Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Makelaarsland: ‘We hopen op veel problemen’

Na Nederland lonkt Europa voor prijsvechter Makelaarsland. Twee weken terug opende het bedrijf een Duitse vestiging. Andere landen volgen.

De gang naar de Duitse markt lijkt nog wat stroef te verlopen. Hoe komt dat?
“Toen we in Nederland begonnen hadden we de eerste maand een opdracht per dag. Op dat niveau zitten we nu ook met Imakler in Duitsland. We zitten nog in de beginfase. Er is nog geen grote mediacampagne geweest en we richten ons nu eerst op de markt in de deelstaat Hessen.”

 

Waarin verschilt de Duitse markt van de Nederlandse?
“De Duitsers moeten de eigendomsoverdracht tegelijkertijd met de koopovereenkomst regelen. En waar in Nederland 92% van de huizenverkopers een makelaar inschakelen is dat in Duitsland maar 50%.”

 

Hoe komt dat?
“Hier betaalt degene die zijn huis wil verkopen de makelaarskosten. In Duitsland is dat maar in een paar deelstaten zo. In de rest van het land betaalt de koper de courtage of delen koper en verkoper de kosten. Met zo’n regeling geven veel mensen de voorkeur aan het omzeilen van een makelaar. Zonder courtage kan de verkoper een hogere prijs vragen voor zijn pand. Het scheelt aanzienlijk, want in Duitsland worden courtages berekend van 5,95 procent! Bij ons betalen ze maar 995 euro.”

 

Hoe gaat u die 50% overtuigen die hun zaakjes zelf regelen?
“We mikken op alledrie de groepen. Maar deze groep moet nu alles zelf doen. Ze zijn hun eigen makelaar en dat kan ook veel geld kosten.”

 

En waarin verschilt de Duitse consument van de Nederlander?
“Veel verschil is er niet. Uit het marktonderzoek dat we hier lieten doen kregen we dezelfde cijfers. Een derde van de Duitsers zou, net als de Nederlanders aangaven toen we de markt onderzochten, hun huis verkopen via Imakler (de Duitse variant van Makelaarsland) of het overwegen.”

 

Heeft Duitsland ook een soort NVM die u in de weg kan zitten?
“Ja, die is er wel. Maar die is minder machtig dan in Nederland. Anderzijds, met die hoge tarieven vind ik dat de Duitsers moeten weten dat de makelaardij één grote geldklopperij is.”

 

Dat is stevige taal. Verwacht u veel weerstand?
“Er is een artikel over ons in dagblad Die Welt verschenen. Daarin reageerde een Duitse makelaar met dezelfde houding die we inmiddels gewend zijn geraakt: ‘Dat kan onmogelijk voor dat geld, het zal wel slechte kwaliteit zijn’. Nu beschuldigt IVD Immobilienmakler, de Duitse NVM ons van etikettenbedrog in hun magazine. Wat wij doen is geen makelaardij, vinden zij.”

 

“Die aantijging kregen we hier ook, dat is uitgezocht tot aan de NMa toe. De conclusie was dat wij wel degelijk makelaarstaken uitvoeren. Zo zal het hier ook lopen. Echte problemen voorzie ik dus niet. Jammer, want ik hoop juist op een beetje strijd. Ik wil graag knokken voor de Duitse consument.”

 

Bent u in Duitsland vanwege de vergelijkbare handelsgeest in dat land?
“We zijn benaderd door allerlei buitenlandse partijen die net zoiets als Makelaarsland.nl wilden opstarten. We zijn uiteindelijk in zee gegaan met de Duitse partij omdat wij die hier bij uitstek geschikt voor vonden. Het gaat om de vent, niet om de tent.”

 

Hoe groot wilt u worden?
“We hebben ons geen norm gesteld hoe klein we willen blijven. Als dit goed gaat lopen voorzie ik dat we twee landen per jaar erbij zullen pakken.”

 

Hoeveel groei is er mogelijk?
“Het kan heel ver gaan. In de Verenigde Staten heb je drie partijen die ongeveer hetzelfde doen als wij. Die beheersen daar de markt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Is er ruimte voor zulke overheersing in Europa?
“Ik geloof nog steeds in een steeds sterker wordend Europa. Ondernemers, ook de kleinere, kijken steeds makkelijker over de landsgrenzen heen. Ik denk dat er uiteindelijk een aantal grote Europese bedrijven zullen ontstaan in plaats van nationale. En ik hoop dat Makelaarsland er één van zal zijn.”