In Brussel werden afgelopen weekeinde nog vier auto’s van Uber-chauffeurs in beslag genomen na een under coveractie waarin de wagens werden besteld via de app. Uber is illegaal in Brussel na een rechterlijk verbod afgelopen voorjaar, de eigenaren krijgen hun auto over twee weken terug als ze 3.000 euro aftikken.
Tot nu toe liet Uber zich overal weinig gelegen liggen aan de wet, rechters of de gevestigde orde. Heibel was er overal waar de dienst begon, zeker zodra het met UberPop amateurchauffeurs ging inzetten. Het procedeerde in diverse landen en betaalt ook in Nederland zonder pardon de boetes waar Uber-chauffeurs eventueel tegenaan lopen. In 2014 haalde Travis Kalanick 3 miljard dollar vers kapitaal op, dus dat kan wel lijden.
Maar in Spanje vaart het een andere koers.
Dat blijkt uit de blog, waarmee Uber Spanje reageert op een gerechtelijke uitspraak die de dienst UberPop illegaal verklaarde: ‘We houden ons aan de wet en onderbreken tijdelijk UberPop’. Tijdelijk, in afwachting van het beroep dat Uber, zoals te doen gebruikelijk, heeft aangespannen tegen de uitspraak in de zaak die de gevestigde taximaatschappijen in Madrid hadden aangespannen.
Intussen zoekt Uber in Spanje toenadering tot vrienden van zijn service en de vrije concurrentie in het algemeen. ‘We overleggen met politici om een modern wettelijk kader te scheppen dat Uber en de deeleconomie een permanente plek geeft. Vrienden meent Uber te hebben gevonden in de Spaanse concurrentiewaakhond, die dit jaar vaststelde dat Uber en het in Spanje eveneens verboden Airbnb wel degelijk een plek verdienen in Spanje.
Uber vraagt ook steun van het publiek: onder de hashtag #YoApoyoUber kan iedereen laten weten Uber te steunen. Ook dat is onderdeel van een doelbewuste strategie: de bedrijfsvoering van Uber bestaat niet alleen uit het regelen van taxiritjes, de politieke campagnemachine heeft een even hoge prioriteit. En de twee activiteiten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: hoe meer klanten Uber via een ritje ervaren, hoe meer steun het krijgt voor de noodzakelijke wetsaanpassingen.
De argumenten die Uber in Spanje gebruikt om zijn bestaansrecht te verdedigen zijn dezelfde als overal elders: een verbod beperkt de concurrentie, berooft consumenten van een vervoerskeuze en dwarsboomt de mogelijkheden van chauffeurs om inkomsten te genereren.
Wordt Spanje een voorbeeld voor de andere landen waar Uber ruzie heeft met de autoriteiten? Dan zullen de lokale managers hun tactiek moeten aanpassen. In België geldt het verbod op UberPop al sinds april 2014, Uber stoort zich er niet aan. In september volgde een nationaal verbod in Duitsland, dat overigens twee weken later weer ongedaan werd gemaakt door een hogere rechter en Uber veel extra klanten opleverde. Frankrijk doet vanaf 1 januari de dienst in de ban, terwijl Korea onlangs een strafklacht uitvaardigde tegen Kalanick persoonlijk, waardoor hem in dat land twee jaar cel boven het hoofd hangt. Ook in New Delhi en Thailand is Uber niet toegestaan.
Nu.nl heeft het heel fraai in een grafiekje samengevat (opklik voor interactief):