Het idee voor BikeFlip ontstond aan de Universiteit van Utrecht. Daar kregen vijf masterstudenten de opdracht een duurzaam businessidee te pitchen.
‘We zagen veel medestudenten met een abonnement op een volwassenenfiets en dachten: is dat eigenlijk niet veel handiger voor kinderen, zo’n abonnement op een fiets?’, aldus Casparis Beyer (rechts op de foto boven). ‘Zij groeien immers bijna elk jaar uit hun tweewieler. En wat nou als we dat ook nog eens duurzaam aanvliegen, door verouderde kinderfietsen een tweede leven te geven? Dan pakken we meteen een gigantische reststroom aan.’
Lef en eigenwijsheid
Dat idee klonk UtrechtInc wel lekker in de oren. Deze startup-incubator van de Universiteit Utrecht stimuleerde de studenten direct aan de slag te gaan. ‘Het advies luidde: de enige die in de weg staat, ben jijzelf, je moet gewoon beginnen. Zo gezegd, zo gedaan.’ In 2019 was BikeFlip Startup van de Week op MT/Sprout.
Toch bleek voor vier van de vijf studenten het runnen van een startup, naast het schrijven van een scriptie, iets te veel van het goede. Beyer bleef over.
Strategische keuzes, maak je niet in je eentje. Daar heb je een sparringpartner voor nodig.
Zijn tip voor andere jonge startende ondernemers? ‘Durf door te gaan. In de beginfase heb je nauwelijks klanten, maar toon lef en een gezonde dosis eigenwijsheid. Mensen kunnen immers pas fan van je worden als ze je kennen. Daar is doorzettingsvermogen voor nodig.’
Na het afronden van zijn master, stak Beyer al zijn tijd in BikeFlip. ‘Ik heb er vol aan getrokken en het niet meer losgelaten. Op die manier is het gaan lopen. En uiteindelijk kon ik er een compagnon bij vragen: Paul Remie. Dat is een goede zet geweest, want strategische keuzes, maak je niet in je eentje. Daar heb je een sparringpartner voor nodig. Die heb ik in hem gevonden.’
BikeFlip levert fietsen voor Oekraïense vluchtelingen
Remie werkte in het verleden voor verschillende gemeenten. Handig, want naast het abonnementsmodel, pakt BikeFlip inmiddels ook grote projecten voor gemeenten op.
‘In het kader van fietsstimulering, verzorgen wij fietsen voor diverse doelgroepen, waaronder Oekraïense vluchtelingen en mensen in de bijstand. Paul heeft veel specifieke kennis over hoe samen te werken met gemeentes. Dat is prettig, want door de trage processen, is het niet altijd even makkelijk samenwerken met zo’n partner. Zeker niet wanneer je als startup van maand tot maand leeft.’
Van barrel tot parel
Op dit moment telt BikeFlip 25 man personeel en een groeipercentage voor het abonnementsmodel van 20 procent per maand. ‘We zitten nu op ongeveer 500 abonnementen, waarmee de eerste stap gezet is. Daarnaast zetten we, in samenwerking met gemeenten, bijna 2.000 fietsen weg voor sociale projecten. We groeiden sterk in ons marketingteam, maar missen nog wat olie voor onze motor: de werkplaats. Onze toegevoegde waarde zit hem immers in het opknappen van oude fietsen: van barrels tot parels.’
Circulaire fietsen knappen we op met een sociaal hart: voor alles en iedereen een tweede kans
Dat kan BikeFlip niet zonder fietsenmakers. Daarom is de organisatie inmiddels ook een leer-werkbedrijf. ‘Hier leiden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot fietsenmakers. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Circulaire fietsen knappen we op met een sociaal hart: voor alles en iedereen een tweede kans.’
4,5 ton groeigeld voor BikeFlip
In april van dit jaar haalde BikeFlip 4,5 ton op: groeigeld voor de komende 2,5 jaar. ‘Een abonnement op een kinderfiets is nieuw voor mensen, dus moeten wij heel goed neerzetten wat ons anders maakt dan bijvoorbeeld een Marktplaats. Dat doen we door continu te testen waar wij toegevoegde waarde bieden. Dat betekent: een forse investering in marketing.’
Op dit moment zit BikeFlip alleen nog in Utrecht, maar daar komt begin 2023 verandering in. Dan hoopt de startup uit te breiden naar Amsterdam. De ambitie? Die is groot. ‘Er zijn 4,5 miljoen fietsen die ongebruikt in schuurtjes staan. Het is onze missie om al die fietsen uit de schuurtjes te krijgen, op te knappen en weer terug in de cirkel te brengen.’
Beyer is ambitieus. ‘Een groeicurve zoals die van een Swapfiets is zeker iets wat wij voor ogen hebben. Daarbij zetten wij in op een duurzame, circulaire en sociale meerwaarde voor de samenleving.’
Lees meer over ondernemers in de deeleconomie:
- BIYU maakt het bezit van spullen overbodig
- Daan Weddepohl (Peerby): ‘Misschien was ik wel een Don Quichotte die doordraaide’
- Dit leerde SnappCar tijdens de eerste 5 jaar ondernemen