Hard groeien kost geld. Daarom zoek je als startup vroeg of laat naar investeerders. In hun boek Startup Funding beschrijven startup- en investment analist Thomas Mensink Golden Egg Check en advocaat Sjoerd Mol (Benvalor) hoe je dat aanpakt.
Investeerder gezocht: ben jij er klaar voor?
Een van de eerste stappen die ze beschrijven is meteen een interessante: hoe zorg je dat je bedrijf interessant genoeg is voor investeerders om hun geld op in te zetten?
Investor readiness, aldus Mensink en Mol in hun boek, is de mate waarin een bedrijf goed scoort op de criteria van investeerders. En dus of de plannen aansluiten bij de behoefte van de investeerders.
Uiteindelijk maakt een investeerder een inschatting op basis van een integrale analyse. Alle criteria tezamen geven dan een beeld van de investeringskans: wel of niet investeren?
Criteria van investeerders
De criteria van investeerders kunnen helpen om jezelf als ondernemer een spiegel voor te houden. Het biedt een gestructureerd raamwerk om alle aspecten van je bedrijf door te lichten. Dit kan je helpen om je investor readiness in te schatten, en vervolgens te verbeteren.
De analyse kan ook helpen om te voorkomen dat je met een mond vol tanden staat na een kritische vraag van een investeerder. Juist door met de ogen van een investeerder naar je eigen bedrijf te kijken kom je achter de blinde vlekken, de onderdelen waar je misschien nog te weinig vanaf weet of nog onvoldoende over hebt nagedacht.
Kortom, zo’n investor readiness check helpt je om te weten hoe je ervoor staat. Met die kennis kun je bepalen of je ver genoeg bent om een investering aan te trekken. Tot slot is het handig om je investor readiness in te schatten om te bepalen of de venture capital-route überhaupt iets voor jou en je bedrijf is.
Investor Readiness Canvas
Om dat gestructureerd aan te pakken, ontwikkelde Golden Egg Check een zogeheten Investor Readiness Canvas. Dit canvas, een variant op het bekende Business Model Canvas, bevat alle categorieën en criteria die investeerders belangrijk vinden.
Ten opzichte van het Business Model Canvas is het Investor Readiness Canvas meer gericht op het hele bedrijf inclusief team/organisatie, strategie en onderbouwing (en uiteraard ook business model). Het is als het ware één niveau verder uitgezoomd.
Het idee van dit canvas is dat een investeerder op basis hiervan al een goede samenvatting moet hebben van het bedrijf én de investment opportunity. En juist door het canvas in te vullen, kunnen ondernemers op een bondige manier nadenken over alle aspecten die een investeerder relevant en belangrijk vindt. Vervolgens kunnen zij die aspecten iteratief verbeteren.
Centraal in het Investor Readiness Canvas staan de zeven categorieën met criteria die investeerders graag afvinken:
- Team
- Executie
- Groei
- Waardepropositie
- Concurrentievoordeel
- Marktkans
- Investeringskans
Iedere categorie heeft een eigen vak, waarbij de vakken van de categorieën Team, Waardepropositie en Groei het grootst zijn. Dit zijn de categorieën die voor de meeste investeerders het belangrijkst zijn. In elk vak zie je de criteria staan die in de desbetreffende categorie zitten. Ook kun je er kort in aangeven in hoeverre dat criterium aanwezig is in je bedrijf.
Investeerder gezocht: Van samenvatting naar social proof
Boven in het canvas is er ruimte voor een samenvatting van het bedrijf en van de gezochte investeringsronde. Helemaal onderaan staat het vak ‘Proof’, waarin je een onderbouwing kunt toevoegen over de kwaliteit en voortgang van je bedrijf.
Dit kunnen groeimetrics zijn, maar onder andere ook positieve beoordelingen van anderen die zich in je bedrijf hebben verdiept en het de moeite waard vonden om er tijd of geld in te steken of hun reputatie aan te verbinden.
Dit kan bijvoorbeeld een professor zijn die zich uitspreekt over de wetenschappelijke kwaliteit van je vinding, een accelerator die je heeft geselecteerd voor hun programma, een angel investor die een vorige ronde heeft meegedaan, een nieuwe investeerder die zich al heeft gecommitteerd voor een deel van de nieuwe ronde, een prestigieuze startup-prijs die je hebt gewonnen, positieve reviews van klanten of een journalist die een uitgebreid artikel over je bedrijf heeft geschreven.
Sterk en zwak
Nadat je het canvas (met je team) hebt ingevuld kun je het ook beoordelen. Je kunt de criteria (en daarmee uiteindelijk categorieën) scores geven maar je kunt de categorieën ook in relatieve zin beoordelen. In dat geval verdeel je bijvoorbeeld 100 punten over de zeven categorieën. Dit is een snelle manier om expliciet te maken welke categorieën jullie sterk en zwak vinden.
Net als het Business Model Canvas is het idee van het Investor Readiness Canvas om snelle snapshots te maken en vanuit daar na te denken over een verbeterde versie.