Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 5 Nederlandse startups laten je slimmer sporten

Ondernemers die technologie en sport combineren zetten innovatie in een hogere versnelling. Deze week in De Vijf: deze vijf startups timmeren vanuit Nederland hard aan de weg om de sportwereld te veroveren.

Arion
Foto: Arion

1. TrueKinetix

TrueKinetix, Bas van Rens
TrueKinetix-oprichter Bas van Rens | Foto: TrueKinetix

Indoor (thuis) sporten kreeg een boost door de lockdown, en dat geldt ook voor fietstrainer TrueBike. De technologie van de indoortrainer (3250 euro) probeert het gevoel van echt fietsen zo dicht mogelijk te benaderen, door op elk moment de juist weerstand te bieden. Oprichter (en triatleet) Bas van Rens bedacht het concept in een elektrische auto, waarin hij besefte dat je met behulp van een motor kunt afremmen en de juiste weerstand kunt creëren.

De TrueBike is ook op softwaregebied bij de tijd, met koppelingen met diensten zoals Zwift en hartslag- en vermogensmeters. De fietstrainer haalde 4 miljoen aan groeigeld op. In een nieuwe fabriek in Hillegom kunnen 2000 tot 4000 TrueBikes per jaar gemaakt worden. Van Rens mikt ook op uitbreiding naar andere landen, waaronder een vestiging in de VS.

2. Ato-Gear (Arion)

Andrew Statham, Ato-Gear
Co-founder van Ato-Gear, Andrew Statham | Foto: Ato-Gear

Het Eindhovense Ato-Gear wil hardlopers beter maken met een slimme inlegzool (Arion). Die stuurt via een klein, aan een hardloopschoen bevestigd kastje informatie over de looptechniek naar een app. Die vertaalt die data tijdens het hardlopen naar feedback. Dat voorkomt ook blessures, luidt de pitch van Ato-Gear.

Oprichters Andrew Statham (ex-TNO-medewerker) en Jurgen van den Berg (CTO) willen wetenschappelijke inzichten vertalen naar de praktijk, ‘zonder dat je zelf datawetenschapper hoeft te zijn.’ Ato-Gear werkt ook samen met verkopers en makers van sportschoenen, waarmee het techbedrijf R&D-onderzoek verricht. Een verdienmodel is ook de losse verkoop van de slimme inlegzool (249 euro of 299 euro met GPS-zender).

Lees ook: Deze 5 Nederlandse cleantech-startups jagen op groene winst

3. GymStory

GymStory maakt het makkelijk om fitnessactiviteiten bij te houden, en te delen met anderen. Vergelijkbaar met hoe Strava dat doet voor hardlopers en wielrenners. De startup uit Amsterdam combineert daarvoor een fysieke sensor met een smartphone-app.

Het bedrijf van Lars van der Wal, Mathieu Wernsen en Michael Fahim heeft door de coronapandemie en gesloten sportscholen een bewogen jaar achter de rug. Maar mede dankzij 200.000 euro aan funding kon de startup die tijd nuttig gebruiken voor R&D. Nu de fitness-lockdown is opgeheven, lijkt het een kwestie van tijd voordat de startup zijn eerste deals met sportscholen onthult.

4. Iron Roots

Iron Roots-oprichters Erik de Groot, Stefan Boerkamp en Ashkan Hashemzadeh | Foto: Iron Roots

Sportkleding is vaak plastic fantastic, met flinke gevolgen (nanodeeltjes) voor het milieu. Iron Roots vindt dat kunststof niet in kleding thuishoort, en werkt daarom aan een alternatief op basis van plantaardige materialen zoals hennep en eucalyptus. Bijkomend voordeel is dat die materialen, in tegenstelling tot polyester en nylon, geen statische reactie veroorzaken.

De startup van sportvrienden Erik de Groot, Ashkan Hashemzadeh en Stefan Boerkamp fabriceert zijn shirts, hoodies en joggingbroeken in fabrieken in Griekenland en Turkije. De collectie werd onlangs via Kickstarter uitgebreid met een korte broek. Zo goedkoop als bij de H&M zal de kleding van Iron Roots niet worden, maar de (tijdloze) items gaan wel langer mee, belooft het bedrijf.

De Vijf MT/Sprout licht elke week vijf veelbelovende startups uit die een specifieke markt uitdagen. Lees ze hier allemaal.

5. Jogo

Jogo
De app van Jogo | Screenshot: Jogo

Jogo is een app waarmee jonge voetbalspelers kunnen ‘trainen als een prof’ en ook op basis van wedstrijden feedback kunnen krijgen over hun ontwikkeling. De app gebruikt de camera van een smartphone om beelden van dribbelende voetballers te analyseren, op basis van snelheid en tweebenigheid bijvoorbeeld. Die beelden worden aangevuld met data van een kleine sensor in de schoenen van spelers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dankzij data kunnen clubs en trainers jonge spelers beter begeleiden, is de insteek van Jogo-oprichter David Dwinger. ‘Objectieve spelersdata is de toekomst van het voetbal.’ Jogo heeft een fremium-instapmodel, met een betaalde versie ontsluit je extra onderdelen zoals trainingsschema’s en scoutingmodules.

Sport-accelerators en -vc’s

Op zoek naar groeiversnellers voor je sportieve technologie? Daar zijn deze spelers  in gespecialiseerd: