Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datsun en 5 andere merken die een comeback maken

Het Japanse automerk Datsun herleeft. Het gaat India veroveren. Iedere autogek die nog een staartje van de jaren 80 heeft meegepakt, kent het merk. Datsun, ook toen niet het meest sexy merk op aarde, is niet het enige merk dat een tweede leven is gegund. Bekijk ook de andere voorbeelden van merken die momenteel een comeback maken.   

 

Datsun

De ‘Go’ moet het gaan doen. Het vandaag gelanceerde model is helemaal gemaakt voor India, waar grote vraag is naar kleine, goedkope auto’s. Want daar zal de Japanner opnieuw moeten gaan schijnen. De eerste Datsuns werden gebouwd in de jaren ’30 van de vorige eeuw. Al snel kwam het merk in handen van Nissan, dat eind jaren 80 de stekker uit het merk trok. Het zou voor de bekendheid van Nissan niet goed zijn om 2 merken te voeren. Daar denken ze nu dus anders over.  

Quick

Faas Wilkes, Piet Keizer, werkelijk iedere voetballer van betekenis speelde in de jaren 50 en 60 op de schoenen van het in 1905 opgerichte Quick. In de jaren 80 kreeg het merk te maken met heftige concurrentie van grote buitenlandse merken. In 1992 leek het na een tweede faillissement dan echt gedaan.  Sinds 2001 is Quick echter alive and kicking: nu als stijlvol sportkledingmerk. Zo wist het Armin van Buuren te betrekken bij een nieuwe kledinglijn: Q by Armin. Hollands glorie in een nieuw jasje. 

BenBits

Ook BenBits is weer helemaal terug. Het was in de jaren 80 een ‘hip’ kauwgommerk onder jongeren, maar ging in 2000 failliet. De nieuwe eigenaren spelen in op de hang naar retro bij consumenten. Wat eerst zijn zwakte was – het merk was blijven hangen in zijn verleden- is nu zijn kracht.  

Ben

Met een merk en reclamecampagne die werden bedacht door het Amsterdamse KesselsKramer is het ook helemaal goed gekomen. Gsm-aanbieder Ben werd in 1998 opgericht en in 2003 door T-Mobile overgenomen. Die stopte met het merk. In 2008 herintroduceerde de Duitse telecomaanbieder het merk als sim only-aanbieder. 

Melkunie

Het Zweedse Arla ziet brood in het Nederlande zuivelmerk. Want: wie herinnert zich de spotjes met acteur Peer Mascini niet. ‘Ik heb nog zo gezegd geen bommetje’. Arla deed onderzoek en kwam erachter dat ze 11 jaar na het verdwijnen van het merk nog steeds haarscherp op het netvlies staan van de Nederlander. De Zweden verwachten er 15 procent marktaandeel mee te kunnen pakken.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Oilily

Het Nederlandse kinderkledingbedrijf Oilily ging in 2009 op de fles. De oprichters van het merk kochten de rechten terug en sinds 2010 is het bedrijf back in business. Oilily werd in 1963 opgericht door Willem Olsthoorn en kende in de hoogtijdagen een omzet van 70 tot 90 miljoen euro.