“Ik heb jarenlang leiding gegeven in grote bedrijven. Daar merkte ik: top-down overtuigen is niet altijd eenvoudig. Maar als mensen zelf iets willen en jij dat als organisatie faciliteert, dan kunnen ideeën of nieuwe werkwijzen een enorme vlucht nemen. Bottom-up is sterker dan top-down. Dat principe wilde ik toepassen om verduurzaming van de maatschappij te creëren. Gevestigde partijen zitten in de behoudende modus, die willen hun belangen verdedigen en zullen niet snel dingen anders doen. Verandering moet je daarom zoeken bij kleinschalige grassroot movements, bij individuen die ècht iets willen bereiken. Er zijn genoeg van die initiatieven, maar het ontbreekt ze vaak aan bereik, middelen en goed management. Daarvoor bied ik een platform met Nudge. Daar kan iedereen een idee posten, waar anderen op kunnen aanhaken. Zo is er bijvoorbeeld het initiatief Zonnekracht, waarbij mensen hun buurtbewoners activeren voor het gebruik van zonne-energie. In een week tijd hebben zich meer dan vijftig zogenaamde buurtburgemeesters aangemeld, die samen 2.500 buurtbewoners hebben gemobiliseerd. Dat krijg je met een reclamecampagne niet zomaar voor elkaar.
Het bottom-up principe pas ik in de hele organisatie toe. Bij elke stap heb ik de community betrokken: hoe vinden jullie dat we dingen moeten aanpakken? Het is een geweldige manier om innovatie boven water te krijgen. Dat kan in elk bedrijf: haal mensen uit alle hoeken van je organisatie, zet ze bij elkaar en laat het gebeuren. Veel mensen vragen ons: is het niet eng om anderen alles te laten bepalen? Je moet niet bang zijn voor mislukkingen. We zijn met z’n allen een stel control freaks geworden. Het valt of staat met luisteren en je eigen ideeën loslaten. Dat is moeilijk, want je moet erkennen dat je zelf niet alles weet. Maar dan merk je dat anderen je hele goede adviezen kunnen geven. Tegelijkertijd is dat een enorme waardering voor de mensen met wie je werkt, want zij voelen dat ze echt een bijdrage kunnen leveren. Uiteindelijk wil iedereen gehoord worden.”