijn aangesloten? Dat mag ik niet vertellen. We hebben er in ieder geval tientallen aan boord.’