Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe lok je nieuwe mensen? De zoektocht naar personeel vraagt om creativiteit

Even een paar cijfers. Meer dan de helft van de finance- en human resources managers (56%) geeft aan moeilijk geschikt personeel te vinden. 43% van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over het verliezen van toptalent aan andere bedrijven. Ruim één op de drie ondernemingen (36%) overweegt het beloningsbeleid op korte termijn aan te passen. De vraag naar personeel in de publieke sector en naar salesmedewerkers neemt flink toe. Sollicitanten zoeken steeds vaker naar een prettige werkomgeving met de mogelijkheid om zich middels opleidingen verder te ontwikkelen. Investeren in een prettige werksfeer en het bieden van opleidingsmogelijkheden blijken voor werkgevers van essentieel belang als het gaat om het werven én behouden van personeel.*

Het is de keerzijde van een welvarende economie: de factor mens wordt schaars, en dus is de jacht op goed personeel geopend. De gemiddelde ondernemer kan niet de salarissen en de opleidingsmogelijkheden voorleggen die multinationals wel aan hun personeel kunnen bieden. Dus wordt er creativiteit gevraagd. Langer ouderschapsverlof, werkvakanties in zonnige oorden, of een zeer democratisch geleide organisatie. In Amerika gaan bedrijven nog wat verder. Een baan is in Silicon Valley geen baan meer, maar een lifestyle; eten, vrije tijd, zelfs vakantie brengt personeel door onder de hoede van de baas. Zover gaan we hier nog niet, maar de zeven ondernemers uit onze special zijn creatief in het zoeken én behouden van hun personeel. Lees hoe zij de strijd winnen.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

* onderzoeksresultaten van Robert Half, OnlineResults, Monsterboard, BDO