Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Armoedebestrijding levert geld op

Voor ondernemers die armoedebestrijding met winst combineren, ligt 240.000 euro aan investeringskapitaal klaar. Initiatiefnemer Koen Wasmus (37) van de BiD Challenge over de criteria van de businessplanwedstrijd.

Waar moet een plan aan voldoen?
In de praktijk komt het neer op plannen die in ontwikkelingslanden worden uitgevoerd. De jury kijkt of het plan bijdraagt aan armoedebestrijding. Creëert het werkgelegenheid, draagt het bij aan betere gezondheidszorg of scholing bijvoorbeeld? Vereiste is dat het plan binnen drie jaar wel winstgevend moet zijn.

En het prijzengeld?
Het is aan de jury om te kijken welke behoefte er is. Misschien wordt er aan 12 winnaars ieder 20.000 euro weggegeven, maar het kunnen er ook 20 zijn. Sommige ondernemers hebben een machine nodig, andere geld voor marktonderzoek. Het maximale bedrag is overigens 20.000 euro en er moet minimaal 5.000 euro nodig zijn om het plan te realiseren.

En daarna?
De prijs is een aardige aanzet, maar vaak niet voldoende, merken we. Ondernemers hebben altijd een vervolginvestering nodig. Daarom beschikken we over een netwerk van elf investeerders en fondsen. Denk aan Oiko Credit, Rabobank, SNS Reaal, E + co en Gexsi. Ook de behoefte voor coaching is groot, weten we. De beste ondernemers zullen daarom ook in contact gebracht worden met KPMG of WWF bijvoorbeeld.

Heeft de jury nog voorkeuren?
Niet zozeer. Al moeten ondernemers die zich richten op watermanagement in ontwikkelingslanden zich zeker aanmelden. Die zijn nog schaars binnen ons netwerk. Inschrijven kan tot 31 mei.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer informatie bij BiD Network