Update: Coolblue over persstilte: ‘Er was nog niet genoeg informatie over problemen leveranciers’
Coolblue had afgelopen weekend te maken met prijzen die plotseling pijlsnel omhoog schoten. RTL Z bericht over het feit dat iPhones via Coolblue plots duurder werden dan op de website van Apple zelf. Coolblue-klanten vragen zich op Twitter af wat er aan de hand is. “In het winkelmandje in 1 minuut van €575 naar €633 en via de VPN is het zelfs €690 geworden en terwijl het product elders voor €420 te koop is”, schrijft een gebruiker.
Daarnaast doen affiliate-links – die partners gebruiken in ruil voor een percentage van de inkomsten – het plots niet meer, melden partners. Coolblue stopt daarnaast plots zijn marketing via Google en andere partijen zoals Kieskeurig, waar de producten van Coolblue opeens niet meer staan. De webcare-afdeling lijkt ondertussen te doen alsof zijn neus bloedt. Tegenover RTL Z geeft zowel Coolblue als aandeelhouder HAL, dat 49 procent van de aandelen in Coolblue bezit, geen gehoor op vragen.
Complete stilte
Sprout besluit het ook eens te proberen, maar dit resulteert in dezelfde complete stilte. Zowel Coolblue als HAL zijn per telefoon en mail niet bereikbaar voor commentaar. De perswoordvoerder van Coolblue neemt de telefoon niet op, net als de persoonlijke assistent van Coolblue-oprichter Pieter Zwart. HAL-cfo Arie van ‘t Hof zit “in een bespreking”.
Online leidt de chaos bij Coolblue tot speculaties: wordt het bedrijf overgenomen door Amazon, dat binnenkort naar Nederland komt en een grote concurrent voor zowel Bol.com als Coolblue belooft te worden? Nekt het coronavirus de prijzen van Coolblue, zoals GeenStijl suggereert? Is Coolblue wellicht gehackt? Of is het simpelweg een technische storing? Maar waarom reageert Coolblue, een bedrijf dat service hoog in het vaandel heeft staan dan niet gewoon adequaat op pers- en consumentenvragen? We moeten het voorlopig doen met een vage bewering op website Webwinkel Community, dat stelt uit anonieme bron te hebben vernomen dat Coolblue over enkele dagen met een verklaring komt.
‘Service met een glimlach’
Merkenexpert Paul Moers denkt in ieder geval niet dat Zwart de tent aan Jeff Bezos’ Amazon verkoopt. “Die man doet business op een totaal andere manier dan concurrenten. Hij heeft als geen ander bedacht dat service met een glimlach alles is, omdat je op prijs niet kunt winnen. Coolblue is dan ook ongelooflijk succesvol en ik zie Pieter Zwart niet zo snel zijn bedrijf van de hand doen. Dan maakt hij zijn kindje kapot.”
Een hack lijkt Moers meer voor de hand liggend. “Er kloppen opeens allerlei dingen niet meer en het lijkt dat iemand Coolblue eens lekker dwars wil zitten.” Ook wijst hij op een mogelijk prijseffect door het coronavirus, omdat de import uit China en Zuid-Korea stokt wegens besmettingsgevaar. “Ik denk dat heel veel spullen ontzettend schaars gaan worden. De afhankelijkheid van dit soort landen op Europa is ontzettend groot. In de elektronicasector gaat dit pijn doen.”
Amazon-kenner Rishi Kartaram sluit zich bij die hack-theorie aan. Hij wijst op de totaal verschillende modellen van Coolblue en Amazon. “Coolblue heeft een retailmodel, waarbij je alleen kunt kopen wat ze op voorraad hebben. Amazon heeft een marktplaatsmodel en levert wat ze niet op voorraad hebben met levertijd. Amazon heeft al aangekondigd binnenkort in Nederland live te gaan met eigen magazijnen in Duitsland en Frankrijk. Het zou echt gek zijn als dit uit de koker van Coolblue zou komen.”
‘Geen overname’
Het Financieele Dagblad heeft Pieter Zwart inmiddels te pakken gekregen. Zwart ontkent tegenover de krant dat er sprake zou zijn van een overname. “’Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand je in de maling neemt.”
GeenStijl meldt dat de vlag bij Coolblue halfstok hangt. Waarom, dat blijft gissen. Wellicht is er een technisch ongeluk geweest geweest bij Coolblue in Amsterdam. Er is vanmiddag melding gedaan van een instorting op de plaats waar het desbetreffende pand van Coolblue in Amsterdam.
Update: Coolblue doorbreekt inmiddels de persstilte in een mail aan zijn affiliate-partners. Het bedrijf stelt de verkopen te willen temperen door prijzen aan te passen en marketing te temperen. Dit – inderdaad, Paul Moers en Rishi Kartaram: hulde! – in verband met de lage productie in China. Toch blijft het bijzonder vreemd waarom Coolblue zo’n lange persstilte hanteerde. Is dit nou ‘service met een glimlach’, Pieter Zwart?
Coolblue geeft uitleg pic.twitter.com/c8xhRP7uOn
— Erik van der Veen (@erikvanderveen) February 24, 2020