Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste adviezen van investeerders voor startup-ondernemers op zoek naar geld

Hoe verleid je een investeerder om geld te steken in je startup? Thomas Mensink van Golden Egg Check vroeg het de venture capitalbedrijven en andere geldschieters op de man/vrouw af. Dit zijn de beste tips.

Corne Jansen Inkef investeerder

Startup funding-analist Thomas Mensink brengt behalve adviezen, rapporten en onlangs nog een boek ook podcasts uit over startup funding. Want daar is waar het om draait bij zijn Golden Egg Check: startups en investeerders bij elkaar brengen om te zorgen dat het geld aan het werk gaat om startups met goede plannen te laten groeien en doorgroeien.

In de podcastreeks At the Money spreekt Mensink regelmatig investeerders en startup founders over het ophalen van investeringen. Hij laat ons graag cherry picken uit de beste lessen die zijn gesprekspartners met hem deelden. We trappen af met de geldschieters.

Robert Verwaayen (Keen Venture Partners)

Investeerde in o.m. Crisp, EclticIQ, Withlocals, Studyportals

‘Ik denk dat als je gaat fundraisen je echt moet doen alsof je een sales-pipeline aan het managen bent. Je bent niet een product aan het verkopen maar je aandelen, dus dat moet je gedisciplineerd doen. Dus veel partijen spreken en veel meetings regelen.’

Het belangrijkste: spendeer tijd met diegene die in jou gaat investeren

‘Je moet in zo’n proces een beetje gezonde spanning creëren bij de investeerders. Dat wil niet zeggen dat je moet liegen over het hebben van vier term sheets, maar je moet het qua urgentie en timing goed spelen. Ik zie ook wel eens ondernemers die bij de eerste call al vragen of de term sheet volgende week klaar is, dat moet je dus ook weer net niet doen. Je moet daar een balans in zien te vinden.’

‘Maar het belangrijkste is dat je ook tijd moet spenderen met diegene die uiteindelijk in jou gaat investeren. Je moet uiteindelijk wel 7 tot 10 jaar met elkaar doorbrengen en dan is die ‘persoonlijke chemistry’ wel echt belangrijk. Als je heel snel naar een mooi logo en een goede waardering op zoek bent, dan doe je jezelf tekort.’

 

Stephanie Opdam (Notion Capital Managers)

Investeerde in o.m. Mews, TestGorilla, Fiberplane

‘Een van de belangrijkste lessen die ik founders zou mee willen geven, is dat het duidelijk een kwestie is van: story of the mind, story of the heart. Dus je begint je verhaal over category leadership: waar staan we nu, hoe zijn we dit bedrijf begonnen, met welke reden, welk groot probleem zagen we in de markt en hoe denken we dit op te lossen en hoe dit probleem en de oplossing nog meerdere generaties zullen doorgaan.’

Begin wat de vc’s betreft van onderaf naar boven te werken

‘Totdat je op een gegeven moment kunt zeggen: wij hebben die hele markt. Dat zijn meer de horizonten van de technologie die je schetst. Die moet je dan nog altijd met de cijfers en feiten onderbouwen. Ik zou bijna zeggen 70 procent is die story van the heart. Maar je moet ook regelmatig laten zien; wij zitten ook echt op die route.’

‘Ik denk ook dat het heel belangrijk is om een netwerk van andere founders te hebben bij wie je in eerste instantie kan toetsen hoe zo’n pitch gaat. En ook prioriteren met welke vc’s je het liefst zou willen samenwerken. Begin wat dat betreft van onderaf naar boven te werken.’

‘Fundraising is een skill die je in de loop van de tijd ontwikkelt. Natuurlijk moet je bedrijf goed zijn, maar ik denk dat founders zichzelf ook kunnen aanleren wat venture is en of dat bij hen past.’

 

Corné Jansen – Inkef Capital (foto)

Investeerde o.m. in Castor, Sentinels, GitLab, Aidence, Bloomon 

‘Één is; wil je geld ophalen? Besef dat venture capital betekent dat je risico gaat nemen en dat die lat steeds hoger komt te liggen. Dat betekent dat er heel van je gevraagd wordt. Is dat wat je wil?’

‘Ten tweede is het heel belangrijk dat je bekijkt welk probleem je op wil lossen. Als je daar een passie voor hebt, is dat makkelijker in moeilijkere tijden. Zorg er daarnaast voor dat je een co-founder hebt, zodat je niet in je eentje in dat bootje zit. Zorg ervoor dat je je investeerder en board gebruikt om problemen naar boven te delegeren en niet naar beneden te duwen je bedrijf in.’

Doe ook reversed due diligence op fondsen

‘En ten derde: de executie is extreem belangrijk. Het probleem dat we in Nederland hebben, is dat de cultuur van polderen en consensus zoeken misschien niet de beste is om grote internationale bedrijven te bouwen. Je moet echt besluiten nemen en dan maar fouten durven maken in plaats van iedereen continu in alles mee te willen nemen.’

‘Tot slot, als je die funding route gaat bewandelen, zorg dan dat je andere founders spreekt. En doe ook reversed due diligence op fondsen. Iedereen heeft natuurlijk een mooi verhaal, maar wat gebeurt er in de echte wereld?’

 

Felice Verduyn (LSP)

Investeerde o.m. in MedEye, Kiadis (IPO), Prosensa (exit)

‘Ten eerste, bereid je goed voor als je in gesprek gaat met investeerders. Wat we heel vaak zien is dat bedrijven ons iets opsturen met bijvoorbeeld een financieringsvraag voor 500.000 euro. Als je op onze website hebt gekeken, weet je dat ons fonds 550 miljoen is. Als wij dan een investering zouden willen doen van 500.000, zouden we elke dag bezig zijn met onze portfoliobedrijven, want dat zouden er dan ontelbaar veel zijn.’

‘Als je je een beetje inleest, zou je ook wat kunnen sturen, zoals: “Hé, wij zijn op zoek naar een financiering van rond de 30 miljoen.” En als je daar dan nog een beetje vroeg mee bent – je idee is bijvoorbeeld nog niet ver genoeg ontwikkeld – kun je ook zeggen: wij willen toewerken naar een financiering van 30 miljoen en we denken dat het belangrijk is om vroeg in gesprek te gaan met een investeerder. Dus, zouden jullie naar ons voorstel willen kijken en eventueel feedback willen geven? Dat waarderen we dan wel weer heel erg.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees je goed in: wat zoeken vc’s?

‘Het is ook heel erg vaak voorgekomen dat we bedrijven vaak hebben gezien, een keer of 5, 6, voordat wij instappen. Vaak zien we dat die bedrijven heel succesvol zijn, want ze hebben dan op elk moment gedaan wat wij wilden zien. Dan heb je dus veel meer kans dat je propositie uiteindelijk gefinancierd wordt.’