Michael Lints
Best Dutch Equity & Advisory
Een goed geschreven ondernemingsplan, en ondernemers met een sterk profiel dat past bij de ambitie. Maar op een aantal vlakken moet het plan wel aangescherpt worden.
Zo is het slimmer om op andere momenten dan de Belastingdienst campagne te voeren. Door eerder en langer Belastingvriendin te promoten wordt de tijd tussen de start van de campagne en het invoeren van de aangifte langer. Mensen kunnen zo langer wennen aan Belastingvriendin.
Als de ondernemers 700.000 euro in voornamelijk marketing steken dan moet de doelgroep beter in beeld worden gebracht. Is bijvoorbeeld de huidige doelgroep van 55+ wel bereid om een online tool te gebruiken? Mijn conclusie: Een erg leuk idee, dat nog wel verdere analyse en uitdieping (doelgroep, marketing en financiële prognose) nodig heeft om een succes te kunnen worden.
Kees de Jong
Voorzitter Entrepreneurs Organization (EO), serial entrepreneur (BBI Group) en investeerder.
Het businessplan van Belastingvriendin zit knap in elkaar. Een doordacht stuk, met een kop en een staart waarin op alle opkomende vragen direct een antwoord wordt geformuleerd. Bob van Berkel, de ondernemer is een man van duidelijke ambities: 2,4 miljoen omzet in het eerste jaar met doorgroei van 13 tot 19 miljoen in jaar vijf. Ook het concept van Belastingvriendin is goed doordacht, het belooft een nieuwe, verbeterde online versie te zijn van de aloude belasting aangifte diskettes en meer. Echter, hoewel het plan leest alsof de executie slechts een hamerslag is, vergallopeert Van Berkel zich enkele malen aan aannames en prognoses. Van 0 naar 175k gebruikers in een paar maanden is kras. Ook de worst case netto winstprognoses van 34 procent lijken vooral ‘excel‘ based en laag realistisch. Hoewel geestdrift en ambitie in mijn visie de kernwaarden zijn waarmee echte ondernemers hun doelen bereiken, zou een wellicht een worst worst scenario dit zonder meer sterke concept meer realiteitsgehalte geven. Rating: indien aannames worden herijkt, een duidelijke kanshebber.
Nils de Witte
Partner van NeBiB,
Start-up deskundige
Belastingvriendin is een interessant concept. Daar geloof ik wel in. Bob van Berkel heeft verstand van de materie en heeft goed nagedacht over de positionering. Eerlijk gezegd vind ik mijn privé-aangifte via de belastingdienst een fluitje van een cent. Maar, dat terzijde.
Bob heeft alle argumenten opgenoemd die het succes moeten onderbouwen, maar argumenten zijn geen feiten. Ik geloof niet dat deze vlieger opgaat zoals Bob verwacht. De uitvoer laat ernstig te wensen over. Er is eigenlijk nog niks gedaan. De marktpenetraties zijn enorm hoog terwijl het product moet concurreren met een geaccepteerd en gratis product. De marges zijn vrij laag. Als je een miljoen moet uitgeven aan reclame en je haalt je targets niet, dan is alles weg. Verder wil Bob over drie maanden live, terwijl hij nog moet beginnen aan de ontwikkeling en geen geld heeft. Dat wordt niks.
Pitch
Onderneming
Belastingvriendin
Eigenaren
Bob van Berkel (36)
Ed Bras (36)
Verwachte aantal klanten
175.000 – 250.000 in 2008
Klanten
Starters en senioren
Deadline
‘1 januari gaan we online’
Investering nodig voor
Ontwikkeling en marktintroductie