Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bagbooking wil de wachtrijen-chaos op Schiphol fixen door koffers bij je thuis op te halen

Niemand die blij wordt van lange wachtrijen op Schiphol. Maar voor Bagbooking kan de drukte niet snel genoeg komen. De startup verlost reizigers van het zeulen met koffers en verwacht dit jaar met 1.000 procent te plussen. Uitleggen hoe de dienst werkt, noemt directeur Menno Troost de grootste uitdaging.

bagbooking wachttijden schiphol koffers drukte
Foto: Bagbooking

Speciale tijdslots voor de beveiligingscontrole. Daarmee hoopt Schiphol tijdens de komende meivakantie chaotische toestanden op de luchthaven te voorkomen. Reizigers kunnen enkele dagen van tevoren een tijd reserveren voor het controleren van hun handbagage. Met een QR-code krijgen ze op de dag van vertrek toegang tot een fast lane.

Nieuwe bagageservice

Slim bedacht, maar voor gezinnen die deze zomer naar de Zuid-Europese zon afreizen biedt de dienst geen oplossing. Zij zullen hun koffers voor in het ruim nog gewoon op de ouderwetse manier moeten afgeven. Wachttijden? Die krijgen ze er waarschijnlijk gratis bij.

Het is precies deze ergernis waar Bagbooking op inspeelt. Het bedrijf lanceerde een door-to-door bagageservice waarbij de luchthaven geen rol meer speelt. De founders zijn John Ewbank, Bart Timmer, Guido van Deursen en Pascal de Koning. Menno Troost kwam erbij als managing director.

‘Je reserveert online. Wij halen de koffers vervolgens thuis op, doen er een doos omheen en brengen ze naar je hotel of camping. Afhankelijk van de bestemming zijn we er ongeveer drie tot vier dagen voor het vertrek. Daar aangekomen staat de bagage al voor je klaar’, aldus Troost.

Eigen irritatie

Het transport organiseert Bagbooking met pakketdiensten zoals Parcel. ‘Zij hebben een Europees dekkend netwerk, wat ons model makkelijk schaalbaar maakt. De ontwikkeling van ons platform en het runnen van de klantenservice doen we wél in-house.’

Misschien denk je nu: deze slimmeriken bedachten het concept toen ze op televisie de ellenlange rijen op Schiphol zagen staan. Maar dat is niet de volgorde die bij het verhaal over deze startup hoort. Het idee dateert namelijk al van vóór de coronacrisis.

‘Pascal stond op een dag in de rij met zijn koffers en moest bij aankomst opnieuw lang wachten bij de bagageband. Op een gegeven moment dacht hij: wat doe ik hier? Waarom is dit nog steeds zo slecht georganiseerd?’

Lees ook: 3 tips om zo effectief mogelijk vakantie te nemen

Systemen koppelen

Twee jaar lang werkten de founders aan het optuigen van het businessmodel. Het organiseren van het transport bleek de meest lastig te leggen puzzel. ‘Eerst naar de luchthaven brengen, was voor ons geen optie. Dan zit je als reiziger alsnog met een volle auto en drukte bij het afleverpunt’, zegt Troost.

Het van deur-tot-deur organiseren, op het door de klant gewenste tijdstip voor een prijs die aantrekkelijk genoeg blijft. Dat was de uitdaging waar de founders zich in vastbeten.

Hiervoor moest het bedrijf het eigen reserveringssysteem koppelen aan verschillende pakketdiensten. Op die manier kunnen reizigers namelijk op elk moment inzien waar hun bagage is. ‘Daarvoor heb je dan weer allerlei verschillende API’s nodig en dat was een flinke technische uitdaging’, aldus Troost.

bagbooking koffers schiphol

Concurrerend blijven

Wat is een prijs die aantrekkelijk genoeg blijft? Bagbooking claimt in de buurt te blijven van de bagageprijs die budgetmaatschappijen rekenen en voor sommige bestemmingen zelfs goedkoper te zijn. We typen in: één koffer naar Spanje. Vanaf 97 euro, vertelt de tool ons.

Even de bagageprijzenlijst van Transavia checken dan. Wie een koffer van 20 kilogram online boekt, betaalt tussen 23 en 41 euro. Op de luchthaven is dat 60 euro. De exacte prijs heeft te maken met de bestemming die je kiest. Verder gaat het om het tarief voor een enkele reis.

Troost: ‘Eén koffer is bij ons relatief iets duurder, omdat je dan te maken hebt met een ‘kleine ordertoeslag’. Vanaf twee koffers gaat de prijs naar 67,50 euro en dat bedrag blijft zo. Vanaf dat moment is onze service dus al goedkoper dan bij Transavia.’

Chaos op Schiphol

In november 2021 ging de dienst live, een jaar later dan oorspronkelijk bedacht. Dat had alles te maken met de coronacrisis. Het eerste half jaar was er nog weinig verkeer op het platform, maar dat veranderende toen het in de meivakantie van 2022 op Schiphol helemaal misging.

Voor al die reizigers voelde de ellenlange wachtrijen als een kleine ramp, voor Bagbooking was het toch een soort blessing in disguise. Het aantal boekingen schoot in één klap omhoog.

‘Het najaar was relatief rustig. Inmiddels bieden we onze service ook aan voor golf- en ski-sets. Die dienstenuitbreiding heeft de boel weer in beweging gebracht. De komende maanden verwachten we opnieuw veel drukte’, aldus Troost.

De juiste product-market fit

De ontwikkeling en groei financiert Bagbooking vooralsnog uit eigen zak. Concrete plannen voor een Series A-ronde zijn er nu nog niet, maar langer dan drie jaar zal dat volgens Troost niet gaan duren.

‘Als we in Nederland laten zien dat het werkt, hebben we straks een betere onderhandelingspositie. Uitbreiden naar heel Europa is het doel, zodat we in de toekomst ook bagagevervoer kunnen regelen van Spanje naar Italië bijvoorbeeld.’

Het vinden van goede partners voor de belangrijke first mile zal daarbij essentieel zijn, denkt Troost. ‘Zij zijn in ons model het rechtstreekse contact met de klant. Het gaat erom dat we overal dezelfde kwaliteit kunnen bieden. De kans is groot dat we in andere landen eerst rondom een grote luchthaven starten.’

Op zoek naar nieuwe partnerships

Nieuwe klanten wierf Bagbooking tot nu toe vooral via touroperators, reisagenten en gesponsorde links op Google. Hier blijkt het een uitdaging om klanten uit te leggen wat het bedrijf nu eigenlijk biedt. ‘Als je onze service boekt, hoef je geen ruimbagage meer af te leveren op de luchthaven. Dat is nogal een verhaal. De marketing zo inrichten dat mensen deze boodschap meteen begrijpen, is echt moeilijk’, aldus Troost.

Binnenkort heeft de startup er in ieder geval een nieuw verkoopkanaal bij. Het bedrijf heeft een deal gesloten met het tassen- en koffermerk Van Os. Wie daar straks een koffer koopt, mag Bagbooking één keer gratis proberen.

Ook kijkt het bedrijf naar een partnership met het motormerk van BMW. Motorrijders die lange afstanden rijden, kunnen hun bagage in de toekomst dan door Bagbooking van A naar B laten brengen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Daarnaast voeren we momenteel oriënterende gesprekken met Schiphol’, aldus Troost. ‘Wij denken namelijk een oplossing te kunnen bieden voor de piekbelasting van hun bagagestroom.

Lees ook: Hoe DeNoize Schiphol helpt om geluidsoverlast tegen te gaan