Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amigos brak door tijdens corona, hoe is het nu met de huisfeestjes-app?

De app van Amigos werd groot dankzij huisfeestjes die er tijdens corona mee werden georganiseerd. Maar de teller tikt door, en staat - ook na een datalek - bijna op zeshonderdduizend gebruikers.

Amigos app johanan Fraanje

Johanan Fraanje (35) is de oprichter van Amigos, de app waarmee je altijd een huisfeestje of ander evenement vindt als je vrienden het even laten afweten. Tijdens corona werd de app een doorslaand succes. Maar bijna een jaar na de laatste lockdowns blijkt Amigos nog steeds een hit.

Amigos-app komt voort uit backpackers-vibe

Hoe kwam Fraanje op het idee voor Amigos? Tussen zijn twintigste en dertigste was Fraanje vrijwel continu op reis. Een maand in het buitenland wisselde hij af met een maand in verschillende hotels in Nederland.

‘Dat deed ik om het leven gevoelsmatig zo lang mogelijk te laten duren. Als je terugdenkt aan corona, dan voelt dat niet alsof dat twee jaar geduurd heeft. Terwijl een weekendje weg juist veel langer aanvoelt dan twee dagen, omdat je meer nieuwe dingen meemaakt.’

Terug in Nederland miste Fraanje de spontane backpackersvibe. ‘Als je aan het backpacken bent, sta je wijd open voor wat de dag je brengt. In Nederland is dat totaal niet zo. Als je vanavond je vriendengroep appt wie er mee wil naar de bios, dan krijg je geheid terug: “Ik kan vanavond niet, zullen we volgende week gaan?” Hoe weet jij nou wat je volgende week wilt? Zo kwam ik op het idee van Amigos. Via deze app vind je mensen in de buurt die hetzelfde willen doen als jij en maak je makkelijk contact.’

Huisfeestjes zorgen voor bizarre groei Amigos

Amigos werd in de zomer van 2021 gelanceerd, toen de coronamaatregelen net weer waren afgebouwd. Maar enkele maanden later ging Nederland alsnog in lockdown.

Hoewel het de plannen van Fraanje in de war schopte, zorgde het ook voor een razendsnelle toename van gebruikers, die met de app vooral huisfeestjes wilden bezoeken of organiseren. ‘We wilden eerst alleen in Utrecht uitrollen om de animo te valideren’, zegt Fraanje. ‘Dat het zo hard zou gaan in heel Nederland hadden we niet verwacht.’

Datalek treft Amigos-app

Binnen een half jaar telt de app al 200.000 gebruikers. Maar dan, twee dagen voor kerst, slaat het noodlot toe: een datalek. Een student van de Technische Universiteit Eindhoven slaagt erin zichzelf beheerder te maken. Daardoor zijn mogelijk privégegevens van honderdduizenden gebruikers in te zien.

‘Toen ik ons op het nieuws voorbij hoorde komen, dacht ik wel even: dit kan het einde zijn’, zegt Fraanje. ‘Maar als ik er nu op terugkijk, ben ik blij dat het zo vroeg gebeurd is. We hebben er veel van kunnen leren. We zijn voorzichtiger als we iets bouwen, controleren veel meer voordat we iets live zetten en laten het door professionals nakijken. En uiteindelijk haakten maar 3.200 mensen af.’

Ook dertigers gebruiken de Amigos-app

Fraanje en zijn team bouwden een nieuwe app onder Amigos, waarin ze alle learnings uit het eerste jaar meenamen. De nieuwe app staat live sinds afgelopen voorjaar en telt 595.000 gebruikers.

‘De doelgroep voor Amigos is verbreed’, vertelt Fraanje. ‘Waar gebruikers eerst vooral 18- tot 24-jarigen waren, zien we nu ook dertigers die – ik noem maar wat – net in Amsterdam wonen en hun vriendengroep niet. Of mensen van wie hun vrienden in een andere levensfase zitten dan zij.’

Ook het gebruik is veranderd. Waar tijdens corona nog 65 procent van de activiteiten huisfeestjes waren, is dat nu ongeveer 30 procent. ‘En dan tellen we borrels bij mensen thuis mee.’

Pilots in Londen, Tokio en Barcelona

De helft van de Amigos-gebruikers bevindt zich in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Eindhoven. De rest is verspreid over Nederland en Vlaanderen. ‘We zien dat Antwerpen nu flink aan het groeien is’, zegt Fraanje.

Gaat de Amigos-app niet het buitenland in? ‘Dat hebben we expres nog niet gedaan’, zegt Fraanje. ‘Maar 16 december gaat Brussel live en begin 2023 willen we pilots gaan draaien in grote buitenlandse steden zoals Londen, Tokio en Barcelona om daar te leren wat werkt.’

We bereiken een doelgroep die heel moeilijk te bereiken is, dat is interessant voor grote merken

Omzet heeft de app nog niet gerealiseerd. ‘De eerste periode hebben we met externe organisaties samengewerkt die er ook met risico ingingen. Ons eigen team kon ik bekostigen omdat ik met mijn broers meerdere apps heb, waaronder Gangmakers, dat goed liep tot de lockdown’, zegt Fraanje.

‘Eerst had ik als doel om alles zelf te financieren tot we de 100.000 gebruikers aantikten. Maar dat gebeurde zo snel, dat ik de grens verlegd heb naar 500.000. Zo konden we met een hogere waardering de financieringsronde in, die we net hebben afgerond. We hebben in totaal twee miljoen funding gekregen, waarvan een deel bij de gebruikers zelf vandaan komt. Zij geloven in de app en vinden het leuk om daar ook in mee te doen via een obligatielening.’

Geld vragen voor een huisfeestje

Nu de investeerders aan boord zijn, wordt het tijd om geld te verdienen. ‘Gisteren hebben we net een nieuwe feature live gezet’, vertelt Fraanje. ‘Gebruikers die evenementen organiseren, kunnen er geld voor vragen. Denk aan vijf euro inleg voor een huisfeestje. Er zat nog geen eerlijk-oversteken-functie in de app, zoals Marktplaats heeft. Nu wel, en daar vragen we een fee voor. Dat betekent dat jongeren makkelijk geld kunnen verdienen met het organiseren van evenementen. Stel dat je één keer per maand een huisfeest organiseert en daar geld voor vraagt, dan heb je een leuk bijbaantje.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een tweede verdienmodel is in de maak. ‘We hebben partners altijd afgehouden, omdat we ons op de techniek moesten concentreren. Maar we bereiken een doelgroep die heel moeilijk te bereiken is. Dat is interessant voor grote merken.’

In juni gaat Fraanje een nieuwe investeringsronde in, die internationale expansie mogelijk moet maken. ‘Dan moet de app in een fase zijn dat we de groei niet meer willen remmen. Vanaf dat moment wordt het volledige focus op het realiseren van onze missie: mensen laten openstaan voor nieuwe mensen en ervaringen.’