Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie ondernemerstips van Jan van Setten, uit zijn nieuwe boek Leven Is Verwarrend Eenvoudig

Managementgoeroe Jan van Setten schreef met L.I.V.E. ('Leven Is Verwarrend Eenvoudig') zijn meest persoonlijke boek tot nu toe. ‘De mens als motor van de business, die staat nu veel meer centraal.’

Jan van Setten, L.I.V.E. Spreker Jan van Setten leerde ons hoe je klanten blij maakt en hoe je invloed uitoefent op medewerkers. “Nu zoom ik in op de mens zelf, als ceo van je eigen merk en motor van de business”, zegt de Rotterdamse spreker over zijn nieuwe boek.

Waarom hij opnieuw in de pen klom? “Mijn positieve agressie tegen ingewikkeldheid. Een ander aspect is mijn fascinatie over de ontbrekende schakel tussen lullen en poetsen. Waarom doe jij niet waar je van droomt?”

Mentale milieuvervuiling

Van Setten bindt in zijn boek de strijd aan met ‘mentale milieuvervuiling’, zoals hij het noemt. Dat zit ‘m vooral in het stellen van de ”verkeerde” vragen, zoals ‘Waarom overkomt mij dit nu weer?

Van Setten: “Dan ga je weer terug naar je jeugd toen je je zwemdiploma niet haalde, of het dat ene meisje niet kreeg. Als je goede vragen stelt, krijg je betere antwoorden. Bijvoorbeeld: hoe kan ik vanuit mijn positie en denkwijze de volgende stap zetten? Wat kan ik doen om het beter en leuker voor elkaar te krijgen? Dan krijg je een groei-mindset.”

Als je goede vragen stelt, krijg je betere antwoorden

Koop het boek dus vooral niet als je “denkt dat je leven aan een ander ligt”, zegt Van Setten. “Maar wel als je zegt: ik ben grootaandeelhouder van mijn eigen leven, de ceo van mezelf. Dan heb je verantwoordelijkheid en actiedrang. Dan ben je veel krachtiger dan wanneer je loopt te zeuren.”

Drie tips uit het boek, voor ondernemers:

1. Start met de wow

“‘Start met de ‘why’, van Simon Sinek, is al een tijdje heel hot. Ik ben het niet met ‘m eens. Hij mist nét de kern – op een leuke manier. Natuurlijk ben ik jaloers op het aantal boeken dat hij verkoopt. Maar wat mij betreft is het: start met wow, niet met de why.

Als jij een onderneming runt en je medewerkers kunnen volledig uitleggen wat ze doen, dat kan niet. Er komt gevoel bij. Zorg dat je mensen aanneemt die geloven wat jij gelooft, niet alleen met hun hoofd, maar ook met hun hart. Dan maak je de drempel hoger, maar mensen die binnenkomen zitten meer in je wow. Dat wordt een hot item, want de krapte neemt toe.

De gebroeders Wright wilden een vliegtuig bouwen. Ze wilden vliegen, mobiliseerden mensen daarvoor en vroegen: geloof je hierin? Hun concurrent had als drijfveer rijk en beroemd worden. Daar zat geen wow in. Hij haalde het niet.”

L.I.V.E. is een van de boeken die worden gefileerd in de eerste aflevering van de nieuwe Business Books Podcast, van Remy Ludo Gieling (Sprout) en Thijs Peters (Management Team):

2. Stimuleer oplossend vermogen

Als je actiegerichtheid wil vergroten, stop dan met het inkopen en verkopen van excuses en problemen. Als een ‘droeftoeter’ komt klagen, vraag dan: is dat nu echt een probleem? Zegt hij ja, dan moet er een oplossing komen, dat is het bestaansrecht vh problee. Zeg vervolgens. ‘goed idee, werk het uit. Ik ben er als je me nodigt hebt, maar volgens mij zit je op de goede weg. Dan zoeken mensen niet meer de oplossing in excuses, maar in mogelijkheden.

Stop met het inkopen en verkopen van excuses en problemen

Als ik bij bedrijven langs ga, dan zie ik dat wanneer het mt zo handelt, dat dit werkt het als een hefboom naar beneden. Ik zie ook dat het middelmanagement vaak meer een smoor-laag is. Het vluchten in excuses is daar dan eigenlijk optimaal voor handen.

3. Dans met je klanten en medewerkers, in plaats van te sleuren

“Stel, een klant vraagt aan jou, kun jij dit of heb jij dat? Zeg dan, ‘Wat leuk dat je dat vraagt, waar komt die behoefte vandaan?’ Of een klant zegt, ‘Dat is wel duur zeg’. Dan is het de kunst om je impuls niet om te zetten in een flitsende respons zoals ‘Maar daar krijg je ook wat voor’. Ga in de dans-stand: wees niet impulsief, maar pak een paar seconden en onderbreek het proces.

Zodra je je verwondert en niet ergert. vraag je: ‘Weet je dat ik zelf ook heb moeten wennen aan die prijzen? Ik dacht, daar gaat ook een hoop waarde en geld in om. Even kijken of het voor u ook waardevol en toegespitst is’.

Als je zo kan ‘dansen’ bereik je meer dan wanneer je je ego aan het woord laat, en uit moet leggen waarom iemand niet moet vinden wat hij vindt.”

Anders doen

Zoek het niet bij jezelf, want daar vind je het

Gevraagd naar de crux van zijn boek tovert Van Setten een paradox tevoorschijn: “Zoek het niet bij jezelf, want daar vind je het.”

“Een tijdje geleden zei iemand tegen mij, ‘Ja Van Setten, jij lult wel lekker, maar onze branche zit nog best wel in een crisis. Ik zei: ‘Ok, dus dat geldt voor jullie branche als geheel? Dan sta je dus gelijk. Vraag jezelf af wat je in die situatie niet meer wil doen, of anders. Als je die vragen niet stelt, en naar de markt wijst, geef je je positie weg.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Podcast

Abonneer je via Soundcloud, iTunes of Stitcher voor de Business Books Podcast en blijf op de hoogte van de beste inzichten uit management literatuur.