Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fresh Pitch: meubelontwerper zoekt 40.000 euro

Onderneming

Galerie Peter van Zoetendaal, Zierikzee (1994) 

Eigenaar

Peter van Zoetendaal (63) 

Verwachte omzet

1 miljoen euro binnen vijf jaar 

Klanten

Middensegment 

Investering nodig voor

Productontwikkeling en personeel voor verkoop en PR 

“Ik heb een klein ontwerpbureau met showroom in Zierikzee. Daar ontwerp ik meubelen, lampen en decoratieve artikelen. Jarenlang deed ik dat als freelancer voor opdrachtgevers als de Bijenkorf en Machalke, maar nu wil ik mijn eigen collectie in de markt zetten. Als ontwerper is het moeilijk om aan geld te komen en om te controleren of een winkel niet voortborduurt op een ontwerp van jou. Daar wil ik helemaal vanaf.

 

Ik heb een serie buismeubelen ontworpen in de stijl van Bauhaus, maar dan in een modern jasje. Ik heb al fabrikanten gevonden die de frames en gestoffeerde onderdelen kunnen produceren, en winkeliers die één of meerdere modellen willen verkopen. Nu zoek ik geld en personeel om het verder in de markt te zetten. Om de eerste vier modellen in kleine series te ontwikkelen, verkopen en in de publiciteit te krijgen, heb ik zo’n 40.000 euro nodig.

 

Eigenlijk kan ik bijna alles zelf, maar ik blijf ontwerper en geen vertegenwoordiger die gaat onderhandelen op beurzen. Ik wil iemand aannemen die de mogelijkheden kent van verkoop op die manier, en die weet hoe je een goede webwinkel kunt maken. Dan kan ik de concurrentie aangaan met jonge ontwerpers.

 

Ik weet dat er vraag is naar de meubelen die ik maak, uit mijn eigen zaakje en gesprekken met winkels. Je hebt het topsegment met merken als Gispen en Artifort, die voor tweeduizend euro een fauteuil verkopen. Daarnaast heb je het lage segment, waarin een stoel maar tweehonderd euro kost. In het middensegment, tussen de achthonderd en negenhonderd euro, zit bijna niks. Terwijl er wel behoefte is aan betaalbare design.

 

In het afgelopen jaar heb ik vijftig prototypes gemaakt, waarvan ik er tien echte toppers vindt. Klanten die de prototypes hebben gezien en getest zijn enthousiast. Na bijna dertig jaar meubels maken weet ik wel wat klanten willen en wat lekker zit. Ik denk dat ik met deze meubels binnen vijf jaar een omzet van een miljoen kan halen.” (KH) 

Pim de Bokx, oprichter incubator BViT

Van Zoetendaal is een voorbeeld van een ervaren ondernemer die aan zijn derde uitdaging begint. Toch jammer dat hij door velen achterdochtig behandeld zal worden. ‘Wat moet je nog op zo’n leeftijd?’, zullen veel mensen denken. Met zijn 63 jaar is hij een gepassioneerd man die niet te stoppen is; een held met dertig jaar ervaring als meubelontwerper en ondernemer.

 

In zijn Galerie Formula in Zierikzee toont hij samen met zijn vrouw autonome en toegepaste kunst en design. Waarom zou je de moeite op de hals halen om een eigen collectie te gaan maken en op de markt te brengen? En wie steekt daar dan 40.000 euro in? De bank ziet je aankomen! Menig bankemployee zal jaloers zijn op hoe Van Zoetendaal het al voor elkaar heeft.

 

Die 40.000 is te weinig. Een nieuw designmerk in de markt zetten gaat wel meer kosten. En dan moet je ook nog de eerste productie en je personeel voorfinancieren. Maar Van Zoetendaal heeft zelf ook geld, dus hij kan beter op zoek gaan naar een compagnon (plus 40.000 euro), een ervaren ondernemer in branding & sales die graag een nieuwe uitdaging aangaat. Eentje die zijn of haar tanden wil zetten in het vermarkten van een hoogwaardig product; waar je ook nog eens op kan bijkomen als het even tegenzit. 

Michael Lints, BestDutch Equity and Adisory

Peter oogt als een nuchtere en slimme ondernemer. Hij heeft een goede kijk op de branche en onderkent zijn minder sterke punten. Wat mij betreft een eigenschap die je absoluut moet bezitten als ondernemer om te kunnen groeien. Peter ontwerpt meubelen voor het middensegment. Ik denk dat hij hiermee de juiste markt heeft gekozen. Ook gezien de aandacht die momenteel, zowel nationaal als internationaal, gegeven wordt aan Dutch Design. Doordat hij in kleine aantallen gaat produceren kan hij zijn klanten het gevoel meegeven een uniek product in handen te hebben. Maar hij zal hevige concurrentie ondervinden van jonge ontwerpers die snel, goed en relatief goedkoop unieke producten op de markt brengen. Het aantrekken van een goede verkoper is een slimme zet. Ik zou zelfs willen adviseren om te zoeken naar een jonge verkoper met een webdesignachtergrond. Die kan zowel de verkoop als het opzetten van de webwinkel onder zijn hoede nemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Peter geeft aan dat er weinig concurrentie is in het middensegment. Toch zie ik steeds meer onlinewinkels die designmeubels leveren voor lagere prijzen. Diverse outlets bieden ook steeds vaker de mogelijkheid om onder de duizend euro designmeubels aan te schaffen. Het is mij nog duidelijk niet hoe groot het belang is dat Peter wil afstaan voor 40.000 euro. Een omzetgroei naar één miljoen euro binnen vijf jaar lijkt mij een gezonde investering.