In 2011 hakken Sjors (32) en Rolf (30) van der Heide de knoop door en beginnen hun eigen motormerk, VanderHeide Motorcycles. Wat ze dan nog niet weten is dat hun een lange maar leerzame pionierstijd te wachten staat, eindigend met een unieke motor ter waarde van 150.000 euro per stuk, met een eerste oplage van maar 25 stuks.
De motorvonk slaat over dankzij vader Van der Heide, die zijn zoons al van jongs af aan inspireert als fanatiek motorrijder. Het is broer Rolf die zich volledig op de techniek stort, werktuigbouwkunde gaat studeren en stage loopt bij onder meer de illustere Nederlandse merken Spyker en de futuristische driewieler Carver.
Rolf en Sjors van der Heide
Challengerday
Tijdens zijn eerste baan verwerft Rolf expertise op het gebied van koolstofvezel, een licht maar sterk materiaal dat – ook in de motorwereld – te boek staat als een soort heilige graal voor gewichtsbesparing. Met de eerste schetsen onder de arm wordt er gepitcht tijdens Sprout Challengerday 2012, maar dat is eigenlijk nog veel te vroeg. “Mensen hadden complimenten voor de presentatie, maar zeiden, ‘Kom maar terug als je iets kan laten zien’”, zegt Sjors van der Heide, die de saleskant en het verhaal van VanderHeide Motorcycles vertegenwoordigt (“Rolf is van de techniek, ik doe alles daaromheen”).
Het duo duikt weer de garage in en besluit alles zelf te financieren, onder meer door zelf parttime klussen te blijven doen. “Dat is overigens niet de makkelijkste weg”, zegt Van der Heide met gevoel voor understatement. “Met investeerders zou sneller zijn gegaan. Maar we vonden het heel belangrijk om onafhankelijk te blijven. Daardoor hebben we alle beslissingen 100 procent zelf kunnen nemen.”
Lekker rijden
Hoe dan ook, uit het niks een motor van koolstofvezel uit de grond stampen is een grondige uitdaging. “Veel mensen in de motorwereld hebben het geprobeerd, maar dan is het vaak technisch okay, maar het ziet er bijvoorbeeld niet mooi uit. Of het ziet er aardig uit maar dan rijdt het bijvoorbeeld niet lekker.”
Om het nog wat uitdagender te maken heeft Rolf ook een radicaal idee om de vering van een motor te vernieuwen. Zowel de voor- als de achtervering komen samen op de plek waar zich bij de meeste motoren enkel de brandstoftank bevindt. Het bovenste gedeelte bestaat uit de voorvering, de onderste helft vangt de klappen van het achterste wiel op. Die constructie zorgt ervoor dat, wanneer je over een hobbel rijdt, beide veringen elkaars krachten elimineren. “Dat maakt de vering efficiënt en zorgt dat je motor stabiel blijft. Met dit systeem kun je ook harder en later remmen en harder door de bocht.”
Engeland
We moeten dat rijgevoel helaas even voor kennisgeving aannemen; van de (op basis van lichaamslengte) op maat gemaakte tweewieler rijdt er pas 1 (pre)-productiemodel rond. Los van de vraag of het verantwoord is om zonder al te veel rij-ervaring een oogverblindend snelle motor van 150.000 euro te testen is de wachtrij enorm, sinds het duo de zwarte motor twee maanden geleden in Engeland presenteerde tijdens het Goodwood Festival of Speed.
Voor dat ‘Lowlands voor alles wat met snelheid te maken heeft’ moet je als ondernemer uitgenodigd worden, maar de Van der Heides hadden die uitnodiging niet. En wat nog vervelender was: het festival was volgeboekt. Maar de broers zijn niet voor 1 gat te vangen. “De maandag daarvoor hebben we de motorfiets als een gek afgerond, dinsdag gingen we naar de fotostudio. Woensdag hebben de motorfiets in de trailer geladen en naar Engeland gereden. Donderdag hebben we letterlijk aan de poort geklopt en gevraagd of we naar binnen mochten. En het antwoord was ‘no’.”
“Toen hebben we een dag besteed aan het vinden van de juiste mensen binnen de organisatie. Uiteindelijk vonden we die en konden we in 1 minuut pitchen met de foto’s. Ze waren onder de indruk en we zijn on the spot uitgenodigd.”
Bestelling
Sindsdien staat de motorfietswereld volgens Van der Heide ‘op z’n kop’, waarbij de vakpers zich lovend uitlaat over de Nederlandse Exotic Dream machine, of Carbon Wonder. Het wachten is nog op de eerste concrete bestelling, maar Van der Heide wordt naar eigen zeggen overladen met aanvragen van pers en interesse van fabrikanten en toeleveranciers. “Öhlins, onze Zweedse schokdemperleverancier, wil graag intensief met ons samenwerken. En we hoorden bijvoorbeeld via via dat de directeur van het bedrijf waar wij onze wielen vandaan halen, een bedrijf uit Zuid-Afrika, een enorme fan is. De motorfietswereld is vrij klein, voor ons helpen die soort dingen om een wereldwijd netwerk te creëren en zo de klant bereiken.”
5 jaar sleutelen voor een eerste model is lang, geeft Van der Heide toe, “maar dat krijg je als je met nieuwe dingen bezig bent”. “De afgelopen vijf jaar waren een kwestie van out of the box-denken en tegelijk gewoon volhouden. Door dat pionieren hebben we veel geleerd, vooral over de productie en het automatiseren met robots. Een volgende model zou eenzelfde soort motor kunnen zijn, maar kan ook een compleet nieuw model zijn. Of we bouwen bijvoorbeeld samen met een partner een elektrische versie. Of we maken een versie van aluminium, dat zou een stuk goedkoper zijn.”
Tesla
We doen nu geen enkele concessie
Een vergelijking met Elon Musk gaat hij niet uit de weg. Net als Tesla wil VanderHeide eerst een (bijna) perfect topmodel neerzetten, waarna de opgedane lessen worden vertaald naar een model met een grotere oplage. “Je krijgt nooit een tweede kans voor een goede eerste indruk”, haalt Van der Heide een bekend adagium aan. “We doen nu geen enkele concessie.”
“Er zijn best momenten dat het allemaal langer duurde dan we hadden gedacht”, blikt Van der Heide terug. “Je moet echt geloven in je droom. Eigenlijk zijn we nu pas begonnen.”
Foto’s: Kel Edge (buiten), Studio Target Press (binnen)