Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe slaag je wél in Dragons’ Den?

Ondernemers die pitchen in het KRO-programma zijn slecht voorbereid en weten niet wat ze willen, luidt de kritiek van experts. Bregje Zijlstra (Salvamodels) is een van de weinige ondernemers die 50.000 euro wist los te peuteren. Al heeft ze nog geen cent gezien.

Volgens de oprichter van het moddelenbureau is haar overwinning te danken aan een combinatie van factoren. “Ik had overal drie keer over nagedacht. Alle vragen die de Dragons stelden, had ik zelf ook al een keer bedacht.” En dan komt het aan op een heldere, concrete presentatie.

Naast een goede voorbereiding gaat het volgens Zijlstra vooral om de cijfertjes. “Het financiële plan had ik in grote lijnen in mijn hoofd. Waarbij ik niet te veel had begroot en dus geen exorbitante bedragen vroeg van de investeerders.”

De 25-jarige ondernemer vond aansluiting bij Henk Keilman. “Jort Kelder had me vooraf al getipt dat hij interesse zou hebben in een modellenbureau.” Toch denkt ze dat affiniteit van de Dragons alleen, niet tot het succes van haar pitch heeft geleid. “Als je ze enige aanleiding geeft om aan je plan of je capaciteiten te twijfelen, zullen ze nooit in je investeren.”

Ondanks de succesvolle pitch is de zakenvrouw er nog niet veel rijker op geworden. “Ik heb contact opgenomen met de PA van Henk Keilman, maar nog geen afspraak kunnen maken.” Ook de KRO trekt zijn handen af van de toezegging. “Het programma is gemaakt, de investering moet u zelf regelen,” werd haar verteld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk de aflevering

Lees meer over de Sprout Starters Brick Blocks en TH!S in Dragons’ Den.