Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom je met je bedrijf wil geven aan goede doelen (óók als je kritiek krijgt)

Commerciële organisatie die geld geven aan goede doelen, dat wringt al snel. Heb daar lak aan, stelt Afas-ceo Bas van der Veldt. Je kunt niet alleen het verschil maken, je bedrijf wordt er ook beter van.

Hoe organiseert Bas van der Veldt zijn tegenspraak? Afas
Je leest nu: Waarom je met je bedrijf wil geven aan goede doelen (óók als je kritiek krijgt)

Het ligt gevoelig: als commerciële organisatie geld geven aan goede doelen. En toch wil ik het erover hebben. Omdat je als ondernemer echt het verschil kunt maken in landen waar het een stuk minder is dan bij ons. Én omdat het je organisatie en jou persoonlijk veel kan opleveren.

De echte waarde van geven, leerde ik van onze medeoprichter Piet Mars. Wij deden thuis vroeger ook keurig aan goede doelen, daar niet van. We steunden een Foster Parents kind en allerlei stichtingen en verenigingen. Maar dat was iets erbij.

Toen ik bij AFAS kwam werken, hoorde ik de visie van Piet. En die is zo’n beetje tegenovergesteld. Schenken is in zijn visie essentieel. Het is een directe en grote verantwoordelijkheid om te delen van wat je hebt.

Zoals hij het zegt: ‘Wie niet kan delen, kan zeker niet vermenigvuldigen’. Die visie heb ik overgenomen. En die geef ik graag door. Het is een geluid dat we nog niet heel vaak horen.

Schenkingen zijn niet vanzelfsprekend

Schenken aan goede doelen is voor veel ondernemingen geen vanzelfsprekend onderdeel van de bedrijfsvoering. Uit de studie Geven in Nederland 2020 blijkt dat slechts een derde van de Nederlandse bedrijven echt aan goede doelen schénkt, zonder sponsoring. En voor zover ik het kan overzien, wordt er weinig over gediscussieerd, en is het geen onderdeel van opleidingen.

Lees ook: Bas van der Veldt (Afas): ‘Als ik onvoldoende kritiek krijg word ik – excuse my French – gewoon een lul’

Voor NL Groeit coach ik regelmatig jonge ondernemers. Als ik hen vraag: geef je aan goede doelen? Dan krijg ik meestal een blank stare. Nóóit over nagedacht.

Rijke weldoeners

Ik snap het ook wel. Allereerst lokt het onderwerp nogal snel, meningen uit. In de begintijd van AFAS zeiden we niets over de giften die we deden. Met de hoge winsten die wij maakten, kregen we met regelmaat de reactie van mensen dat ze dat niet okay van ons vonden.

We besloten openbaar te maken wat we allemaal doen op het gebied van geven en vervolgens kregen we de kritiek dat we onszelf op de borst klopten met goede doelen. Tja.

Ethisch ingewikkeld

Daarnaast is het ethisch soms ingewikkeld. Je krijgt snel een ongemakkelijk gevoel als je op een charity dinner zit, aan van die ronde tafels, flessen champagne in het midden. Aan de andere kant: als tijdens zo’n avond een paar ton voor een goed doel wordt opgehaald, die anders niet zomaar overgemaakt zou worden…

Ten slotte vindt een enkele klant er soms iets van: ‘Als je geld overhoudt, doe dan de tarieven omlaag, in plaats van geld weg te geven aan anderen.’ Dat doen we dus niet.

Wel bieden we je ieder jaar meer voor dat bedrag, nieuwe functionaliteiten, inspiratie, noem maar op. En kun je je daar niet in vinden? Dan kun je bij ons gelukkig iedere maand opzeggen als je dat beter lijkt.

Levens redden

Wij Willen Geven. Zo simpel is het. En dan het liefst op plekken waar we echt het verschil kunnen maken. Er gaan mensen dood van de honger, door oorlog, er zijn mensen met een beperking die letterlijk op de grond moeten leven.

Daar kunnen we wat aan doen, dus daar moeten we wat aan doen. 95 procent van het bedrag dat we met onze foundation uitgeven, is aan buitenlandse projecten. Daar redden we letterlijk levens mee.

Delen en geven activeert ondernemerschap

Het klinkt misschien gek, maar delen en geven activeert de ondernemer in mij. Dat heeft ook te maken met de manier waarop we geven aan goede doelen. Zo maken we nooit zomaar geld over, maar zijn we altijd betrokken bij de uitvoering.

Daardoor leer en ervaar ik allerlei nieuwe dingen. Over kruidenrijkdom in weilanden, over slavernij en racisme, en over met uitsterven bedreigde diersoorten bijvoorbeeld. Natuurlijk, dat kun je ook opzoeken op het internet, maar ik ontwikkel me graag door te doen.

Ethiopië

Klein voorbeeldje: in Ethiopië worden relatief veel kinderen met een waterhoofd geboren. Wij steunen daar een project om die kinderen te opereren. Tegelijkertijd denken we meteen: is er een oorzaak aan te wijzen? En als die er is, kunnen we die dan wegnemen? Dan zouden we immers echt stappen zetten.

Het blijkt te maken te hebben met een gebrek aan foliumzuur tijdens de zwangerschap. En dus kijken we naar manieren om dat foliumzuur bij de aanstaande moeders te krijgen. Het verwerken in brood lijkt daarvoor een goede mogelijkheid.

Aantrekkelijk werkgever

Delen brengt onze hele organisatie verder. Onze medewerkers waarderen het enorm dat we een foundation hebben. Voor sommigen is het zelfs een reden om bij ons te komen werken.

Die foundation is ook geen theoretisch idee om mee te shinen, collega’s kunnen er daadwerkelijk mee aan de slag. Het bestuur bestaat uit medewerkers, en projecten worden begeleid door collega’s. Medewerkers kunnen impact hebben. En dat maakt ons als werkgever aantrekkelijk.

Of onze manier van delen de beste is, is niet aan mij om te beoordelen. Daar gaat het mij ook helemaal niet om. Het gaat erom dat het voor elke onderneming aantrekkelijk kan zijn íéts van je winst te delen. Doe je het niet voor de ander, doe het dan voor jezelf.