Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Impraise disrupt het traditionele eindejaarsgesprek

Eenmaal per jaar een beoordelingsgesprek? Niet als het aan Bas Kohnke van startup Impraise ligt. Met zijn platform kunnen bedrijven het hele jaar door de ontwikkeling van medewerkers meten. Hij heeft al kantoren in San Francisco, New York, Amsterdam en Lissabon. Dit jaar staat zijn bedrijf in de Challenger50.

Impraise
Wat:
 Feedback voor hr
Wie: Bas Kohnke (31), Steffen Maier (31), Arnaud Camus (28) en Filipe Dobreira (28)
Sinds: 2014
Omzet: Wil niet zeggen
Werknemers: 50
Daagt uit: De traditionele hr-systemen
Website: impraise.com

Bas Kohnke werkte zelf bij een grote organisatie en ondervond aan den lijve hoe demotiverend een gebrek aan feedback kan zijn. Dat bood de inspiratie voor Impraise, dat Kohnke begon vanuit San Francisco en tegenwoordig kantoren heeft in New York, Amsterdam en Lissabon. De Nederlandse scaleup levert een platform waarmee organisaties beter en effectiever de performance, ontwikkeling en motivatie van medewerkers kunnen optimaliseren. Een onderdeel hiervan is dat managers snel check-ins met medewerkers kunnen doen. Medewerkers kunnen zelf snel feedback vragen. Daarnaast geeft de software de hr-afdeling inzicht in best practices om feedback en performance in de organisatie te verbeteren.

“Als aanvulling op of vervanging van het jaarlijkse beoordelingsgesprek helpen we organisaties de performance en motivatie van medewerkers vaker door het jaar heen te meten en bespreken”, legt Kohnke uit. “Hierdoor bereiken teams constanter hun doelstellingen, ontwikkelt de medewerker zich sneller gedurende het jaar en zijn er geen verrassingen aan het eind van zo’n periode meer.”

Disruptief

De meeste organisaties hebben één keer per jaar een beoordelingsgesprek, wat vaak het enige feedbackmoment in het jaar is. Innovatie in markten gaat steeds sneller. Ceo’s moeten zich snel ontwikkelen in organisaties en de beste talenten vinden en behouden om concurrerend te zijn. Met de disruptieve software van Impraise krijgt de gemiddelde gebruiker vier maanden eerder inzicht in feedback dan voorheen. 

Kohnke: “We doen drie dingen anders dan traditionele partijen. Traditionele partijen hebben haar systeem enkel vanuit de HR-administrator en voor traditioneel gestructureerde organisaties ontworpen. Impraise is daarentegen ontworpen voor alle medewerkers en flexibel voor dynamische organisaties. Makkelijke adoptie is daardoor het resultaat. Ook zijn we mobile focused; je kunt alles direct op je mobiel zien, maar ook op je laptop. Tot slot leveren we meer dan technologie. Omdat we honderden klanten hebben, delen we onze kennis en best-practices actief met onze klanten om ze te helpen tijdens verandering.”

Kapitaalinjectie

Impraise timmert inmiddels vijf jaar aan de weg en dat heeft al grote klanten opgeleverd. Zo mag Kohnke onder andere Achmea, WeTransfer en Bynder tot zijn afnemers rekenen. En de klantenportfolio moet de komende jaren nog flink doorgroeien. In de zomer van 2018 maakte het hr-softwarebedrijf bekend dat het een investering van ruim tien miljoen dollar had opgehaald bij onder andere Keen Venture Partners en HenQ. Het kwartet wil het aangetrokken kapitaal vooral gebruiken om te investeren in nieuw talent en het uitbouwen van hun SaaS-oplossing.

“We hebben in ieder geval mensen nodig voor sales, product en ons customer success-team”, zei Kohnke destijds tegen Sprout. “Daarnaast breiden we uit binnen onze markten Noord-Amerika en Noord-Europa. En we willen het product verder ontwikkelen en werken aan de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Het kapitaal zal evenredig worden verdeeld over die drie segmenten.”