Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Clickdrive schudt rijleswereld op met een marktplaats voor rijlessen

Veiliger, leuker en uiteindelijk zelfs duurzamer de weg op. Dat is wat onze Startup van de Week Clickdrive wil bereiken met hun marktplaats voor rijlessen. ‘We beloven niet dat je sneller slaagt, maar wel dat je leuker slaagt.’

Clickdrive

Wat is clickdrive?

Clickdrive is een marktplaats voor rijlessen. Als leerling kun je een instructeur vinden die bij je past, zo belooft de startup, en vice versa kunnen instructeurs nieuwe leerlingen vinden. Leerlingen voeren via de app een postcode in en vervolgens krijgen ze een shortlist met mogelijkheden te zien. Elke instructeur stelt zich kort voor door middel van hobby’s en interesses en een uitleg over de lesstijl. Ook is het voor een leerling mogelijk om beoordelingen, prijzen en de duurzaamheidsscore te zien.

‘Je kunt filteren op basis van rating, reviews en de bio van de instructeur’, vertelt oprichter Joost van Suijlekom. ‘En dat wordt aangevuld met slagingspercentages en de prijs. We screenen alle instructeurs. We voeren een gesprek, kijken naar slagingspercentages, social media en op internetfora.’

Rijinstructeurs bepalen zelf de prijs en lengte van de les. ‘Als de les klaar is, ontvangt de instructeur het geld. Er worden voortgangsrapporten ingevoerd in de app, dus je ziet altijd hoe ver je bent. Je kunt daardoor als leerling ook zelf beslissen of je door wilt gaan bij dezelfde instructeur of dat je een andere rijschool wil proberen. We beloven niet dat je sneller slaagt, wel dat je leuker slaagt.’

Wie zitten erachter?

Vier keer zakte Van Suijlekom zelf voor zijn rij-examen. ‘Ik was er niet goed in, maar het klikte ook niet met de instructeur’, legt hij uit. Het idee voor Clickdrive ontstond toen ook zijn zus moeite had om haar rijbewijs te halen. ‘Ze had rijles van dezelfde meneer en ook bij haar klikte het niet. De instructeur werd ziek en met zijn vervanger klikte het wél en toen slaagde ze heel snel.’

Het idee voor Clickdrive was geboren. ‘In een wereld waar je overal kan kiezen, kan je dat niet goed bij rijlessen. Terwijl je er toch zo 2500 euro vooraf voor betaalt. Dat moet anders dacht ik.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hij klopte aan bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship met de vraag hoe hij het aan moest pakken. Van Suijlekom ontmoette co-founder Roel Blois en daarna Bart Buurma, inmiddels ceo, Chef Engine Officer, bij Clickdrive. 2,5 jaar geleden was dat. Maar de coronapandemie gooide vrijwel meteen roet in het eten. ‘Het heeft ons een jaar gekost. Het was echt een rollercoaster, maar als je corona kan overleven.’

De drie oprichters werken met een klein team aan het product. ‘We hebben een flexibele schil, zodat we kunnen opschalen als het nodig is. Maar we willen pas echt schalen als de fit er is’, vertelt Van Suijlekom. Bart Buurma vult aan: ‘We willen ook echt een divers team hebben. Een vrouwelijke front-end developer bijvoorbeeld, wauw, dat zou ik echt gaaf vinden.’

Wie zitten erop te wachten?

Clickdrive wil met hun app twee doelgroepen bereiken. Natuurlijk de leerlingen die hun rijbewijs willen halen, maar ook de instructeurs. ‘Ze worden verdrongen door prijsschreeuwers die geen kwaliteit leveren. Er was nog geen plek waar ze zich kunnen onderscheiden. We willen passie voor kwaliteit een platform geven’, vertelt Buurma. Op dit moment zijn er meer dan 200 instructeurs aangesloten op het platform. ‘We hebben met meer dan 200 gemeenten een goede dekking in Nederland.’

Aan de andere kant wil de app leerlingen aan een goede rijinstructeur helpen. Duizend leerlingen stappen nu via de app de auto in bij instructeurs. ‘Leerlingen ziet door de bomen het bos niet meer. Er was geen betrouwbare manier om instructeurs met elkaar te vergelijken. Je komt als je zoekt de prijsschreeuwers tegen of instructeurs die tijd hebben. En autorijles moet gewoon leuk zijn, maar ook goed. Daar willen we voor zorgen.’

Hoever is Clickdrive?

‘Als je puur kijkt naar de kernfunctionaliteiten dan zijn we 100 procent klaar’, zegt Buurma zonder enige aarzeling. ‘Iedereen kan lessen boeken, de voortgang bijhouden en het betalen werkt. We zijn geen mvp meer.’ Dat betekent niet dat de oprichters stilzitten. ‘We hebben nu nog de volledige focus op Nederland. En dat is een heel mooie markt, maar Europa is nog groter. Maar dat willen we niet te snel doen. Je zit per land ook weer met andere juridische regels.’

Buurma en Van Suijlekom hebben meer ambitieuze plannen. Zo willen ze uiteindelijk verder kijken dan alleen een platform waar studenten en instructeurs elkaar kunnen vinden. ‘We hebben grote dromen om de consument te helpen. Maar ook de instructeur. Die heeft geen zin in boekhouding, we willen daarom ontzorgen.’

Clickdrive heeft als langetermijndoel om een relatie met leerlingen te houden na het afrijden. De app wil continu diensten aan blijven bieden. ‘Bijvoorbeeld op de manier hoe je rijdt en tips geven over verbruik, zodat je duurzamer rijdt. Denk bijvoorbeeld aan de manier van gas geven.’ Naast duurzamer en leuker wil Clickdrive er met hun app ook voor zorgen dat leerlingen veiliger de weg opgaan. ‘Dat willen we met goede lessen bereiken.’

Wat is het businessmodel?

‘Daar willen we heel transparant en makkelijk in zijn’, vertelt Buurma. ‘De instructeur bepaalt de prijs en wij gooien er 5 euro op. Daarmee betalen we bijvoorbeeld de transactiekosten. Veel reisscholen werken nu met pakketten. Maar met ons model zorg je dat je nooit voor een les te veel betaalt. We zijn helemaal transparant en willen ook geen marge pakken op bijvoorbeeld een gezondheidsverklaring en examens. Het zijn gewoon de vaste prijzen die je betaalt. We willen af van die verdienmodellen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Clickdrive kreeg vorige maand een investering van 75.000 euro van Graduate Entrepreneur, een nieuw investeringsfonds van TU Delft en EUR, waar onder andere Erasmus-alumni Michiel Mulder (Picnic) en Frans van Houten (Philips) bij betrokken zijn. ‘Daar zijn we absoluut blij mee. Met deze investering willen we laten zien dat het echt werkt’, vertelt Buurma.

Van Suijlekom: ‘Als founders hebben we allemaal een bedrag ingelegd. We moeten nu echt onze relevantie aantonen, en dat kan met deze investering.’ Voor nu is het voldoende, maar in de toekomst is er meer geld nodig willen ze het platform verder uitbouwen. ‘Willen we al onze doelstellingen halen, dan hebben we meer geld nodig. Maar we gaan nu eerste onze relevantie aantonen.’ Mede-oprichter Buurma vult aan: ‘We willen voor elkaar krijgen dat minder mensen een negatieve ervaring hebben tijdens hun rijles en uiteindelijk veiliger en duurzamer de weg op gaan. Als dat lukt, ben ik een happy man.’