Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jaarplannen: begin niet wéér pas in hoofdstuk 11 over diversiteit

Diversiteit en inclusiviteit moeten niet weggemoffeld zitten in de jaarplannen, maar in het DNA van ieder bedrijf verankerd raken. Dat adviseert inclusiviteitsmanager van Just Eat Takeaway Terence Guiamo in zijn column.

Terence Guiamo

It’s that time of the year again. En dan heb ik het niet over het feit dat de kerstspullen alweer in de winkels liggen. Nee, ik heb het over het feit dat we weer businessplannen voor 2022 moeten maken. Veel leiders zullen de komende weken in brainstormsessies de doelstellingen voor volgend jaar bepalen.

Inclusie en diversiteit

Het is belangrijk om inclusie en diversiteit (I&D) in die plannen te verankeren, want alle verandering start bij het managementteam. Daar wordt de toon voor de hele organisatie gezet. Een ceo zei ooit tegen mij: ‘als het motregent in de top, dan stormt het op de onderste functieniveaus van de organisatie’. Ik ben van mening dat dit niet alleen geldt in eventuele roerige tijden, maar ook voor positief en inclusief gedrag.

Daarom mijn oproep om I&D vanaf nu jaarlijks centraal te stellen in de businessplannen, als je dat nog niet deed. Dus niet in hoofdstuk 11.4 een paragraaf onder het mom: ‘We moeten ook nog iets met ‘I&D’. In zo’n geval gaat de paragraaf vaak over het organiseren van een vrouwenevent of het geven van diversiteitstrainingen.

Voorbij vrijblijvendheid

Wil je echt voordelen hebben van een inclusieve en diverse organisatie, zorg er dan voor dat I&D in alle hoofdstukken zit verankerd. Sterker nog: geen enkele organisatie kan nog zonder inclusie en diversiteit.

Door I&D in het jaarplan centraal te stellen, wordt dit geen vrijblijvend onderwerp meer. Jaarplannen draaien immers om doelstellingen die de missie en visie moeten realiseren. Ze bevatten initiatieven om die te behalen. Dit raakt aan alles in de organisatie en daarom is het logisch om dit juist te integreren in de core businessplannen en niet als een afzonderlijk onderdeel in een bedrijf te zien.

Lees ook: Waarom diversiteit en inclusie zo moeilijk voor elkaar te boksen zijn

Of je nu een salesafdeling leidt of aan het hoofd staat van een communicatie- of hr-afdeling, iedereen heeft baat bij een diverse en inclusieve organisatie.

Diverse teams presteren beter

Een inclusieve organisatie bewijst dat diverse teams tot betere oplossingen en resultaten komen. Je zou denken dat iedereen dat inmiddels weet. Toch vinden we het soms moeilijk toe te passen.

Nog even de feiten op een rij: onderzoek laat zien dat diverse teams 20 procent meer innovatie creëren en dat gender-diverse organisaties 15 procent beter presteren dan hun concurrenten. Etnisch diverse organisaties doen dat zelfs 35 procent beter. Bovendien behaalt 43 procent van de organisaties met een diverse board een significant hogere winst dan concurrenten.

Ook draagt I&D erom dat je in de wereld van je klant en medewerker stapt en daardoor beter kunt aansluiten op hun behoeften. Dit levert betere producten op, dus blijere klanten, en tevreden medewerkers die langer bij hun organisatie blijven werken en minder ziekteverzuim vertonen. Wie wil dat nou niet?

Koppel businessdoelstellingen aan inclusie en diversiteit

Maak daarom in je jaarplannen de koppeling tussen de businessdoelstellingen en D&I. Gedurende het jaar houd je bij of er al genoeg gedaan is om die te behalen en wat het heeft opgeleverd. En wie écht wil veranderen verbindt er ook nog consequenties aan, zoals een bonusregeling.

Lees ook: Inclusive30: Deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever 

Veranderen doet altijd even pijn, maar als het is gelukt profiteren de organisatie en de werknemers van de voordelen. Thuiswerken vonden we bijvoorbeeld ingewikkeld, maar in korte tijd is onze kijk daarop helemaal veranderd en zien we er de voordelen van in.

Durf als leider daarom voorop te lopen en veranker I&D in alle lagen van de organisatie. Als ik I&D op deze manier terug ga zien in businessplannen ben ik niet alleen een gelukkiger mens, maar wordt zowel het bedrijfsleven als de wereld ‘a better place’.