Wat is Baby Exchangerie?
Een leaseplatform voor babyproducten. Voor een vast bedrag per maand huur je alles wat je als kersverse ouder nodig hebt voor kinderen tot ongeveer 1 jaar oud, zoals een wieg, een kinderwagen en een draagzak. Zodra het kind daar uit is gegroeid, stuur je het weer terug.
De startup wil ouders ontzorgen (ook qua opslag) en een alternatief bieden voor een markt waarin ouders worden gepusht om zoveel mogelijk te kopen, zegt oprichter Julie Munneke (foto boven). “Je wordt aangezet tot consumeren, terwijl je deze producten vaak maar heel kort gebruikt. Wij willen objectief advies geven over wat je wanneer nodig hebt. Mensen bewust maken dat je bepaalde producten maar heel kort nodig hebt. Maar ook dat je na een half jaar nog niet klaar bent.” Baby Exchangerie wil zijn aanbod op termijn uitbreiden tot kinderen tot 4 jaar.
De startup duikt op een volgens Munneke starre markt; die wordt gedomineerd door een paar grote spelers waaronder Prenatal. “Mensen willen duurzamere beslissingen nemen. Daarvoor moet je nu naar Marktplaats, maar daar heb je vaak geen tijd voor. En daarbij, wanneer je je eerste kind krijgt, wil je het zo goed en netjes mogelijk doen.”
Wie zit er achter?
Julie Munneke werkte hiervoor bij Ahold (strategie, finance en supply chain). Na het krijgen van haar tweede kind begon het te kriebelen: moet een babyuitzet echt zoveel geld en tijd kosten? Bij Ahold leerde zij naar eigen zeggen hoe je een klant kan ontzorgen, maar ook: hoe je een dienst operationeel efficiënt en schaalbaar kunt maken.
Boeken over startups, zoals Lean Startup, lagen er bij haar thuis al; Munnekes echtgenoot Michiel is een van de twee medeoprichters van M2mobi, een app-ontwikkelaar die apps maakt voor onder andere de luchthavens van Schiphol, Hong Kong en Dallas. “Van hem kreeg ik mee wat ondernemerschap betekent.”
Wie zitten erop te wachten?
Jonge gezinnen – vaak drukbezette tweeverdieners – die een baby verwachten. “Het zijn mensen die letten op duurzaamheid, en kosten. Als we een product kunnen verdelen over 6 of 8 kinderen, dan kunnen we inkoopprijs delen.”
Hoever is Baby Exchangerie?
Het aantal bestellingen bij de eerder dit jaar gelanceerde startup gaat inmiddels richting de 100. Klanten kiezen uit een aanbod van momenteel 25 producten. “We hebben nu een goed gevoel wat de product market fit is, we krijgen elke dag nieuwe aanvragen binnen.” Komend jaar moet het aantal klanten naar 1000 klimmen. Baby Exchangerie werd in oktober geselecteerd voor het Investment Ready Program, een vijf maanden durend groeiprogramma voor duurzame startups onder de hoede van accelerator Impact Hub.
Voorlopig is het volle bak werken aan naamsbekendheid, via influencers, social media, online advertenties en in bladen en fora over zwangerschap. Aan de achterkant is een van de belangrijkste uitdagingen het verzenden van behoorlijk grote spullen zoals wiegjes en kinderstoelen. Het versturen – en weer innemen – daarvan is een flinke logistieke kostenpost.
Wat is het businessmodel?
De minimale leaseperiode voor een babyuitzet is drie maanden, waarna per maand kan worden opgezegd. Wel is er een ‘vakantiepakket’ voor gezinnen die hun babyspullen maar een week of twee nodig hebben.
Een gemiddelde klant betaalt tussen de 30 en 40 procent van de consumentenprijs die zou zijn betaald als de babyspullen helemaal nieuw zouden zijn gekocht, berekent Munneke. Het doel van de startup is om de levensduur van artikelen te verlengen, wat weer bijdraagt aan het rendement van het bedrijf.
Uiteindelijk wil Baby Exchangerie uitgroeien tot een plek waar producenten van babyproducten hun producten leasen en zelf in eigendom houden. Baby Exchangerie ontvangt dan een fee per verhuurd item. Munneke: “Dan wordt het meer een platform. Zodat we samen met leveranciers de keten kunnen verduurzamen.“
Nog geld nodig?
Voor het startkapitaal van haar bedrijf spaarde Munneke eerst (een toepasselijk aantal van) 9 maanden. Momenteel is zij actief op zoek naar 300.000 euro groeifinanciering om het platform door te kunnen ontwikkelen en de supply chain te verbeteren.