Wat: Webwinkels voor nicheproducten
Wie: Laurens Ultee (32), Wouter Schreurs (31) en Stan Verhoeven (31)
Sinds: 2011
Omzet: 13,7 miljoen euro
Werknemers: 50
Daagt uit: Traditionele retail en traditionele webwinkels
Website: etrias.nl
Begin twintig waren Stan Verhoeven, Wouter Schreurs en Laurens Ultee nog maar toen zij vanuit hun studentenkamer begonnen met Etrias (een samentrekking van de ‘e’ van e-commerce en ‘tria’, het Latijnse woord voor ‘drie’). Het trio zag online een kans voor nicheproducten die de grote online spelers links lieten liggen: ga je voor schoenen naar Zalando, Etrias is inmiddels heer en meester in regenlaarzen. Het model bleek ook goed te werken voor leveranciers, die lang niet al hun producten kwijt kunnen in winkels, maar wel in de onbeperkte schapruimte van het internet.
50 winkels
8 jaar na de start omvat het Etrias-imperium ongeveer vijftig specialistische webwinkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland en één fysieke showroom in thuisbasis Vught. Het vijftig medewerkers grote bedrijf koerst dit jaar af op een omzet van meer dan vijftien miljoen euro. “We overwegen nu om voor het eerst een investeerder aan boord te halen”, zegt Verhoeven. “We hebben tot nu toe altijd netjes winst gemaakt en dat geld weer geïnvesteerd. Daardoor hebben we nu een solide basis, maar het zou leuk zijn als we het gaspedaal in kunnen drukken.”
Magazijnvoorraad
Etrias hanteert een werkwijze waarbij de inkoop niet door traditionele inkopers wordt gedaan, maar grotendeels door de consument wordt bepaald. Door middel van zogenaamde ‘voorraadkoppelingen’ worden de producten die in de magazijnen van leveranciers liggen ontsloten voor de consument. Hierdoor ontstaat een uniek aanbod dat nergens anders verkrijgbaar is. Het disruptieve aspect van Etrias is al merkbaar, want leveranciers passen zich aan en automatiseren hun processen voor hen. Meerdere grote merken, zoals The North Face en Thule, koppelen bijvoorbeeld hun magazijnvoorraden aan de online speciaalzaken van het trio.
“Uniek aan het Etrias-concept is dat meer dan 250.000 unieke producten van 900 verschillende merken aan de consument worden aangeboden, terwijl er slechts 30.000 unieke producten in ons eigen magazijn op voorraad liggen”, legt Verhoeven uit. “Dit is mogelijk door die voorraadkoppelingen. Hiermee maken we optimaal gebruik van de mogelijkheden die een webwinkel biedt; namelijk de ‘oneindige schapruimte’ zonder de kapitaalintensieve voorraadrisico’s en zijn we feitelijk een platform.”
Prijzenregen
Dat Etrias hard gaat, blijkt wel uit de verzameling awards op de schoorsteenmantel: al vijf jaar op rij door het Financieele Dagblad uitgeroepen tot één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland, in 2016 en 2017 door Deloite uitgeroepen tot één van de 50 snelst groeiende techbedrijven van Nederland, in 2014 werd het ondernemerschap van Verhoeven, Schreurs en Ultee bekroond met de Jonge Ondernemer Award van Admarkt en drie Thuiswinkel Awards die het bedrijf ontving voor ‘Beste webwinkel van Nederland’ dankzij de hoogste klantbeoordeling. Verhoeven: “Wij zijn een nuchter Hollands bedrijf dat niet graag aan borstklopperij doet. Maar we vinden het natuurlijk wel heel erg leuk als anderen onze werkzaamheden weten te waarderen.”