Wie wil weten hoe dat werkt, moet zich verdiepen in allerhande regels. Allereerst wijst Polet op Europese regelgeving. “Tot mei dit jaar gold dat je met een e-step niet de weg op mocht, tenzij er iets bijzonders aan de hand was. Die bijzonderheid is vastgelegd in de Europese directive 168/2013, in de regelgeving motorvoertuigen. Daaronder vallen auto’s, bromfietsen en bromfietsen waar een stevige motor aan hangt. Er is een aparte categorie en daar kun je een e-step onder laten vallen. Om daaraan te voldoen, moeten alle onderdelen van je step goedgekeurd zijn.”
Wat: producent e-steps
Sinds: 2017
Oprichter: Peter Polet
Omzet: “Geen commentaar”
Winst: “Geen commentaar”
Werknemers: 10 fte
Veeley
Polet ploos deze regelgeving tot in de puntjes uit, en bracht zodoende de Veeley op de markt: een e-step met een zadel dat je in kunt klappen. Zo’n zadel is belangrijk om aan de regelgeving te voldoen, maar er moest veel meer gebeuren, vertelt Polet: “Voor de Veeley hebben we 140 matrijzen laten maken. Zo moest het lampje aan de voorkant niet alleen CE-gekeurd zijn, maar ook goedgekeurd zijn volgens de geldende automotive-regelgeving. Zo’n lampje bestaat over het algemeen niet, zeker niet zoals bij ons ontwerp het geval was. Dit betekent dat je een matrijs laat maken, wat veel kan kosten. De matrijs voor ons koplampje kostte wel 35.000 euro. Vervolgens wordt zo’n lampje in een laboratorium gekeurd op EU-regelgeving. Als het onderdeel voldoet, mag je het op de step monteren.”
Zo gaat dat onderdeel na onderdeel, vertelt Polet. Toch ben je er dan nog niet, stelt hij: “Als het product af is, wordt hij weer in zijn geheel bij het laboratorium aangeboden. Daar wordt de step getest op alle onderdelen: remverlichting, elektromagnetische straling en ga maar door.” Hoeveel Polets bedrijf in de ontwikkeling van de Veeley heeft moeten steken? Wel 1,5 miljoen euro, stelt de ondernemer.
Het is precies de reden waarom hij denkt dat veel kleine e-step-startups de Nederlandse markt nooit zullen betreden. Alleen al de testkosten in het laboratorium voor een klein stepje bedragen 25.000 euro, stelt Polet. “Wil je je step naar een niveau brengen waarop het goedgekeurd kan worden, dan is dat zeer moeilijk. Daar heb je kennis van zaken voor nodig. 99,5 procent van de mensen die een e-step hebben gemaakt en denken dat ze het klaar zullen spelen, komt niet door de keuring heen.”
Nieuwe regelgeving
Polet (foto rechts) wijst nu op een nieuwe regel die in mei dit jaar in de Staatscourant is aangekondigd (IENW/BSK-2019/72137), een wetswijziging die ziet op voertuigen met een innovatief karakter – in februari al aangekondigd door verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen. “Daarin staat dat de wet bijzondere bromfietsen is aangepast. Hierin is aangegeven waaraan bijzondere bromfietsen moeten voldoen om uiteindelijk goedkeuring te krijgen van het ministerie van infrastructuur.”
Voor zijn nieuwe e-steps zonder zadel, de zogenoemde Skotero’s, probeert Polet momenteel op basis van deze wetswijziging goedkeuring te krijgen van het ministerie. Deze steps heeft hij al in Duitsland in een zogeheten TÜV-laboratorium laten testen; een vereiste om ermee de Duitse weg op te mogen.
“Als je een step hebt die lijkt op een van de onze, en dus aan alle laboratoriumproeven voor Duitsland voldoet, dan kun je er vanuit gaan dat hij ook zal voldoen aan deze wet bijzondere bromfietsen”, zegt Polet. “Wij zijn nu in het eindstadium hiervan. In Duitsland zijn we al bijna gereed, daar liggen onze modellen nu bij TÜV ter goedkeuring. Vervolgens zullen we onze modellen aanbieden aan het ministerie van infrastructuur. Daar zullen we dan volledige dossiers bij inleveren.”
“We zullen de minister vervolgens vragen om het product aan te wijzen als bijzondere bromfiets”, vervolgt Polet. “De minister zal dan om hetzelfde vragen als wij al in Duitsland hebben laten testen: ze zal aan de RDW vragen de e-step te controleren op bijvoorbeeld de remcapaciteit en de EMC-waarde (de elektromagnetische straling, red.). Het RDW zal vervolgens met een advies aan het ministerie komen en als die zegt dat het product voldoet, dan rijden wij een week later al op de weg met die stepjes. We verwachten eind oktober onze eerste producten van de Skotero op de weg te hebben.”
Geen deelmodel
Het verschil met vele andere e-stepbedrijven is dat Orange Ventures (10 fte) puur een producent is van e-steps en dus niet doet aan het veel beschreven deelmodel. Orange Ventures werkt met dealers in Nederland, Frankrijk, België, Denemarken en Engeland, die hun producten verkopen. Een aanbieder van deelsteps is weleens bij Polet op bezoek geweest om de Veeley te kopen als onderdeel van de deelvloot, vertelt Polet, maar hij had daar als ondernemer weinig oren naar.
“Het deelmodel neemt een enorme vlucht, maar ik vind het een groot risico”, zegt Polet. “Als je een kleine step door allerlei mensen laat gebruiken, heb je geen zicht op de risico’s voor breuken, die fors kunnen zijn. In Parijs leveren de deelactiviteiten bovendien een enorme berg met kapotte stepjes op, die op straat worden achtergelaten. Dit zorgt er ook weer voor dat mensen een minder positief beeld van de stepjes krijgen.”
Lees ook:
Elektrische deelsteps in Nederland onbegonnen zaak? Welnee, denken deze expats
Nederlandse step-scaleup Dott haalt nog eens 30 miljoen op, maar krijgt nog altijd geen groen licht in Nederland
Parijs worstelt met invasie van deelsteps, wij testen vier merken
Sprout test elektrische deelsteps in Lissabon, die zorgen voor totale anarchie