Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

2waytraffic wil de tv-wereld veroveren

2waytraffic vocht zich naast reuzen als Endemol en Eyeworks. Door overnames, een beursgang en het opkopen van formats als 'Who wants to be a millionaire' groeit het bedrijf razendsnel.

Kees Abrahams (37), Taco Ketelaar (38) en Unico Glorie (42) waren hun loonslavenbestaan bij Endemol beu. Hun grote denken paste meer bij een eigen onderneming. Vorige maand tikten ze 157 miljoen af om het Britse bedrijf Celador International in te lijven. Daarmee verwierven de oprichters van 2waytraffic de rechten van ’Who wants to be a millionaire’, ofwel Lotto Weekend Miljonairs. Talpa en Endemol visten achter het net bij de onderhandelingen over de quizshow. De show is in zo´n honderd andere landen en sinds kort ook in China te zien.

De oprichters hebben nooit op organische groei gewacht. Naast Celador deed het in de afgelopen drie jaar nog drie belangrijke aankopen: HipTV (interactieve televisie), Intellygents (ontwikkelaar van tv-formats) en Emexus (mobiele diensten). “Als je iemand bij Endemol vraagt wat hij doet, zegt hij: televisie produceren. Als je hier iemand vraagt, zegt hij: content ontwikkelen voor televisie, internet en mobiel”, vat Abrahams het werk van zijn bedrijf samen.

Wat was er mis bij Endemol, jullie oude werkgever?
Endemol zit in een onaangename positie, omdat eigenaar Telefónica vindt dat het branchevreemd is en verkocht moet worden. Dat vinden ze al jaren. Daarom willen ze ook niet investeren om Endemol van een traditionele producent te veranderen in een moderne contentleverancier, zoals wij dat wilden. Het leek ons beter onze plannen niet bij Endemol uit te voeren.

Verwachten jullie concurrentie van John de Mol?
Ik denk niet dat Endemol en John de Mol een heel andere visie hebben dan wij. Al zijn wij beter in mobiel, ook omdat zij daar nauwelijks in geïnvesteerd hebben.

Hadden jullie bij de start al een groeiscenario in gedachten?
Gewoon voetjes op de grond, klanten zoeken en goede kwaliteit leveren. Toen we de eerste klanten binnenhaalden, zijn we gaan nadenken. Ons businessmodel is makkelijk in andere landen te introduceren. Hoe kunnen we dan versneld groeien? Door overnames, vonden we. In de loop van 2005 kwamen we tot de conclusie dat een beursgang een hele goede optie was om die groei te versnellen.

Is zo’n snelle groei nodig in deze branche?
Het was onze inschatting dat er in onze markt in ieder land een heleboel traditionele tv-producenten zijn, maar dat er relatief weinig content-ontwikkelaars en distributeurs zijn met onze aanpak. Terwijl er wel vraag naar is. Dat betekent dat je snel een goede positie kunt innemen. En dat is de reden om versneld te willen groeien. Een andere optie was om langzaam te groeien en je dan aan te sluiten bij een grotere partij, want wij zijn natuurlijk niet de enigen die zien dat de markt deze kant opgaat. Een snelle groei past beter bij ons ambitieniveau.

Hoe voorkom je dat 2waytraffic wordt ingehaald door nieuwkomers?
Door creatief te blijven, nieuwe dingen te blijven bedenken en de ontwikkelingen te volgen. Nieuwe dingen bedenken is ook nieuwe dingen zien en veel proberen. Maar op een bepaald moment heb je een naam in de markt, waardoor het voor concurrenten moeilijker wordt om toe te treden. Ik zou nu niet weten hoe een andere partij onze positie kan pakken, anders dan acquisities te plegen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onlangs werd bekend dat Telefonicá Endemol van de hand doet, inclusief Endemol Frankrijk. Interesse? 
Ik doe geen uitspraak over partijen waar we al dan niet in geïnteresseerd zijn. Het komende half jaar doen we in ieder geval geen nieuwe, grote overnames. We zitten in een bewegende wereld en dat is ook het spannende aan 2waytraffic. Je voelt gewoon dat het borrelt, dat wel.

2waytraffic
Feb 2004 Opgericht door Taco Ketelaar, Unico Glorie en Kees Abrahams
Maart 2006 Overname HipTV voor 170.000 euro
April 2006 Beursgang in Londen
Juni 2006 Overname Emexus voor (initieel) 8 miljoen euro
Juli 2006: Overname Intellygents voor (initieel) 5 miljoen euro
Sept 2006 Start 2waytraffic Spanje
Dec 2006: Overname Celador voor (initieel) 157 miljoen euro