Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

9 regels om te overleven in barre tijden

Heus, het kan: overleven in barre tijden. Sprout googlede negen basisregels bij elkaar en stelt zich even op als "de alweter".

Regel 1: Denk groot

Creëer eerst een luchtkasteel en bouw pas dan het fundament. Om te kunnen groeien, moet je groot kunnen denken. Grootdenkers hebben altijd alternatieven: ze halen het tweede paard van stal als het eerste paard niet loopt. Einstein zei al: “Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis”. Durf daarom te dromen. Groeien doe je door te visualiseren, te concretiseren en ten slotte te realiseren. Maar om bij die laatste fase te komen, moet je wel eerst een droom hebben. Ga slapen met die droom op je netvlies.

Regel 2: Doe wat je graag doet

Het gros van de ondernemers heeft de neiging om vanuit concepten en kennis te denken. Jammer, want dat zorgt voor verstarring. Door naar jezelf te kijken, door verbinding te zoeken met je eigen ik, zul je veel authentieker en nieuwsgieriger zijn. Het spreekwoord luidt niet voor niets: “Waar het hart van vol is, loopt de mond van over”. Je eigen talent is dan ook nog steeds de beste garantie voor succes en groei. Natuurlijk heb je als ondernemer wilskracht en doorzettingsvermogen nodig. Maar uiteindelijk helpt het als het allemaal ook een beetje gemakkelijk gaat. En dat gaat nu eenmaal gemakkelijker als je doet wat echt dicht bij jezelf ligt.

Regel 3: Ontwikkel een helder gevoel voor richting

Laat een duif uit Amsterdam los in Parijs, en hij weet moeiteloos Amsterdam te vinden. Ook jij moet een koers voor ogen hebben. Richtingsgevoel zorgt er ook voor dat je weet welke belemmeringen je tegen kunt komen, welke beren er op je weg kunnen komen. Denk bij het bepalen van je koers altijd aan de vier basisregels:specialisatie, differentiatie, segmentatie en concentratie.
Specialiseer, dan ben je herkenbaar. Zorg dat je je onderscheidt en zorg ervoor dat je daar tekst en uitleg bij kunt geven, dat je dus kunt uitleggen waarom je anders of beter bent. En denk erom: blijf concentreren op waar je goed in bent. Zelfs grote jongens als Nike, Akzo en Shell hebben dat moeten leren.

Regel 4: Verplicht jezelf uit te blinken

Jack Welch, CEO van General Electrics en schrijver van het boek ‘Winnen‘, zei het al: “Als je op een bepaalde markt niet de nummer één of nummer twee kunt zijn, dan moet je die markt niet opgaan.” Dat betekent niet dat je altijd landelijk de beste moet zijn; je kunt ook de beste in je vestigingsplaats of regio zijn. Maar je moet altijd beter willen zijn dan anderen die hetzelfde doen. En daarbij gaat het niet om het winnen op zich. Het gaat erom dat je je – door nieuwsgierig te zijn – uitrekt, zònder jezelf te verrekken. Uitblinken betekent vernieuwen, en vernieuwen betekent groeien. Uitblinkers durven ook feedback te vragen. Sterker: feedback is het ontbijt van kampioenen! Neem Richard Branson, de grote man achter Virgin. De mare zegt dat hij altijd een notitieboekje in zijn binnenzak heeft. Aan klanten vraagt hij steevast wat ze van zijn diensten en producten vinden. Dat schreef hij op “omdat je van feedback altijd leert.” Ook jij hebt feedback nodig om uw bedrijf te laten groeien.

Regel 5: Leer en blijf leren

Veel ondernemers komen van school, en denken dat ze het dan allemaal wel weten. Lees je wel eens boek? Je lijf heeft gymnastiek nodig, net als uw hersenen. Als leren in je systeem gebakken zit, word je sterker. Als ondernemer moet je áán je bedrijf werken, niet alleen ìn. Voorkomen dus dat je een loonslaaf in je eigen bedrijf wordt. Wie niet de tijd neemt om te blijven leren is op den duur kwetsbaar. Omring je zich dus ook altijd met talent, mensen die meer weten en kunnen dan jij. Want alleen door talent word je echt uitgedaagd.

Regel 6: Bepaal prioriteiten en concentreer

Stel je jezelf doelen? En schrijf je ze ook op? Natuurlijk heb je je plannen voor de langere termijn in meer of mindere mate vastgelegd. Maar ook op dagelijkse basis is het belangrijk duidelijke doelen te stellen. Wie een to do-lijstje maakt, wordt de volgende dag niet verrast door alle dingen die op ‘m afkomen. En wees alsjeblieft niet bang dat zo’n lijstje ten koste gaat van creativiteit en enthousiasme. Het zorgt er juist voor dat je kunt focussen, omdat je handen en hoofd leeg zijn als er zich nieuwe uitdagingen voordoen.

Regel 7: Discipline is het sleutelwoord

Winnaars hebben hun agenda op orde. Natuurlijk hebben sommige bedrijven baat bij chaotische visionairs. Maar ook die visionairs kunnen alleen functioneren als ze worden bijgestaan door niet-chaoten. Discipline is het sleutelwoord. En om die discipline vast te houden, moet je vasthouden aan winnende gewoonten. Heel voor de hand liggende gewoonten als behulpzaamheid, vriendelijkheid en dankbaarheid worden in het normale leven hogelijk gewaardeerd. In het ondernemerschap is dat niet anders.

Regel 8: Word een relatie expert

Ondernemers willen verleiden. Een autoverkoper denkt vaak: die deal wordt wel beklonken als ik er een paar honderd euro vanaf doe. Maar het gaat erom echte relaties op te bouwen met je klanten. En dat doe je door echt te luisteren, en echt het gesprek aan te gaan. Wees dus een netwerker, een relatie-expert. Relatie-experts durven informatie te delen, en zijn niet bang anderen om feedback en advies te vragen. Ze houden niet alles voor zichzelf, maar omringen zich door mensen die elkaar ondersteunen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Regel 9: Hak knopen door

Echte ondernemers nemen voortvarend besluiten. Ze durven knopen door te hakken als ze zich voordoen. “Oké, gaan we doen” of “Neen, gaan we niet doen!”. Dat is de juiste houding. Dat betekent niet dat je ondoordachte besluiten moet nemen. Juist niet. Je kunt snel handelen en snel besluiten nemen omdat je een plan en een koers hebt. Probeer dus nooit, maar doe!

(beeld: Jerom Fisher)