Het in Waardenburg gevestigde GreenMo verhuurt elektrische voertuigen voor met name de maaltijd- en postbezorging. Het bedrijf stelt 30.000 voertuigen in bezit te hebben en telt 1.200 klanten, waaronder Deliveroo, Domino’s en Sandd.
GreenMo noemt zichzelf marktleider in Europa en het bedrijf is actief in zowel Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk als Oostenrijk. In de regio Amsterdam had GreenMo volgens ceo Doeke Boersma echter ‘nog geen sterke positie’.
Helmstadt wel. Het familiebedrijf levert en onderhoudt nagenoeg 2.500 voertuigen voor de overheid en het bedrijfsleven. Klanten zijn de gemeenten Amsterdam, Utrecht, Haarlem en IJsselstein, de Nationale Politie, PostNL, Unilever en een zestal leasemaatschappijen. Boersma is te spreken over deze klantgroepen. ‘Gemeenten en voormalige overheidsbedrijven, zoals PostNL, vormen een clientèle waar je als marktpartij niet eenvoudig tussenkomt.’ Helmstadt doet al sinds de jaren ’60 zaken met de gemeente Amsterdam. Het bedrijf bestaat al 127 jaar, sinds 1894.
50 miljoen
GreenMo maakt onderdeel uit van de holding Go Green, waar ook verhuurder van e-scooters Go Sharing onder valt. Go Green haalde in april 50 miljoen euro op, grotendeels afkomstig van Opportunity Partners, de investeringsmaatschappij van BrandLoyalty-miljardair Robert van der Wallen.
Het kapitaal was bedoeld voor het opschalen van Go Sharing en voor eventuele overnames, zo zei Go Sharing-oprichter Raymon Pouwels indertijd tegen MT/Sprout. GreenMo-ceo Boersma stelt echter aan MT/Sprout dat de overname van Helmstadt niet is gefinancierd vanuit deze geldbron. GreenMo nam eerder dit jaar aanbieders van elektrische fietsen E-bike to go en het Belgische Zoomer over.
Wat de overname van Helmstadt precies kostte, mag Boersma niet zeggen. Uit KvK-gegevens blijkt dat Helmstadt in 2019, het meest recent doorgegeven jaar, een eigen vermogen had van 653.125 euro. Er stonden vijftien medewerkers op de loonlijst. Volgens Boersma zijn dit er inmiddels twintig. GreenMo neemt alle aandelen van Helmstadt over, aldus de ceo. Helmstadt-directeur en voormalig eigenaar Michael Mica treedt als kersverse ‘business developmentmanager’ toe tot het managementteam van GreenMo. Hij krijgt een minderheidsbelang in het vervoersbedrijf.
Zelfde naam
Helmstadt blijft onder dezelfde naam opereren, aldus Boersma. Hij stelt dat alle medewerkers van het overgenomen mobiliteitsbedrijf hun baan zullen behouden. De GreenMo-ceo wil het team zelfs verder laten groeien, al kan hij nog niet precies zeggen naar welke grootte. Zeker is dat Boersma zal proberen Helmstadt te internationaliseren. ‘We willen Helmstadt verder uitbouwen. Het bedrijf richt zich nu nog erg op de regio, maar als PostNL tevreden is met hun service, kunnen we ons ook richten op bijvoorbeeld het Belgische postbedrijf of het Britse Royal Mail.’
Als klanten voor elektrisch kiezen, is dat beter voor ons verdienmodel
Ruim 90 procent van alle voertuigen van Helmstadt is elektrisch, aldus GreenMo. Wat te doen met de overige 10 procent? Boersma: ‘We proberen onze klanten ervan te overtuigen om voor elektrisch te kiezen. Voor ons verdienmodel is dat ook beter, want die voertuigen hebben een langere levensduur. We hebben de ambitie om binnen twee jaar alle voertuigen van Helmstadt elektrisch te hebben.’