Het feest is voorbij. Dat was de boodschap van de paneldiscussie op het Media and Money-congres in New York. Investeerders hebben geen zin meer om te investeren in webstart-ups die geen winst maken.
“Er is veel te veel aanbod voor te weinig vraag”, tekent Emerce.nl op uit de mond an Jeff Lancot, chief strategy officer van Avenue A | Razorfish.
“Iedereen probeerde een advertentiemedium te worden. Niet alleen een hele serie start-ups met VC-geld die elke week bij ons komen aankloppen, maar ook sommige van onze klanten die enorm veel verkeer op hun sites hebben.”
Geen winst
Jordan Rohan, een voormalige internetanalist bij RBC Capital Markets, stelde vast dat de meerderheid van de web 2.0 bedrijven geen winst maakt. “Ook al zouden ze hun uitgaven beperken, dan nog maken ze geen winst.”
Hij verwacht gat weinig start-ups zullen overleven: “Er zijn veel nullen. Niet de nullen voor de komma, maar gewoon nul.”
Financieel-economisch journalist Mathijs Bouman ziet het als een gezonde ontwikkeling dat onrendabele web-start-ups zichzelf gaan tegenkomen. Maar volgens hem is er weinig reden tot paniek. “Zo extreem als de eerste internetbubble zal het dit keer niet worden”, stelt hij in een interview met Sprout. “Per saldo zit er nog best geld in internet.”
Lees het volledige artikel over het Media and Money-congres op Emerce.nl.