Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager in het nieuws: Peer Swinkels (nieuwe CEO Bavaria)

Peer Swinkels wordt de nieuwe CEO van Swinkels Family Brewers, voorheen Bavaria. De brouwer is nog op zoek naar een nieuwe CFO. Een profiel van een telg van een 300 jaar oud familiebedrijf.

De neven Swinkels in het voorjaar van 2017. Van links naar rechts: Frank, Pieter, Stijn, Jan Renier en Peer Swinkels.
De neven Swinkels in het voorjaar van 2017. Van links naar rechts: Frank, Pieter, Stijn, Jan Renier en Peer Swinkels. Foto: Ingmar Timmer

Foto: Het bestuur van Bavaria in 2017. Van links naar rechts: Frank, Pieter, Stijn, Jan-Renier en Peer Swinkels.

Peer Swinkels (44) wordt de nieuwe baas van Swinkels Family Brewers, het bedrijf dat iedereen kent als Bavaria.  Peer groeide op rond de brouwerij. ‘Toen ik jong was speelde ik met kratten in de tuin in plaats van met blokken,’ vertelde hij in 2017 in MT. ‘Toen ik 14 was ging ik al vaak op reis met mijn vader. Hij heeft de export opgezet. Als vijftienjarige zat ik bij onderhandelingen – zo raak je wel met het bedrijf verbonden.’

De huidige Chief Commercial Officer en nieuwe CEO, werd in 2003 door de familie teruggehaald naar Lieshout. Peer Swinkels was bij Unilever werkzaam als marketeer en dat was ook het terrein waar hij zich die eerste jaren in het familiebedrijf mee bezighield.

Als marketeer was hij de man verantwoordelijk voor de stunt met de beruchte ‘jurkjes’ waarmee de brouwer tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal in 2010 veel aandacht kreeg. De ingehuurde modellen trokken tijdens de eerste wedstrijd van Oranje hun bovenkleding uit en bleken gekleed in de oranje ‘Dutchy Dress’ van Bavaria. De wereldvoetbalbond Fifa was woedend over de actie omdat het sponsor en bierbrouwer Budweiser exclusiviteit had beloofd. De modellen werden zelfs enige tijd vastgehouden vanwege de actie.

Maar ook op andere momenten was het Peer die namens Bavaria naar buiten trad in bijvoorbeeld televisieprogramma’s en het woord voerde in krantenartikelen. Hij was ‘mr. Bavaria’ en daarom is het niet gek dat hij het stuur van zijn oudere neef Jan-Renier (56) overneemt. Toch valt niet uit te sluiten dat zich in Lieshout een strijd om de macht heeft afgespeeld. Volgens een bron die door het Financieele Dagblad wordt aangehaald, had voormalig CFO Frank Swinkels eveneens de ambitie CEO te worden. Frank Swinkels stapte in april 2018 op.

Opvallender dan de keuze voor Peer Swinkels is dat ook de bestuursstructuur op de schop gaat. Want hoewel Bavaria haar naam vorig jaar zomer veranderde in Swinkels Family Brewers, stapt het bedrijf nu af van de oude, collegiale vorm van bestuur die juist zo typisch was voor het familiebedrijf.

Vijf neven Swinkels

Tot vorig jaar bestond de directie uit vijf neven van de zevende generatie: Frank, Jan-Renier, Peer, Pieter en Stijn. Maar vanaf dit voorjaar kiest het bedrijf voor een tweekoppige raad van bestuur met naast de CEO een CFO. De financiële man moet nog worden aangetrokken, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

Dat is een trendbreuk. Het was de gewoonte dat de familie altijd nauw betrokken was bij de besluitvorming van de brouwerij in Lieshout. Besluiten werden in hun vaders tijd vaak nog genomen aan de keukentafel van tante Cory, zo vertelden de neven in gesprek met MT in 2017. De laatste jaren werden de besluiten in de bestuurskamer genomen. Het bedrijf was als multinational te groot geworden om de hele familie bij het beslissingsproces te betrekken. Maar het bestuur bestond nog altijd louter uit familieleden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Overname Palm

Swinkels Family Brewers is de afgelopen jaren hard gegroeid. Het nam een 60 procentsbelang in bierbrouwer Habesha in Ethiopië en kocht dichterbij huis de Belgische brouwerij van speciaalbier Palm over. Bij het concern, inclusief de mouterij Holland Malt, werken nu 1750 mensen.

De eerste taak voor Peer Swinkels lijkt het om de komende maanden vooral te consolideren en iets aan de marges te doen. Want hoewel de omzet mede dankzij de overnames van een half miljard steeg naar 695 miljoen in 2017, staat de winstgevendheid wel iets onder druk. De winst daalde van 45,8 naar 41,1 miljoen. Een ander probleem voor Bavaria lijkt de enorme populariteit van alhohol vrij bier. De brouwer was met Bavaria Malt altijd een voorloper op dit gebied, maar lijkt nu een beetje last te krijgen van de wet van de remmende voorsprong. Wat nodig lijkt om concurrenten als Heineken bij te benen, is een list. Laat dat maar aan Peer over, zullen ze in Lieshout waarschijnlijk hebben gedacht.