Het begon tijdens een vakantie in Amerika, waar Mei Lin Ang en haar vier dochters verslingerd raakten aan frozen yoghurt – yoghurt die ter plekke bevroren wordt tot ijsje. Terug in Nederland ontdekte Ang dat er niets vergelijkbaars te krijgen was in Nederland. Ze ging zelf experimenteren met het maken van ijs, met een gehuurde ijsmachine aan de keukentafel. Wat begon als een hobby, liep uit tot frozen yoghurt keten Frozz.
Het eerste jaar opende Ang tijdelijke winkels, die ze na de zomer weer opdoekte. In die tijd kregen Ang en haar compagnons – zus Mei Lan Ang en Alrik Koudenburg – al zestig aanvragen voor franchisezaken. In 2012 lieten ze de eerste drie franchisers beginnen, en gingen samenwerkingen met Bijenkorf en Schiphol van start. “De vier of vijf eigen zaken die ik van plan was te openen in 2012, werden er zeven”, lacht Ang. Dit jaar zijn dat er twaalf geworden, met een eerste buitenlandse vestiging, in Portugal. Eind 2012 moeten er achttien winkels draaien.
Bekijk hier het hele interview op 7 Ditches TV:
Alles meten
Lastig punt voor iedere ijswinkel: wat doe je in de winter? Ang gelooft er heilig in dat frozen yoghurt het hele jaar door verkocht kan worden, maar ze zag wel haar omzet inzakken na de zomer. Daarom ontwikkelde ze alternatieven voor de winter, die weinig additionele investeringen zouden kosten. In 2012 startten twee trajecten: een wintervariant van Frozz – denk aan ijs met warme pannenkoeken – en het nieuwe noodleconcept Oodlz. Dat slaat aan, en wordt nu verder uitgebreid. Franchisenemers kiezen zelf of ze beide concepten in één zaak willen, of één van de twee. “De twee concepten zijn goed complementair aan elkaar. De piek van Oodlz ligt tussen 12 en 2, van Frozz tussen 3 en 5, en daarna heeft Oodlz weer een piek.”
Ang is “bijna freaky” in de hoeveelheid data die ze meet in haar bedrijf. “Ik meet alles: het percentage regen, wat personeel zegt tegen klanten, wat mensen aan bijproducten nemen bij hun bestelling. We werken met een cloudkassasysteem dat je helemaal kunt configureren zoals je wilt. We hebben bijvoorbeeld knoppen op de kassa met ‘bewolkt’ en ‘boven de twintig graden’. Ik weet nu bijvoorbeeld dat regen meer effect heeft op de verkoop van Frozz dan temperatuur”, beschrijft ze. “Met die data kun je slim ontwikkelen. We zijn nu nog klein, maar ik anticipeer op een toekomst waarin we honderden winkels hebben. Dan gaan die data heel erg interessant zijn om in de lead te blijven.”
Supermarktproduct
Voor groei kijkt Ang vooral naar het buitenland. “We hebben al heel veel gesprekken in andere landen. We groeien nu nog vanuit de winst die we maken; zolang het kan willen we het op eigen kracht doen.” Frozz ontwikkelt daarnaast een product dat in de supermarkt verkocht kan worden. “Daar zijn we al een jaar mee bezig, het is een uitdaging om dat helemaal goed te krijgen.” Supermarkt Bilder & De Clerq heeft de primeur. “De pilot ziet er goed uit, mensen komen er voor terug. We werken nu het hele businessplan uit.”