“Het exacte bedrag mogen we niet vertellen, maar het zit tussen een half miljoen en 1 miljoen euro in”, zegt Robert Gaal (22). Zijn bedrijfje Wakoopa heeft een site met een soort kijkcijfers voor software- en gamegebruik. De onderneming werd in 2007 opgenomen in de Sprout 25 onder de 25 lijst.
Wakoopa-leden installeren een klein programmaatje dat precies bijhoudt hoeveel tijd ze actief zijn met software op hun computer. Die gegevens worden op de site gepresenteerd in profielen per gebruiker. Maar in de database ontstaan ook automatisch dwarsverbanden tussen programma’s. Wie vaak de ene software gebruikt, ziet op Wakoopa welke vergelijkbare programma’s er zijn. Zo vormt de site een klein sociaal netwerk rond softwarevoorkeuren, zoals sites als Last.fm dat doen rond muzieksmaken.
Programmeurs en partners
Na de startinvestering in 2007 van Dutch Creative Industry Fund wil Wakoopa nu groeien. Volgens Gaal is het extra kapitaal nodig om meer ervaren programmeurs aan te nemen, die de functies kunnen uitbreiden. Ook gaan Gaal en Broekhof op zoek naar een CEO in Silicon Valley, die partnerships met softwarebedrijven kan sluiten. Zo kunnen de twee zich toeleggen op het creatieve werk. Grote softwarebedrijven zouden via Wakoopa geanonimiseerde gebruiksdata kunnen krijgen, waarmee ze meer inzicht krijgen in hun producten.
Wij zien voor Wakoopa een grote rol weggelegd in de convergentie van een online sociaal netwerk en slimme aanbevelingen over software- en gamesgebruik”, aldus Barend van den Brande van het Belgische Big Bang Ventures. Gaal en Broekhof raakten via evenementen als The Next Web, een congres voor vernieuwende webbedrijven, in contact met Big Bang en HENQ.
Wakoopa heeft nu 30 duizend gebruikers. Maandelijks heeft de site een miljoen bezoeken en in totaal is 250 miljoen uur aan software en games geteld. Wakoopa heeft nu drie man personeel, dat aantal moet worden verdubbeld. “We willen investeren in een goed team en dus echt gaan voor goede, doorgewinterde personen. We hebben al twee goede ontwikkelaars gevonden. Nu is er nog één frond-end developer nodig.”
Ook websites meten
De nieuwe medewerkers moeten volgens Gaal vooral de interface verbeteren en naast programma’s ook het meten van webapplicaties mogelijk maken.”We meten dan onder meer hoe lang mensen Gmail of Twitter gebruiken. Ook willen we de algoritmes van het aanbevelingssysteem verbeteren.” Belangrijk punt hierbij is dat gebruikers op een handige manier sites moeten kunnen uitsluiten. “Zodat bijvoorbeeld geen pornosites worden gemeten.”
CEO-zoektocht
Voor de technische slag trekt Wakoopa een half jaar uit. In de tussentijd moeten Gaal en Broekhof ook een nieuwe CEO zien te vinden. “Die CEO moet onderhandelen met softwareproducenten over partnerships.” De twee zoeken vooral in Silicon Valley. “Daar kennen we enkele invloedrijke mensen in deze wereld, die ons met de juiste personen in contact kunnen brengen. We zoeken iemand met veel ervaring en connecties.”
Aan de rol van de ondernemers verandert na de komst van de CEO weinig, zegt Gaal. “Het is vooral naar buiten toe belangrijk. Wouter en ik zijn het liefst creatief bezig. Die partnerships sluiten is niet onze specialisatie.”