Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 4 finalisten strijden om de titel Challenger van het jaar

Met de verkiezing van de publieksfavoriet voor de finale zijn de finalisten voor Challengerday 2016 bekend. Deze vier bedrijven strijden op 23 november om de titel Challenger van het jaar 2016. 

Aerialtronics, Dag1, Hotelchamp en Zivver (wildcard na het winnen van de publieksstemming) zijn de finalisten die de jury op 23 november in De Rode Hoed in Amsterdam van hun sokken gaan blazen. De juryleden die de winnaar zullen kiezen zijn Gijs Nagel (oprichter DeGiro), Anne-Wil Lucas (Oud-vvd-kamerlid & Startupdelta), Erik de Heer (EY) en Philip Bueters (business journalist en redactiechef Sprout). 

Het illustere viertal is het topje van de ijsberg die Challenger50 heet: 50 bedrijven die ieder op hun eigen manier hun markt challengen en openbreken. Vorig jaar werd de Challenger50 gewonnen door online supermarkt Picnic.

De winnaar van de Challenger50 van dit jaar krijgt – naast de fameuze titel – vijfduizend euro aan consultancy van EY plus 4500 euro in mediawaarde bij Sprout.

Dit zijn de 4 finalisten die op 23 november met de billen bloot gaan:

Aerialtronics

Aerialtronics

Wat: Commerciële drones
Wie: Robin van de Putte
Daagt uit: Energie, Telecom, Infrastructuur & Veiligheidsdiensten 
Sinds: 2012
Omzet 2015: 4,5 miljoen euro
Medewerkers: 28

Robin van de Putte begon in 2010 te experimenteren met drones waarna hij zich vanaf 2012 met Aerialtronics volledig op de zakelijke markt voor drones. Die inspecteren bijvoorbeeld zendmasten van telecombedrijven of helpen vanuit de lucht met het bestrijden van branden.

De drones van Aerialtronics worden inmiddels in alle continenten verkocht en Van de Puttes omzet is vorig jaar verdubbeld. “Ze worden veel slimmer, zijn bewust van hun omgeving, kunnen objecten herkennen en uiteindelijk zelf beslissingen nemen om op een zo efficiënt mogelijke manier informatie te verzamelen en verwerken.”

Dag1

Dag1

Wat: uitzendbureau
Wie: Maartje Daamen en Ingrid de Graaf
Daagt uit: uitzendbranche
Sinds: 2012
Medewerkers: 20

Dag1 neemt het op tegen de “lage kwaliteit” dienstverlening die kenmerkend is voor de grote jongens in de uitzendmarkt, Daamen uit. “Die zijn druk met het verdedigen van hun marktaandeel en sturen op KPI’s en volume. Dat de opdrachtgever en de kandidaat daardoor middelmatige dienstverlening krijgen is ondertussen door de klant volledige geaccepteerd. Ons doel; stop het accepteren van middelmatige kwaliteit.” 

De manier waarop Daamen en De Graaf hun verschillende vestigingen aansturen, als startups met een eigen P&L-verantwoordelijk, maakt veel grotere concurrenten nieuwsgierig. “Staf en directie draaien rondom de teams en zijn faciliterend aan de verdere organisatie, zij komen nooit tussen de klant en de teams te staan.” 

Hotelchamp

Hotelchamp

Wat: hotelreserveringen
Wie: Kasper Middelkoop en Kristian Valk
Daagt uit: Booking.com en online reisbureaus
Sinds: 2015
Medewerkers: 30

Kasper Middelkoop en Kristian Valk dagen het duopolie van Expedia en Booking.com uit met een online systeem waarmee hoteleigenaren simpel rechtstreekse reserveringen kunnen uitlokken en afhandelen. Zonder een website te hoeven ombouwen, en zonder de soms stevige commissie van de grote boekers maar met een prima vindbaarheid online.

“Er is een wereldwijde behoefte aan een gezondere balans tussen directe boekingen en boekingen via derden, met Hotelchamp willen we dit realiseren.” Na een paar maanden heeft Hotelchamp al honderden hotels aangesloten in meer dan 21 landen op 4 continenten.

Zivver

 

Wat: Veilige communicatie
Wie: Rick Goud, Vincent van Donselaar en Alwin Schoemaker
Daagt uit: traditionele mail, chat en bestandsdeeloplossingen
Sinds: 2015
Medewerkers: 23

Rick Goud, Vincent van Donselaar en Alwin Schoemaker maken met Zivver e-mailen, chatten of het uitwisselen van grote bestanden veiliger. Zo voorkomt de dienst dat bedrijfsgevoelige informatie in verkeerde handen komt. Zivver waarschuwt voor datalekken door zowel de inhoud als de geadresseerden te controleren en geeft een seintje als er privacyrisico’s dreigen.

Voor consumenten is Zivver gratis, bedrijven betalen rond de één euro per maand per gebruiker. De dienst is sinds juli actief, maar tientallen pilots, gesprekken met ziekenhuizen, internationale resellers en 1,2 miljoen aan funding garanderen een vliegende start.