Mapiq
Wat: Smart office-platform voor kantoorruimtes
Wie: Sander Schutte (40) en Jasper Schuurmans (40)
Sinds: 2012
Omzet: Niet voor publicatie
Werknemers: 50
Daagt uit: Afdelingen vastgoed, facilitair, IT én HR
Website: mapiq.com
Het is één van de meest opmerkelijke wapenfeiten van het toen nog jonge Mapiq: de Delftse startup mocht voor advieskantoor Deloitte aan de slag aan de Amsterdamse Zuidas. Mapiq zorgde ervoor dat de medewerkers van Deloitte toegang kregen tot de faciliteiten van het duurzaam ingerichte gebouw ‘The Edge’.
Zo krijgen ze één applicatie die alle faciliteiten van het kantoor op één plek weergeeft. Via de interactieve gids kunnen ze kamers reserveren, de weg vinden binnen het gebouw, zoeken naar beschikbare werkplekken, locaties delen en collega’s vinden. Mapiq toont dit in een 3D-kaart op smartphones, tablets, laptops en informatieschermen in het gebouw.
“Flexwerken, activiteit-gebaseerd of agile werken brengt voor medewerkers heel veel voordelen, maar ook uitdagingen”, zegt mede-oprichter Sander Schutte. “Delen is niet altijd even makkelijk. Met ons smart office-platform willen we mensen in staat stellen slimmer en effectiever gebruik te maken van het moderne kantoor. Mapiq helpt bedrijven zo om het kantoor te creëren waar werknemers willen zijn.”
War for talent
Voor Mapiq, één van de vijftig snelst groeiende techbedrijven van Nederland over 2019, ging het na die pilot bij ‘The Edge’ van Deloitte als een trein. Klanten als AkzoNobel, Heineken, Engie en Microsoft klopten bij Schutte en Schuurmans aan om hun gebouwen aan te passen aan de huidige tijd. Inmiddels hebben ze hun tool geïmplementeerd bij bedrijven in Nederland, België, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, de Verenigde Staten en India.
Schutte: “Bedrijven kunnen zich in de war for talent met onze tool onderscheiden met de werkplek die ze aanbieden. Dat is op het moment echt een belangrijke reden om een product als Mapiq aan te schaffen. Het bespaart medewerkers tijd en geeft ze een sterk gevoel van autonomie over de werkvloer. Op dit moment worden huisvestingsbeslissingen voor een deel gemaakt op basis van klachten of onbetrouwbare metingen. Met Mapiq zorgen we dat je beslissingen kunt maken op basis van betrouwbare data.”
Nieuwe markt
De grootste uitdaging voor Mapiq (spreek uit als ‘mep-ik’, van het woord epic) is dat het opereert op een nieuw speelveld. Maar Schutte is ervan overtuigd dat kantoren de komende jaren steeds intelligenter ‘worden’ en bedrijven zich bewust zijn van de behoeften van hun medewerkers.
“De markt is enorm aan het groeien, maar wat ik vooral zie is concurrentie per ‘zuil’, zoals parkeren, werkplekken, audiovisuele middelen of zaalreserveringen. Maar minder vanuit een totaalconcept. Wij zorgen ervoor dat medewerkers maar één tool nodig hebben om op een efficiënte, gemakkelijke manier gebruik te maken van alle faciliteiten in het kantoorgebouw. Zonder de medewerkers te betrekken zal een kantoor in onze ogen nooit optimaal benut worden. Daarnaast is de markt op zoek naar een manier om productiviteit en welzijn van medewerkers op de werkplek te meten. Dit is voor ons de perfecte kans om die data aan te bieden, omdat we daarmee nog concreter maken hoe belangrijk Mapiq is.”