Red je Pakketje
Wat: same day delivery
Wie: Sam Rohn (26), Tijs van Driel (25) en Kay Rohn (25)
Sinds: 2015
Omzet 2019: 7 miljoen
Werknemers: 350
Daagt uit: PostNL, DHL en andere pakketbezorgers
Website: redjepakketje.nl
Sam Rohn had eerder al flink succes met de maaltijdshakes van Jimmy Joy (voorheen Joylent), maar de frustratie over de matige service van pakketbezorgers maakte dat hij in 2016 besloot te gaan bewijzen dat het wél kan: een pakketbezorger die voor (web)winkeliers binnen een dag de producten bij de klant krijgt. Met Tijs van Driel en Kay Rohn neemt hij het nu op tegen reuzen als DHL en PostNL.
Een pilot van Redjepakketje in Amsterdam was het jaar daarvoor goed aangeslagen, waarna het in 2016 door het drietal werd opgepakt en uitgerold tot een landelijk dekkend netwerk. Redjepakketje loopt na een aanlooptijd waarin flink moest worden geïnvesteerd in het netwerk en rijdend materieel zó goed, dat Rohn zich nu volledig wijdt aan de same day delivery service.
Gesloten netwerk
Wat Redjepakketje anders doet? “Bij ons zijn alle chauffeurs in loondienst, we zijn een gesloten netwerk zonder onderaannemers. Zo houden we de controle in eigen handen. Bovendien bieden we onze etailers een late pickup tot half vier ‘s middags en geven we hun klanten de mogelijkheid het pakketje realtime te volgen: daardoor hoeven ze nooit langer dan een half uur thuis te zijn om hun pakket aan te nemen.” De klanten voor wie Rohn de pakketjes bezorgt, worden steeds groter: naast rond de 100 webshops zijn ook Greetz, Douglas en zelfs Bol.com klant.
Cut-offtijd
Redjepakketje verdubbelt in 2019 zijn omzet en Rohn ziet dat de markt reageert op zijn aanwezigheid. Fietskoeriers.nl rolde bijvoorbeeld uit tot een landelijk dekkend netwerk in samenswerking met DHL, en een concurrent als Sand2me kwam in de markt, maar verdween ook weer. “Je ziet ook grote webshops concurrerend op latere besteltijden: ‘tot 14:00 besteld, vandaag nog in huis’. Wij hebben de laatste cut-off tijd.”
CO2-vrij
Rohn heeft de ambitie zijn bezorgdienst nog onderscheidender te maken van zijn grote concurrenten: hij wil zijn netwerk binnen 3 jaar volledig CO2-vrij maken. “Daarmee hebben we dan een wereldprimeur.” En inderdaad, de financiering van alle elektrische busjes die dat vergt, is een grote uitdaging. Maar door de inzet van fietskoeriers en een combinatie van efficiënter rijden en een grotere actieradius van de elektrische bussen moet het haalbaar zijn, is zijn overtuiging.