1. Facebook komt met Snapchat-killer
Facebook moet en zal de jongeren bereiken die de afgelopen tijd zijn weggelokt door Snapchat. Nadat zijn bod van 3 miljard op de foto-app naar verluidt is afgewezen, probeert Mark Zuckerberg het dan maar zelf. Slingshot heet de nieuwe app, waarmee Facebookers elkaar kunnen bestoken met (versierde) foto’s en filmpjes. Net als bij Snapchat kunnen de berichten van Slingshot worden verwijderd, en er is ook een nieuw trucje toegevoegd: de ontvanger kan ze pas zien na een ontvangstbevestiging.
2. Handenvol Accountants fout
De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) stuurt 18 (kleinere) accountantskantoren naar de tuchtrechter wegens tekortschietende kwaliteit. Bij 4 waren de tekortkomingen bij een controle zo ernstig, dat NBA besloot af te zien van een herkansing in de vorm van een tweede toetsing en meteen naar de tuchtrechter te stappen. De 14 andere kantoren voldeden bij herkansing nog steeds niet aan de gestelde kwaliteitseisen. NBA controleerde vorig jaar in totaal 231 kantoren, 81 daarvan haalden een onvoldoende maar mogen een verbetertraject doorlopen.
3. verzekeraars in MKB-fonds
Negen verzekeraars en ABN Amro steken 280 miljoen euro in een samenwerking die het midden- en kleinbedrijf (MKB) van geld moet voorzien. Dat meldde het Verbond van Verzekeraars, de overkoepelende organisatie van de verzekeringsmaatschappijen, dinsdag. De verzekeraars zijn Achmea, Aegon, a.s.r., Delta Lloyd, Generali, De Goudse, Nationale Nederlanden, SNS Reaal en VvAA. Zij en ABN Amro bekostigen ieder de helft van het bedrag van de samenwerking MKB Financiering.
4. Omzet webwinkels groeit 16 %
Internetwinkels hebben vorig jaar in Europa hun omzet met 16 procent verhoogd tot 363,1 miljard euro. Vooral buiten de EU ging het hard: in Oost-Europa steeg de omzet met bijna de helft. De totale omzet in Oost-Europa is met 19,3 miljard euro echter nog altijd bescheiden, blijkt uit cijfers van de koepelorganisatie Ecommerce Europe. In de EU steeg de omzet met 15 procent tot 318,1 miljard euro.
5. Mud jeans in duurzame top 100
Mud Jeans en drie andere Nederlandse bedrijven staan in de duurzame top 100 van internationale denktank Sustainia. De lijst bevat duurzame innovaties die financieel haalbaar en schaalbaar moeten zijn. Mud scoort met zijn leaseplan voor spijkerbroeken. Ook Fairphone, de mens- en milieuriendelijke smartphone kreeg een pluim, net als de Waterboxx van Groasis, die planten laat groeien in droge gebieden, en Airmaster, een luchtzuiverende tapijttegel van Desso.
6. Run op biertaps
Wie het nog gezellig wil maken de komende weken, moet er snel bij zijn: het loopt storm op biertaps en partytenten. Dat meldt Verhurend Nederland, de brancheorganisatie van verhuurbedrijven, aan de Telegraaf. Er wordt zeker een kwart meer omgezet dan normaal in deze tijd van het jaar. In deze tijd vinden jaarlijks vele examenfeestjes, bedrijfsuitjes en buurtbarbecue’s plaats. Nu komen de wedstrijden van Oranje daar nog eens bij.
7. En dan dit: Crowdsuing
Voor een tientje je recht halen? Rechtszakenwebsite Crowdsuing brengt grote bedrijven voor de rechter door middel van crowdsourcing. Naar eigen zeggen is het het eerste online platform dat juridische misstanden aankaart én financiële middelen verzamelt via crowdfunding om een eventuele rechtszaak te starten. Het gaat niet om class action suits, maar om individuele slachtoffers van grote bedrijven. Initiatiefnemers zijn architect Rick Smets en IT-ondernemers Ronald Lentz en Robbert Woltering, ooit collega’s bij Waag Society.
Tot zover de Sprout update van woensdag 18 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren