Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger Albumprinter ingehaald door concurrent

De Twentse onderneming Webprint daagt Challenger Albumprinter uit. “Wij maken winst. Albumprinter draait nog altijd op geld van investeerders. Ik begrijp daar niets van”

“Het gaat om de workflow: weinig mensen met veel productie. Optimaal investeren in nieuwe procestechnologie. En vooral veel enthousiasme en saamhorigheid. We hebben in vier jaar tijd met twintig mensen niet één dag ziekteverzuim gekend. Personeel heeft ook opties. Maar dat is niet de belangrijkste drijfveer. We genieten ervan dit te mogen doen.”

Twentenaar Ton Marsman (63) spreidt direct maar zijn ondernemersbijbel op tafel uit. In 2004 stuitte hij op het geheim van de smid van het afdrukken van digitale foto’s: goedkoop, dat is het: “Met HP-machines kunnen we 1.700 vellen per uur verwerken en als het moet 16 uren per dag. Je neemt de beste materialen zodat die peperdure machines niet vastlopen. En dan nog kost het maar een paar cent per foto. Waarom moet je dan meer in rekening brengen?”

Webprint is de goedkoopste blijkt uit vele onderzoeken. “Ik krijg vaak het verwijt onder de kostprijs te verkopen. Maar we maken 12 procent netto rendement op een omzet van dit jaar bijna 10 miljoen euro. Dat doet de concurrentie niet na. CW Color, de grootste in Europa, meldde recent weer een kwartaalverlies. En Albumprinter hoopt dit jaar break-even te bereiken ondanks al het geld van investeerders. Daar snap ik dan werkelijk niets van.”

Maar loopt Webprint niet tegen de grenzen aan en staat er binnenkort niet een betere concurrent op? “Schaalgrootte telt. Die markt groeit enorm hard, in 2010 wil ik 2,5 procent van de Europese markt hebben. Dat is dan 500 miljoen, maal één cent winst. We zitten nu op 100 miljoen afdrukken per jaar.”

Marsman begon naar eigen zeggen ‘in een schuurtje’ van 30 vierkante meter, verhuisde naar een productie over 800 m2 en gaat nu in Oldenzaal naar 10.000 m2. Vallen en opstaan hoorde er ook bij: “Ik wilde het in 2003 helemaal anders gaan doen en leverde foto’s af met alle exif-informatie op de afdruk op gewoon papier. De kwaliteit was erbarmelijk. We kregen 30 tot 40 procent van de afdrukken retour. Wat een sof!”

Geleerd: mensen willen een echte foto. “Net als ze een echte ansichtkaart willen. Wat is er nu nog over van die e-cards. Dat helemaal anders willen doen bleef wel een drijfveer. Zo was Webprint de eerste met een fotoalbum met echt fotopapier, en naar eigen zeggen de eerste die gratis opslag van digitale foto’s aan klanten aanbood. “Goed voor de productie mensen kunnen steeds uit hun eigen arsenaal putten om opnieuw afdrukken te maken, of andere producten met oudere beelden. En in oktober beginnen we met textiel bedrukken. T-shirts met eigen foto’s en collages.”

Soms gaat het enthousiasme met Marsman op de loop. Zo liet hij zich vorig jaar tegenover Emerce ontvallen dat hij zich in Silicon Valley zou vestigen in 2008. Zover kwam het niet. “Met een kennis van me in Dallas probeer ik wel de Amerikaanse markt op te gaan.”

Marsman is afkomstig uit de fotoprocesindustrie en bracht de technologische kennis mee. Wat bezielt hem nog op de oude dag? “Plezier. Het is zo vreselijk leuk om te ondernemen. Dat ik dit nog mag doen, daar ben ik iedere dag dankbaar voor.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Emerce