Hij herinnert het zich nog goed: als Ali Niknam (37), oprichter van Europese mobiele bank bunq, een mailtje kreeg van zijn boekhouder dat er een rekening betaald moest worden, dan kwam hij daar pas ‘s avonds aan toe. “Vaak was ik niet in de buurt van mijn laptop, en als ik dat wel was dan had ik geen zin om mijn e-reader te zoeken. Eigenlijk was het vooral een heleboel gedoe.”
Niknam was 20 jaar toen hij TransIP oprichtte, je zou denken dat de zakelijke betaalmarkt inmiddels veranderd is. “Maar eigenlijk is het nog steeds hetzelfde gesteggel met papieren facturen en onhandige betaalmethodes.”
Oprichter van bunq Ali Niknam
Dat kost niet alleen een hoop ergernis, maar ook een hoop tijd: uit onderzoek van accountant software start-up Indinero bleek recentelijk dat 40 procent van de kleine ondernemingen meer dan 80 uur per jaar besteedt aan hun administratie. ‘En als dat nou een leuke bezigheid was oké, maar bedenk wat je voor je zaak zou kunnen betekenen in die tijd.’
Nadat Niknam met bunq de particuliere betalingsmarkt opschudde, is nu de zakelijke markt aan de beurt. “Maar eigenlijk verschillen die twee niet zoveel van elkaar. We zijn er op de achtergrond altijd mee bezig geweest, nu willen we ook echt dat deze markt verandert.”
Drie ergernissen op een rij, en hoe het beter kan.
1. Het papierwerk
Facturen, bonnetjes, inkooporders, belangrijke mails: een onderneming kost zo een klein bos aan papierwerk. “Net als bij de particuliere werkwijze vonden we het belangrijk dat je alles mobiel kan doen.”
Bijkomend voordeel daarvan is dat bepaalde menselijke handelingen geautomatiseerd kunnen worden. “Het overtypen van betaalgegevens bijvoorbeeld. Dat is niet alleen rotklus, het is ook een punt waar vaak dingen misgaan.” De software in de app scant de foto’s van de facturen op betaalgegevens en zet deze automatisch in de betaalomgeving. “Een factuur betalen aan de hand van een foto: zo simpel is het eigenlijk.”
2. De tijd
Volgens onderzoek van Sage spenderen kleine ondernemingen zo’n 240 dagen per jaar aan administratieve taken: zo’n 17 procent van hun mankracht. “Niemand gaat voor zijn lol naar een bankkantoor. Het openen van een rekening duurt bij ons in de app een fractie van de tijd die het bij een grote bank kost.”
Een ander tijdrovend klusje: de betaalde facturen uploaden in het boekhoudprogramma. ‘Zo gaan facturen vaak door verschillende handen en programma’s voordat het allemaal goed opgeslagen is.’ In de app van bunq is het mogelijk om de gescande facturen direct in te laden in acht verschillende boekhoudprogramma’s, waaronder MoneyMonk, Informer, Exact en Moneybird.
3. Een rekening voor iedereen
Met 25 rekeningen tot je beschikking, is het mogelijk om verschillende potjes te maken voor je onderneming. Daarbij bepaal je per rekening wie er toegang heeft tot die gegevens, wederom allemaal mobiel. Niknam: “Degene die het bedrijfsuitje regelt, hoeft immers niet bij de salarissen te kunnen.’
“Als eigenaar van je bedrijf heb je een hele fijne toegangscontrole en kun je alles heel makkelijk regelen. Bovendien hou je op deze manier goed overzicht. Moet je snel iets wijzigen? Dan kan ook dat mobiel.”
Alle features dienen volgens Niknam uiteindelijk maar één doel: “Wij hebben de tijd besteed aan het bouwen van deze app, zodat ondernemers zich kunnen focussen op wat echt belangrijk is: de groei van hun bedrijf.”