Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemersduo haalt groeigeld op voor slimme couveuse

Ondernemers Heleen Willemsen en Jeroen van den Hout hebben succesvol gepitcht en een investering van naar verluidt 1 miljoen euro in de wacht gesleept voor hun innovatieve couveuse. Het gaat om de eerste investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland. 

Het kapitaal wordt gebruikt voor het uitbreiden van het internationale verkoop- en distributienetwerk en het verhogen van de productie. ‘We gaan een nieuwe fase in, daar hoort een nieuwe investeerder bij’, zegt mede-oprichter Jeroen van den Hout.

Couveuses zijn sinds de jaren veertig van de vorige eeuw eigenlijk niet meer veranderd, ontdekte zijn collega-oprichter en industrieel ontwerpster Heleen Willemsen. Van den Hout en Willemsen richtten in 2009 BabyBloom Healthcare op, als uitvloeisel van haar afstudeerproject dat Willemsen vier jaar daarvoor had afgerond aan de TU Delft.

Het duo ontwierp een nieuwe couveuse waarmee een moeder haar baby bij haar in bed kan nemen. De couveuse kan ook – boven het bed van de moeder – gedraaid worden en hij beschikt over een camera zodat ook via een mobiele telefoon te zien is hoe het met het te vroeg geboren kindje gaat. 

Challenger

Het concept sloeg aan en met wat prijzengeld, een innovatiekrediet van de overheid en een starterslening van het Leids Universitair Medisch Centrum, de Universiteit van Leiden en de Rabobank kon in 2009 een prototype worden ontwikkeld. in 2011 werd de onderneming van Willemsen en Van den Hout bedrijf Sprout Challenger

Het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) nam de couveuse vorig jaar als eerste in gebruik op een nieuwe moeder en kind-afdeling met zo’n 50 aparte kamers voor moeders met hun baby’s. Het ziekenhuis ziet ook financiële voordelen van de innovatie: er ouders beter in de gelegenheid zelf voor hun kind te zorgen en is er minder personeel nodig. 

Babybloom mikt nu op groeimarkten in het Midden-Oosten, Rusland en Indonesië, vertelt mede-oprichter Jeroen van den Hout. In het westen is de vraag kleiner omdat het bedrijf vooral te maken heeft met een vervangingsmarkt. ‘We zijn bijvoorbeeld ook bezig met Oostenrijk.’ Wereldwijd worden er zo’n 5.000 tot 7.000 couveuses verkocht in het high-end segment waar Babybloom zich op begeeft.

De Nederlandse ondenemers mikken op ziekenhuizen die moeder-kind-zorg centraal stellen. Dat is een trend en vaak een speerpunt bij de bouw van nieuwe ziekenhuizen, zegt Van den Hout. ‘Daar kunnen wij mooi op inhaken.’

Voor InnovationQuarter is het de eerste investering sinds het Zuid-Hollandse fonds begin dit jaar het levenslicht zag. Doel van het fonds met een investeringskas van 28 miljoen euro is het stimuleren van innovatief ondernemerschap in de provincie.

Directeur Rinke Zonneveld (oud-directeur Ondernemerschap bij het ministerie van Economische Zaken) noemt Babybloom in het FD een ‘revolutie in de wereld van de neonatologie’. InnovationQuarter gaat niet voor het snelle rendement, zegt Zonneveld. Hij spreekt van een vroege fase-investering en verwacht pas na acht jaar een exit. Het fonds investeert samen met een andere – informele – investeerder (wiens naam niet bekend wordt gemaakt).

De precieze omvang van de investering willen beide partijen niet delen.  Hoe dan ook, de twee oprichters van Babybloom hebben nu een minderheidsaandeel in de onderneming. In 2010 stapte al een groep van zes informele investeerders in. 

Improve Your Performance

30 oktober is het zo ver:
Sprout Challengerday!
Deze dag draait om presteren:
wat moeten jij en je bedrijf doen om
tot grote hoogte te stijgen?
BEKIJK HET PROGRAMMA
EN MELD JE AAN!