E-stepondernemer Wouter Moekotte had allang de Nederlandse markt willen bestieren, maar het verwachte ‘groen licht’ van de overheid komt er maar niet. De Nederlandse oprichter van startup Zero Mobility wil er desondanks als de kippen bij zijn zodra de e-step in Nederland de publieke weg op mag. Hij lanceert zijn dienst daarom als eerst op de Belgische markt, met enkele honderden e-steps.
Sinds: 2019
Oprichter: Wouter Moekotte
Uit: Berlijn
Werknemers: 5
Zero Mobility doet het nét wat anders dan de Limes en Dotts van deze wereld. Het bedrijf levert e-steps aan andere bedrijven, vooral hotels, legt Moekotte uit. “De hotels zijn niet de afnemer, maar de facilitator. Uiteindelijk zijn het de consumenten, dus de toeristen, die de steps gebruiken. Zij kunnen de e-steps bij de hotels ontgrendelen en ermee de stad in gaan. Dit is dus een ander model dan dat van de publieke deelsteps.”
Jullie zitten nu 3 maanden in België. Hoe gaat het in die markt?
“Best wel goed. Wel moet ik zeggen: we zijn begonnen in de zomermaanden en die zijn, al helemaal in Noord-Europa, lucratiever dan in de zomer, ook voor leveranciers van publieke deelsteps. Het aantal dagelijkse ritjes per scooter is sterk afhankelijk van het weer en het aantal toeristen. Bij een aantal hotels doen we het heel goed. Daar worden de e-steps dagelijks verhuurd, soms wel meerdere keren. Tot nu toe hebben we enkele duizenden geregistreerde klanten. Zij hebben niet allemaal een ritje gemaakt, maar de meesten van hen maakten er al wel meerdere.”
Vanwaar jullie keuze voor hotels, is dat niet een erg kleine markt?
“Dat is een goed punt. Het is heel erg een nichemarkt en binnen de hotelwereld heb je slechts een aantal spelers waarbij dit goed kan werken. We waren misschien iets te optimistisch toen we hieraan begonnen, we hadden er dus iets meer van verwacht, maar bij beste tien hotels loopt het heel goed. De resultaten voor de groep hotels die daar achter zit zijn zeker nog niet voldoende. Natuurlijk heeft dit te maken met tijd en ervaring, maar je kunt ook stellen dat het een nichemarkt is waarbij de locatie van hotels een grote rol speelt. Het werkt goed bij hotels die aan de rand van de stad zitten, en waar men dus een mobiliteitsvraagstuk heeft.”
Zero Mobility vermarkt zijn e-steps momenteel nog alleen aan Belgische hotels.
Hoe komen de stepjes op het einde van de dag weer bij de hotels terecht?
We proberen de nadelen van free floating op te lossen
“Dit is interessant, want hier proberen we de nadelen die kleven aan free floating op te lossen. Publieke deelsteps lossen zeker een probleem op, want ze zijn populair in steden. Het operationele deel is echter kostbaar, complex en niet-milieuvriendelijk. Dit betekent dat er dagelijks tientallen dieselbusjes de stad in moeten om de steps op te halen.”
“Wij hebben een model gecreëerd waarbij we dat helemaal kunnen elimineren. We verplichten de verhuurder van de step om deze terug te brengen naar het hotel. Je hebt dus een beperkte flexibiliteit, maar dat zorgt er wel voor dat het operationele deel wegvalt. De steps worden uiteindelijk weer opgeladen en schoongemaakt bij de hotels en wij doen reparaties als dit nodig is. Soms worden de e-steps niet afgeleverd, vooral in het begin gebeurde dat. Mensen verwarren onze deelsteps dan met het hub based-model, waarbij je de stepjes overal kunt achterlaten.”
De step kan ook in de stad worden gestolen. Kunnen gebruikers het voertuig gemakkelijk vastzetten?
Snap het maar eens: Zero Mobility wíl naar Nederland, zít al in België, maar het hoofdkantoor is in Berlijn. “We zitten er niet operationeel”, legt Wouter Moekotte uit. “Het is meer een uitvalsbasis, en onze developers zitten er. Berlijn is een proeftuin als het gaat om nieuwe mobiliteit, daarom is het goed om er kantoor te houden. Uiteindelijk willen we wel de Duitse markt op, maar we moesten erg lang wachten op welke hardwarespecificaties Duitsland voor de e-steps verplicht wilde stellen. Bijvoorbeeld dat de e-steps er 20 kilometer per uur mogen. We hadden echter al een lading gekocht. Wilden we die de straat op krijgen in Duitsland, dan hadden we extra aanpassingen moeten doen. Onze komende lading zullen we ook in Duitsland inzetten, maar het liefst eerder nog in Nederland.”
“Ja. Ze kunnen geparkeerd worden en op slot worden gezet. We werken met hetzelfde mechanische slot als bij de reguliere deelsteps. Die parkeer je en er gaat een alarm af als iemand deze probeert mee te nemen. Doe je echter veel moeite, dan krijg je deze wel mee in je auto. Dan is een slotje heel handig om te gebruiken. Sommige hotels geven zo’n slotje mee aan de gebruiker.”
“Het is opvallend hoeveel mensen zich realiseren dat er gps-tracking op de stepjes zit en dat het niet de moeite loont ze te stelen. De stepjes raken weleens kwijt, maar het gaat dan vooral om licht vandalisme. In Parijs en Lissabon worden ze soms in de rivier gegooid. Maar dat gaat dan om e-steps van Amerikaanse startups, met veel groeigeld. Mensen hebben daar minder snel een band mee. Omdat onze opzet vrij kleinschalig is, wordt de anonimiteit uit de transactie gehaald. Je zit bij een hotel, bent bij de organisatie bekend en weet dat je de step terug moet brengen.”
Je zei net tussen neus en lippen door dat de deelstep een probleem oplost. Critici stellen juist dat dat niet het geval is, omdat er bijvoorbeeld ook wel openbaar vervoer is. Welk probleem lossen de deelsteps op, denk je?
“Dat is de hamvraag. Het ideaal is dat het korte autoritjes vervangt. De e-steps doen dat al wel, maar nog niet voldoende. Er is onderzoek in enkele steden dat aantoont dat zo’n 30 tot 40 procent van de kortere autoritjes vervangen wordt door de e-step. Toch lijkt de e-step voornamelijk voetgangersverkeer te vervangen. Dat lost niet zoveel op, het maakt men alleen maar luier.”
Jullie azen op de Nederlandse markt. Wat zijn jullie plannen?
“De Nederlandse markt is heel interessant. Net zoals in een land als Denemarken omarmen de mensen hier in het algemeen het liefst snel nieuwe mobiliteit en technologie. Wij zijn bewust in België gaan zitten, zodat we toe kunnen happen zodra het kan in Nederland. Maar nu kan het nog niet. In Kopenhagen en Oslo zijn de e-steps écht een succes. Het gemiddelde aantal ritjes per step is er vrij hoog. In Nederland zal het misschien minder werken, omdat het eigendom en gebruik van fietsen hier veel hoger ligt dan in andere landen. Bovendien is het openbaar vervoer beter dan in de meeste omringende landen, afgezien van Denemarken.”
Lees ook: Waarom Nederland kan leren van het e-stepbeleid van Duitsland
Stel dat de Nederlandse overheid groen licht geeft, willen jullie hier dan ook samenwerken met hotels?
“Ja. We richten ons dus niet niet op deelsteps, maar echt op de B2B-B2C. Denk aan hotels en co-working spaces</em>; overal waar je een eilandje kan creëren om ze te parkeren en bewaren. In Nederland kennen we bovendien een fenomeen van science parks en industriegebieden, die ook nog niet altijd zo goed bereikbaar zijn. Wij willen die gebieden beter verbinden met de busstops of treinstations. Denk aan Eindhoven, Leiden, Groningen, Twente of het Science Park in Amsterdam.”
Dus jullie zijn al in gesprek met Nederlandse bedrijven?
“Jazeker. We hebben bijna alle science parks aangeschreven. Een aantal van hen was erg geïnteresseerd, maar we kwamen er al vrij snel achter dat je snel in de problemen komt als je er nu al aan begint. Op privéterrein mag het, maar zodra je op openbaar terrein komt, is het verboden. Schiphol kan het bijvoorbeeld wel gebruiken voor medewerkers op privégebied, maar zodra zij naar het publieke gebied gaan, ontstaan er problemen (je verzekering dekt schade bij ongevallen dan niet, red.). Het is dus voorlopig geparkeerd, maar wij staan te springen.”
“De trigger is écht wetgeving. In Duitsland wist iedereen al een half jaar lang dat dit eraan zat te komen. In Nederland blijft het gissen. Het lijkt niet superactueel te zijn voor de overheid, en het is de vraag of het er dit jaar nog wel van komt. Als dit te lang duurt, moet je je als bedrijf weer op andere regio’s richten.”
Heb je er nog wel vertrouwen in dat de Nederlandse overheid de e-step toelaat?
“Jawel. Nederland wil niet de gekke Henkie van Europa worden, die als allerlaatste nieuwe mobiliteit omarmt. In het aandeel hernieuwbare energie was Nederland in Europa ook al hekkensluiter, daar daar hebben we uiteindelijk wel een inhaalslag gemaakt. Ik denk dus zeker dat er wat gaat gebeuren, maar ik vrees niet meer dit jaar.”