WappZapp probeert het Nederlandse alternatief voor Netflix te worden, maar daarvoor is nog een lange weg te gaan. Wat te doen?
Met WappZapp kan je je ideale kijkavond samenstellen. WappZapp verzamelt allerlei content via internet, uit bronnen als YouTube, Vimeo en Uitzending Gemist. Je kunt via de app zoeken op naam, maar ook op categorie. De smartphone of tablet fungeert als controller en maakt de afstandsbediening overbodig. Sinds de zomer is er een uitgebreidere, betaalde versie bijgekomen: WappZapp Plus, voor 7,99 euro per maand. Dan krijg je 2.600 uur films, documentaires en series.
Dominantie doorbreken
Content verzamelen van internet en allerlei aanbieders doorbreekt de dominantie van de kabelaars die van oudsher bepalen wat de televisiekijker wel en niet kan zien. Door content af te stemmen op de voorkeuren van de kijker wordt het model vraaggedreven in plaats van aanbodgedreven, zoals de kabelaars nu doen. Die verschuiving mag met recht gamechanging heten.
Nieuwe dingen ontdekken
Het bundelen van content in een abonnement is volgens WappZapps mede-oprichter Colin Ellis de manier om tegemoet te komen aan de manier waarop de consument tegenwoordig kiest. Voor muziek doet hij dat met Spotify, en voor films, series en documentaires wil WappZapp de aangewezen partij zijn. 'De consument betaalt echt niet meer per film, maar liever een vast bedrag per maand voor een grote collectie. Zo maken we het makkelijk om nieuwe dingen te ontdekken.' WappZapp wil zich ook richten op films en documentaires die geen miljoenenpubliek trekken en die snel over het hoofd gezien worden. Onterecht, zegt Ellis. 'Dat zou echt zonde zijn.'
Model van Netflix
Het Amerikaanse Netflix is al groot geworden met deze nieuwe manier van tv-kijken en WappZapp streeft eenzelfde model na. Netflix heeft een grote hoeveelheid buitenlandse films en televisieseries in het aanbod door deals met grote productiemaatschappijen. Netflix maakt daarnaast zelfs eigen series, met House of Cards en Orange Is the New Black als grootste kaskrakers. WappZapp richt zich vooralsnog op vrij internetaanbod en Nederlandse films, series en documentaires die naar arthouse neigen of voor een doelgroep van specifieke liefhebbers gemaakt zijn. Het internationale Netflix heeft wereldwijd meer dan 50 miljoen abonnees en WappZapp nog maar 500.000.
Ongelijke strijd
Hoe nobel WappZapp's streven om het alternatief voor Netflix te zijn ook is, momenteel is het nog David tegen Goliath, zowel in abonnee-aantal als in inhoudelijk aanbod. Misschien is het beter om de plek van WappZapp in de markt af te meten ten opzichte van de kabelaars. WappZapp is geen vervanging voor Netflix, maar biedt een goed alternatief voor de traditionele manier van tv-kijken en de dominantie van de kabelaars daarin. Of het ooit Netflix kan verslaan is de vraag: het Amerikaanse bedrijf beschikt over buitenlands aanbod en eigen producties, wat bijna niet te evenaren is. WappZapp kan zich beter richten op aanbod dat anderen juist niet hebben, en dat doet het in feite al door in zijn film- en documentaire-aanbod de arthouse-hoek in te duiken. Dus WappZapp helpt vooral bij het gamechangen van het tv-kijken zoals we dat nu kennen.
WappZapp-oprichters Colin Ellis (l) en Wienke Giezeman
Baan opgegeven
Oprichters Colin Ellis en Wienke Giezeman werkten voorheen bij respectievelijk XS4All en Reed Business. Toen waren ze al bezig met de ontwikkeling van WappZapp met geld van investeerder Gerard van Stijn. Toen ze hun baan opgaven om fulltime met WappZapp aan de slag te gaan, vonden ze in het voorjaar van 2012 een investeerder in accelerator StartupWiseguys uit Tallinn in Estland. Die stopte er 15.000 euro in. Vorig jaar stapte ook uitgever Sanoma in met 650.000 euro via investeringsdochter SanomaVentures.
Uitbreiden
WappZapp is inmiddels ook in België geland en blijft het aanbod van content uitbreiden. Daartoe roept WappZapp filmmakers en producenten op om hun content ook via WappZapp te verspreiden. Het bedrijf stelt 100.000 euro als vergoeding in het vooruitzicht aan individuele producenten. Het is een stimulans om te voorkomen dat kleine aanbieders worden weggedrukt door grote.
Meer Gamechangers:
-
4 bedrijven die de Nederlandse voedingsindustrie op zijn kop zetten
- Hoe Fred & Ed met zijn doelgroep wil meegroeien
WappZapp is Gamechanger van de Dag. De complete lijst met de 50 GameChangers van 2014 wordt op 20 november gepubliceerd, onder meer in MT-magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hier of bestel hem los. Ben je benieuwd wie dé GameChanger van 2014 wordt? Kom dan naar het GameChangers Event waar de 5 beste GameChangers strijden om die eretitel.