Nick Yap verhuisde in de jaren ‘90 van Singapore naar Nederland om een MP3-speler te introduceren in Europa. Vijf jaar geleden lanceerde hij streaming-kastje Rocki, vorig jaar werd hij daarnaast medeoprichter van (startup van het jaar) Travis the Translator.
De kennis die Yap bij deze bedrijven vergaarde op hard- en softwaregebied investeert hij nu in Volareo, een streaming-muziekspeaker die de blockchain gebruikt om muzikanten en fans rechtstreeks met elkaar te verbinden. Het project wordt ondersteund door de teams achter Travis en Rocki. Volareo zit nog echt in de bètafase, benadrukt Yap. “Ik pitch nog geen oplossing, maar meer een probleem.”
Spotify
Wat dat probleem is? Terwijl Spotify uitgroeide tot een machtige speler in de muziekwereld, viel het Yap na gesprekken met muzikanten op dat het all you can stream-model de nodige tekortkomingen kent. “Mensen kunnen meer muziek ontdekken, maar waardeer je het ‘eten’ wel dat je tot je neemt? Was het wel écht goed? En: 1 procent van de artiesten op Spotify vangt 90 procent van de inkomsten.”
Vooral onafhankelijke muzikanten komen daardoor in de verdrukking, en verliezen hun band met hun fans, vreest Yap. Hoe kunnen we de relatie tussen muzikant en fans terugbrengen?
Amazon
De spraakgestuurde muziekspeler Volareo is mede geïnspireerd door het succes van de Echo, de praatpaal van Amazon. Yap: “Amazon Echo is niet simpelweg een speaker, maar een manier om Amazon in je huis te brengen. Dat willen we ook doen voor je relatie met muziek.” Om die relatie zo direct en transparant mogelijk te maken, speelt Volareo behalve op de spraakrevolutie ook in op een andere trend: blockchain.
Via dat digitale, decentrale boekhoudsysteem kunnen artiesten bijvoorbeeld betaald worden in Musicoin – een cryptomunt – of tickets voor concerten kopen via de blockchain-dienst van het Nederlandse GUTS tickets.
I just published “Say Hello to Volareo: a Streaming Speaker That Pays Musicians When You Clap” https://t.co/saKgHF4Rse
— Musicoin Project (@musicoins) 10 januari 2018
Fooi
Muzikanten krijgen via Volareo, net als Spofity, betaald per stream. Maar aangezien dit waarschijnlijk niet genoeg is om van te leven, wil Volareo luisteraars aanmoedigen om muzikanten fooi (micropayments) te geven, eveneens via de blockchain. “Denk aan de cd of het t-shirt dat je koopt als je naar een concert gaat. Die koop je niet omdat je dat per se wil hebben, maar ook om je waardering voor de band te uiten.”
Vooral voor jongere bands telt elke dollar, zegt Yap. “Als je een paar honderd dollar verdient, kun je je huur betalen. Dat geld zou niet pas een half jaar later moeten arriveren, via allerlei constructies waar je als artiest geen zicht op hebt.”
Het gonst momenteel van de blockchain-startups die de muziekindustrie willen vernieuwen, waaronder distributieplatforms Opus, Decent, Resonate, SingularDTV, Bittunes, UjoMusic en Peertracks. Custos Media gebruikt de blockchain om piraterij tegen te gaan. Dotbc beheert royalties van muzikanten.
Startup
Dankzij die blockchain kunnen muzikanten ook preciezer zien door wie, en hoe vaak ze worden beluisterd, en waar die mensen vandaan komen. Zo kunnen muzikanten hun publiek beter leren kennen, stelt Yap, en hun product benaderen als startup. “Stel dat je net van de muziekschool komt. Hoe bouw je vervolgens een publiek en definieer je je schaalbaarheid? Moet je je bijvoorbeeld specialiseren in een bepaalde niche of regio?”
Een hardware-apparaat hoeft niet dé oplossing te zijn, denkt de ondernemer. “Het hoeft geen tweede Sonos te worden. We willen hiermee vooral een nieuwe omgeving testen, een ecosysteem creëren als proof of concept. Over een jaar weten we of het werkt.”
Observeren
De eerste paar honderd Volareo’s worden naar verwachting halverwege dit jaar verscheept naar een eerste groep testgebruikers. Yap: “Op dat moment beginnen we met observeren en tweaken.”
“Muzikanten snappen meteen wat we doen. De grootste uitdaging is nu om samen met hen genoeg muziekliefhebbers te vinden.” De startup presenteert zich daarom de komende tijd op zoveel mogelijk muziekgerelateerde events.
Komende maand is Volareo een van de door StartupDelta geselecteerde startups die zich als ‘New Dutch Wave’ presenteren tijdens technologie- en media-festival SXSW.