Sommige ondernemers met diepe zakken bootstrappen hun onderneming, maar voor de meesten geldt: zonder groeifinanciering kunnen ze de groei van hun startup niet realiseren. In maart dit jaar wisten 233 Europese bedrijven dan ook in totaal 453 miljoen euro aan kapitaal op te halen, meldt Sifted. Dat is het hoogste maandbedrag in een half jaar.
Al die miljoenen, menig ondernemer zal ervan duizelen. Hoe speel je zelf zo’n financieringsronde klaar? Bij Sifted besloten ze het aan vier experts te vragen: Helery Pops (Honey Badger Capital), Napala Pratini (Habitual), Michael Riegel (TripActions) en Katia Yakovleva (Beyond).
Uit deze gesprekken destilleerde de redactie vijf tips voor iedere ondernemer die op zoek is naar groeifinanciering, of dat nu van een venture capitalist (vc), angel investor of van friends, family and fools afkomstig is. We delen deze vijf tips met jullie, met hier en daar wat aanvullingen van de redactie van MT/Sprout.
1. Je hoeft niet altijd naar een vc
Als je MT/Sprout leest, lijkt het misschien alsof iedere startup door de mallemolen van de Serie A-, Serie B- en Serie C-rondes moet. Laten we daarover dan maar eens duidelijk zijn: niet iedere startup hoeft bij een vc aan te kloppen. De bronnen van Sifted geven daarover een interessante, doch zeer logisch klinkende analyse.
Twijfel je erover of je naar een vc moet, vraag jezelf dan allereerst af of je in staat bent om de investeerder binnen een redelijke termijn een zogeheten return on investment te geven. Verwacht je dat het moeilijk wordt om je waarde te vergroten, dan bied je vc’s ook weinig voordelen om in jou te investeren. Je kunt dan beter aankloppen bij een angel-investeerder die je meer tijd kan geven om aan je groei te werken, zodat je daarna bij een vc aan kunt kloppen.
Heb je slechts een klein bedrag aan financiering nodig om winstgevend te worden, van waaruit je vervolgens op natuurlijke wijze door kunt groeien? Ook dan heeft het vaak weinig zin om een vc aan te spreken. Hou die aandelen liever zoveel mogelijk zelf en kijk bijvoorbeeld of je een lening bij de bank kunt krijgen.
2. Doe je huiswerk
Wie een goede investering op wil halen, heeft veel aan een degelijke voorbereiding, zo vinden de experts op Sifted. Stuur je bijvoorbeeld je pitch deck naar investeerders, zorg er dan voor dat je mail nul spelfouten bevat. Taalfoutjes staan erg slordig en sommige investeerders zullen je er minder serieus door nemen.
Doe ook meteen even onderzoek naar welke vragen investeerders doorgaans stellen. Probeer die vragen in je pitch deck helder te beantwoorden.
Daarnaast komt het nodige aan op je netwerk. Ga veel naar ondernemersavonden toe en doe je best daar zoveel mogelijk mensen te spreken. Al die lieden kunnen weer van toegevoegde waarde zijn voor je netwerk. Misschien zit er net die ene angel investor tussen die je verder kan helpen. Als je je pitch gaat doen, zorg er dan tot slot voor dat je deze pico bello in je hoofd hebt zitten. Oefen hem bijvoorbeeld thuis voor vrienden en laat ze feedback geven op je presentatie.
3. Duik in de cijfers
Als je financiering ophaalt, is het belangrijk om cijfertechnisch uitermate beslagen ten ijs te komen. Investeerders zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk aandelen in je bedrijf te vergaren voor zo weinig mogelijk kapitaal.
Het is aan jou om in te zetten op precies het tegenovergestelde. Want, zoals Tom van der Lubbe van scaleup Viisi eerder deze maand tegen MT/Sprout zei: ‘Als startup [ga je het ] nooit (…) redden als je in het begin al 20 procent weggeeft voor een laag bedrag.’
Duik daarom in de cijfers en doe er alles aan om zelf een degelijke waardering van je startup te berekenen. Als de investeerder dan aan komt zetten met een lage waardering, kun je een onderbouwd tegenvoorstel doen.
4. Ook investeerders hebben fomo
Volgens een van de experts die Sifted sprak, hebben investeerders zonder uitzondering last van de fear of missing out, oftewel fomo. Daar kun je als ondernemer gebruik van maken. Je kunt fomo creëren door tegen vc’s te zeggen dat je na je eerste nog een term sheet hebt. Daar kun je ze kort op laten wachten, zodat iedereen uitkijkt naar verdere details.
Bedenk tot slot ook hoelang je met geldrondes bezig wil zijn. De ene ondernemer neemt er flink de tijd voor, terwijl de ander het liefst zo kort mogelijk bezig is met fundraising. Die wil zo snel mogelijk weer door met het product – ieder mens is anders en iedere organisatie verschilt.
5. Welk type investeerder zoek je?
Grofweg zijn er twee typen investeerders: geldschieters die je een zak euro’s geven en je vervolgens aan je lot overlaten of geldschieters die erg betrokken bij je bedrijf blijven. Voor beide soorten investeerders is wat te zeggen. Sommige ondernemers zullen puur geld nodig hebben en hebben weinig met investeerders die de hele tijd over hun schouder meekijken.
Voor de meeste ondernemers is het daarentegen juist handig als een investeerder betrokken is bij het bedrijf. Zo kun je geholpen worden aan een goed netwerk, om maar wat te noemen. Ook kan een geldschieter je behoeden voor fouten die andere ondernemers uit het portfolio van de investeerder eerder maakten.
Let er ook op of de investeerder erin zit voor de lange of korte termijn. Langetermijninvesteerders zullen sneller in je product geloven, terwijl kortetermijninvesteerders vaker uit zullen zijn op snelle winst. Over het algemeen is het handiger om in zee te gaan met investeerders waarmee je voor de langere termijn – bijvoorbeeld voor je Serie A- en B-ronde – in zee gaat.
Kijk tot slot of investeerders veel deelnemingen in je branche doen. Doen ze dat, dan is de kans groter dat ze in je startup zullen willen investeren en dat ze een voor jou relevant netwerk met zich meebrengen.