De LOEY Awards zetten dit jaar voor de zevende keer ondernemers in de Nederlandse online industrie in de spotlights, tijdens een feestje waarop initiatiefnemers Hubert Deitmers (Endeit), Heleen Dura-Van Oord (Peak Capital) en Gertjan Munneke (ex-Traffic4u) weer de fine fleur van de internetwereld hadden uitgenodigd.
De jury, bestaande uit Bernhard van Oranje (Levi9), Joost Romeijn (Sundio Group) en Steven Schuurman (oprichter Elastic, winnaar van vorig jaar), pikte Beerens eruit als Leading Online Entrepreneur of the Year op basis van groei, innovatie en inspiratie.
Nalden werd het gezicht van WeTransfer, Beerens (rechts op de foto) legde de basis voor het filesharingsysteem met zijn marketingbureau Oy Communications. Om koerierskosten te besparen, ontwikkelde Beerens zelf een tool om grote videobestanden gemakkelijk en snel te versturen naar zijn klanten. Positieve respons uit zijn omgeving zorgde ervoor dat hij in 2009 het idee kreeg om de technologie breder in te zetten.
WeTransfer
Met Nalden zette hij daarvoor WeTransfer op, de online service die er niet alleen lekker uitziet, maar ook lekker vlot werkt. De dienst claimt inmiddels actief te zijn in meer dan 220 landen (De VN erkent er overigens maar 195) en er worden meer dan een miljard bestanden per jaar verstuurd. WeTransfer leeft van reclame en betaalde diensten, maar geeft 30 procent van de ‘wallpapers’ weg aan creatieven.
“Of we geld verdienen? De marge is in Nederland 50, 60 procent”, lacht Beerens desgevraagd. De helft van zijn inkomsten komt uit abonnementen, de rest uit reclame. Zijn omzet wil hij niet kwijt, maar het is ‘veel meer’ dan 20 miljoen. Daar kan WeTransfer zijn 70 werknemers prima van betalen. Eind deze maand gaat in LA het eerste buitenlandse kantoor van de bestandendeeldienst open.
Wereldwijd succes
Jury-voorzitter Daniel Ropers (Bol.com): “Bas is in staat geweest om van WeTransfer een wereldwijd succes te maken. Het succes van WeTransfer is vooral toe te schrijven aan het tegendraadse ondernemerschap van Bas, dat getuigt van veel visie en lef. Hij bedacht vanuit zijn vastberadenheid ‘wallpaper advertenties’ te verkopen, toen iedereen nog vooral pixels verkocht.”
“Zijn focus ligt niet zozeer op de technologie, die is niet eens zo moeilijk na te maken. Maar zijn focus ligt vooral op de verwaarding van die technologie, via het design en de virale verspreiding van WeTransfer. Zo heeft hij al meer dan 90 miljoen mensen weten te binden aan zijn dienst. Bas is kortom echt een voorbeeld voor ondernemerschap in de Nederlandse online industrie dat laat zien hoe je met een goed product de wereld kunt veroveren.”
Hans Ober
In het kielzog van Beerens werd Hans Ober, oprichter van tweedehandsticketbeurs Ticketswap, door het publiek uitgeroepen tot de meest talentvolle online ondernemer van 2016. Daarmee liet hij Nick Bortot (BUX) en Martijn Nijhuis (Roamler) achter zich.
Ober en zijn compagnons Frank Roor en Ruud Kamphuis zijn inmiddels door heel Europa actief met hun platform, waardoor tot nu toe meer dan 1 miljoen tickets zijn verhandeld. “Er gaat zo veel mis in de markt voor tweedehands tickets, wij wilden echt the good guys worden met Ticketswap”, zegt Ober. Zijn marktplaats is inmiddels in 8 talen beschikbaar en de expansie gaat bijna spelenderwijs.
“We zijn dit jaar in Hongarije live gegaan. De organisator van een groot festival als Sziget kende ons al, doordat al veel kaarten via ons zijn verkocht. Zo’n partij is dan blij als we komen praten.” Ticketswap vraagt een fee van 10 procent per transactie, verdeeld over aanbieders en kopers. Zodra Ober voldoende ervaring heeft opgedaan in de verschillende Europese landen, wil hij wereldwijd opschalen. “We hebben altijd gezegd dat we gaan voor world domninance.”
foto: Punk Media