Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bernd Damme verkoopt Eye-wear.nl; zo zoeken we porno

Ondernemersnieuws vandaag: Bernd Damme verkoopt Eye-wear.nl, Facebook-likes graadmeter voor de kwaliteit van ziekenhuizen en wat een Eskimo intypt als hij op zoek is naar porno.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. Bernd Damme verkoop Eye-wear.nl 

Bernd Damme stapt uit Eye-wear, zo bevestigt de ondernemer woensdag tegen Sprout. De online verkoper van zonnebrillen is voor een onbekend bedrag overgenomen door een consortium van drie bedrijven: Citylens B.V, Crystal Beheer en Monobrands.nl. Damme in een reactie: “De onderhandelingen speelden al langere tijd. We hebben ze afgelopen week afgerond en ik ben verheugd te kunnen delen dat we inmiddels overgenomen zijn door een Nederlands consortium. Los van het feit dat Eye-wear.nl hierdoor in de toekomst flink kan doorgroeien zorgt het er ook voor dat ik als ondernemer meer handen vrij heb en dat komt goed uit met de expansie van Pelliano.” Bernd Damme begon in 2006 op 16-jarige leeftijd met Eye-wear. Dat vonden we zo stoer dat we hem twee jaar later op onze 25 onder 25-lijst een plekje gaven. Vorig jaar riepen we hem samen met Steijn Pelle uit tot winnaar van de 25 onder de 25. Ze hebben zich met Pelliano voor een interessant uitdaging geplaatst. Ze gaan ervoor zorgen dat mannen weer massaal aan de vlinderdassen en pochets gaan. 

Bekijk ook deze video met Bernd Damme en Steijn Pelle

2. Ondernemer zorgt voor zwart beeld tijdens reclame 

Voor het eerst in de geschiedenis bleef het scherm dinsdagavond een halve minuut lang zwart tijdens een reclameblok van de STER. Ondernemer Ton Schröer uit Zierikzee won de zendtijd via een veiliingactie van 3FM’s Serious Request in december 2012, waar hij de hoogste bieder op de zendtijd was. Hij zegt er aandacht mee te willen kweken voor het feit dat we als consumenten met al onze apparaten veel energie verspillen. Het gedoofde scherm zou een klein beetje helpen, meldt de Volkskrant. 

3. Rotterdam wil Silicon Valley aan de Maas worden

Wie aan Rotterdam denkt, denkt aan de haven, misschien nog aan de tv-kok Herman den Blijker of lingeriekoningin Marlies Dekkers als succesvolle ondernemers, maar toch niet aan een levendige internetindustrie? Daar moet verandering in komen vind het Rotterdamse gemeentebestuur. Gisteren vond het lanceringsfeest van de Rotterdam Internet Valley plaats, een initiatief om meer internetbedrijvigheid naar de Zuid-Hollandse stad te trekken. Het is een los georganiseerde incubator, die nu twintig ondernemers aan zich verbonden heeft, maar in de komende twee jaar wil uitbreiden naar mogelijk zestig bedrijven. Wat de ondernemers krijgen? Geen geld, wel snelle internetverbinding en toegang tot een netwerk van zakelijke coaches.   

4. Telegraaf geeft toe: Hyves was miskoop  

Dat de overname van bijna 44 miljoen euro in 2010 vooral voor de oprichters van Hyves een enorm succes was, is bekend. De hyvers  zijn inmiddels massaal overgelopen naar Facebook. De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft intussen de afgelopen twee jaar van alles geprobeerd op de social media netwerk in leven te houden – het richt zich nu op gaming voor kinderen. Het heeft niet mogen baten. TMG schrijft daarom 36,5 miljoen euro af op de aankoop, blijkt uit het jaarverslag over 2012. Bestuursvoorzitter Herman van Campenhout sprak er tijdens presentatie van jaarcijfers al over: “Hyves voldeed niet aan onze financiële ambities.” 

5. Weer een bladenuitgever ter ziele: Pelican Media

Na Gijrath Media Groep en Gay Krant opnieuw een bladenmaker die het hoofd niet boven water kan houden. Pelican Media, bekend van het autoblad Carros en de glossy Elegance, is gisteren failliet verklaard. Opmerkelijk: ondernemer Frank Kloppert geeft de schuld van het faillissement aan investeerders Van den Ende en Deitmers & en Annemarie van Gaal. Die namen in 2008 samen Readershouse Brand Media over, uitgever van customized media, maar voelden zich achteraf bekocht en weigerden de volledige prijs te betalen. Kloppert eiste de openstaande schuld van 5,5 miljoen euro op via de rechter. Deitmers in het FD: “De overname was gestoeld op misleidend informarie.” Deitmers zegt het hoger beroep af te wachten. Volgens Kloppert loopt er geen hoger beroep.   

6. Meer Facebook-likes = minder sterfgevallen

Als je onder het mes moet, is het voortaan ook even goed om naar de Facebook-pagina van het ziekenhuis te kijken. Er bestaat namelijk een verband tussen het aantal likes en het aantal sterftegevallen. Dat meldt The American Journal of Medical Quality, die Facebookpagina’s van veertig ziekenhuizen in de staat New York onderzocht. Het verband: 1 procent minder patiënten die binnen dertig dagen na een ingreep overlijden staat volgens de medische waakhond gelijk aan 93 meer likes op Facebook. De onderzoekers hebben wel een verklaring voor het verband tussen het aantal duimpjes omhoog en de kwaliteit van een ziekenhuis. Anders dan bijvoorbeeld een video of foto’s, denken mensen wel twee keer na voordat ze een ziekenhuis liken. Kortom, alleen als ze het echt vertrouwen drukken ze op de knop. 

7. En dan dit: hoe zoekt de wereld naar porno?

Zoekmachine PornMD wil het opnemen tegen Google – op het terrein van porno dan. Om wat ruchtbaarheid te geven aan zijn dienst heeft het een opzienbarend rapport uitgebracht: de meeste gezochte zoektermen op het gebied van porno in alle delen van de wereld, ingedeeld naar land. Zo blijken mensen in de Amerikaanse Midwest-regio erg van melkproducten te houden en bestaat er in Finland een bovengemiddelde interesse voor de woorden ‘mature’ en ‘granny’. Vooral de infographic is een aanrader, en absoluut wél SFW. Zie Gizmodo.

Tot zover de Sprout update van 13-3-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief