Waar let je op bij de beoordeling van businessplannen?
“Per jaar zie ik tussen de 500 en de 600 plannen, dus dan moet ik wel een strenge schifting maken. De twee belangrijkste criteria voor ons: is de markt internationaal genoeg en heeft de ondernemer ambitie, intelligentie en drive om het te maken? En we zoeken zelf ook naar goede bedrijven; ik schat dat we ongeveer de helft van onze investeringen zelf scouten.”
De ondernemer zelf speelt dus een centrale rol?
“Ervaring en contacten zijn zeer waardevol. Een ondernemer die het allemaal al eens heeft meegemaakt, weet beter waar hij over spreekt. Ook de persoonlijke chemie tussen investeerder en ondernemer moet in orde zijn. Als je je goed wilt voorbereiden, bel dan eens met een ondernemer die al met de investeerder in zee is gegaan.”
Bereiden ondernemers zich goed voor op pitches?
“Soms hebben mensen gewoon niet de juiste achtergrond om ondernemer te worden. Daarnaast zien we ook best veel slecht uitgewerkte plannen. Dan kan het best een leuk idee zijn, maar ik heb al een kaartenbak vol leuke ideeën. Inhoudelijk moet een plan goed uitgewerkt worden: hoe gaat het bedrijf richting markt? Doe je alles zelf of heb je een partnership nodig? Een andere fout die vaak gemaakt wordt is het onderschatten van de concurrentie.”
Hoe herken je de juiste ondernemer?
Veel mensen zijn te verliefd op hun idee om er kritisch naar te kijken, en een goede ondernemer doet dat wel. Die ziet in dat een plan soms een draai nodig heeft om succesvol te worden. Ook heeft hij vaak al een goed team om zich heen verzameld, omdat hij weet waar hij goed en minder goed in is. Natuurlijk kunnen wij daar ook een rol in spelen, met ons netwerk. Daarnaast zien we ook ondernemers die te weinig ambitie tentoonspreiden, of plannen maken die simpelweg economisch niet haalbaar zijn. Dan houdt het snel op.”
Heb je voorbeelden van ondernemingen waarin je investeert?
“We hebben net in Adjustables geïnvesteerd, omdat het iets totaal nieuws is. Zij kunnen bewegend beeld met advertenties mengen, en dat ook nog eens individueel targeten. Daar is een grote, internationale markt voor, bovendien heeft de onderneming een patent op de vinding. Daarbij heeft ondernemer Jan van Ottele al ervaring met het opzetten van een onderneming. We zien ook een groeiende groep serial entrepreneurs, zoals de jongens van 3Mensio.”
Zijn er voldoende goede plannen?
“In 2000 zagen we duizenden plannen, daarna stortte dat snel in. Maar de afgelopen twee jaar zien we weer een toename, er is weer optimisme in de markt. Dat moet ook, we zoeken immers naar dingen die er nog niet zijn, naar nieuwe markten. Skype, Google en eBay bestonden tien jaar geleden ook nog niet. Naar dat soort nieuwe markten zijn we altijd nieuwsgierig.”