Tien jaar geleden wilde hij een verzekering afsluiten maar zag door de bomen het bos niet meer. Uit boosheid begon hij samen met zijn broer op de zolderkamer een vergelijkingssite voor verzekeringen die het voor de consument overzichtelijk moest maken. Hij wist alleen niet dat een andere partij op dat moment precies hetzelfde deed: Independer.
Inmiddels bestaan beiden tien jaar. Met 20 werknemers tegenover 200 bij Independer en 2 miljoen tegenover 7 miljoen bezoekers per jaar is de Verzekeringssite na tien jaar nog altijd het kleine broertje van. Zeven vragen aan oprichter Erik Hordijk.
Voelt het niet een beetje alsof Independer er met de buit vandoor is gegaan?
‘Nee, helemaal niet. Ik zie het eerder als positieve overlast. We begonnen tegelijkertijd met hetzelfde idee zonder dat we het van elkaar wisten. Natuurlijk is het vervelend als je hoort dat er concurrentie is, maar het was voor mij ook een grote bevestiging dat het een goed idee was, de markt was er rijp voor. Die markt was bovendien tientallen miljarden euro’s groot, dus groot genoeg voor twee partijen.
Waardoor heeft Independer zo kunnen groeien?
Zij zijn begonnen met een grote zak geld, wij niet. Dat is het wezenlijke verschil.
Heeft u destijds zelf ook een grote zak geld gezocht?
Ik ben bij twee partijen op gesprek geweest maar al heel snel had ik zoiets van: ‘ik heb al die partijen lekker niet nodig’. Als iemand je een zak geld geeft willen ze in ruil daarvoor natuurlijk ook zeggenschap over je bedrijf. Dat hoefde van mij niet zo. Het voordeel van je bedrijf runnen zonder externe investering is dat je heel kritisch naar je eigen uitgaven kijkt en heel efficiënt leert werken. Elke cent die er verdiend werd, hebben we meteen weer in het bedrijf gestopt. Het eerste jaar keerden we onszelf geen salaris uit, het tweede jaar konden we ervan leven en in het derde jaar hebben we personeel aangenomen.
Wat is nu het grootste verschil tussen jullie en Independer?
Wij zijn nog een authentieke vergelijkingssite. Independer begint zelf steeds meer op een verzekeraar te lijken. Ze hebben inmiddels voor bepaalde verzekeraars de volmacht gekregen om zelf verzekeringsschade af te handelen. Door die volmacht krijgen ze meerdere rollen. Ze doen ook de incasso.
Hoe werkt jullie verdienmodel?
We krijgen provisie over elke offerte die via verzekeringssite.nl wordt aangevraagd en over de verzekeringen die via ons worden afgesloten bij de betreffende verzekeraar.
Wat is jullie grootste uitdaging?
Om meer consumenten te bereiken en het verschil met nummer één te verkleinen. Hoe? We zijn nu bezig met een gloednieuwe site, met een eigentijdse uitstraling. Er is nog steeds sprake van een groeimarkt. Naamsbekendheid is heel belangrijk, en hoog eindigen bij zoekmachines. En natuurlijk goede klantenservice, dat is een belangrijke voorwaarde om te groeien.
Is het ‘bos’ na tien jaar kleiner geworden?
Nee, helaas niet. Het aantal verzekeraars is wel minder geworden, maar het aanbod is niet kleiner. Je ziet dat bestaande verzekeraars nu nieuwe merken opzetten. Het voordeel voor hen is dat ze daarmee de premie voor de bestaande verzekering niet hoeven te verlagen. De lagere premie voeren ze door onder het nieuwe label, en daarmee trekken ze dus geen klanten bij zichzelf weg. Toch denk ik dat die nieuwe merken uiteindelijk allemaal weer fuseren met de bestaande verzekeraars. Er moet nog veel gebeuren. Nog steeds brengen dure autoverzekeraars voor dezelfde dekking drie keer zoveel in rekening. Terwijl goedkope autoverzekeringen vaak betere voorwaarden hebben.
>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<