Je zit hier nu anderhalf jaar, wat trok je aan in de baan?
‘Toen ik was benaderd heb ik gesprekken gevoerd met oprichters Nalden en Bas [Beerens red.] en een aantal senior executives, daar was meteen een goede klik. Ik was ook onder de indruk van het private-equitybedrijf Highland dat er net in was gestapt. Tot slot was mijn familie enthousiast om naar Nederland te verhuizen. We hebben een tijd in Luxemburg gewoond en hebben veel Nederlandse vrienden.
Je komt van Amazon, zijn de twee bedrijven te vergelijken?
‘Allebei de bedrijven hebben een focus op de consument en hebben het streven om producten zo simpel mogelijk voor ze te maken. Dat is bijvoorbeeld de reden dat we bij WeTransfer nooit hebben geadverteerd via banners, al zou dat op de korte termijn veel geld hebben kunnen opleveren. Ook denken beide bedrijven wereldwijd. WeTransfer wordt in alle landen ter wereld gebruikt, door allerlei typen bedrijven. Het grote verschil is natuurlijk de schaal, toen ik bij Amazon in het Verenigd Koninkrijk kwam werken, werkten er 400 mensen, toen ik er vertrok waren dat er 4000. Al groeit WeTransfer ook snel, toen ik aankwam zat er 50 man, nu zijn dat er ruim honderd.’
Het is moeilijk is om aan technisch personeel komen, hoe vinden jullie mensen?
‘Nu we groeien worden we ook als werkgever interessanter. Het lijkt alsof we een heel simpel product hebben, maar het is technisch juist vrij gecompliceerd. Dus dat vinden mensen leuk. Ook willen mensen graag naar Amsterdam komen. We halen ons talent overal ter wereld vandaan.’
Wat wil je de komende jaren doen?
‘Mijn opdracht was simpel; opschalen. Dat gaat deels organisch, mensen gaan steeds grotere files sturen. We hebben het bedrijf nu zo opgezet dat we vier tot vijf keer zo groot kunnen worden. Onze grootste groei voorzien we in de Verenigde Staten, daarom hebben we een kantoor in Los Angeles geopend.’
Waarom LA en niet San Francisco, waar alle techbedrijven zitten?
‘Juist omdat alle techbedrijven daar zitten. We wilden ons onderscheiden. Maar ook omdat we veel gebruikt worden door creatievelingen in de fotografie, film- en muziekbranche, en die zijn juist in LA te vinden. Ook blijven we Nederlanders hè, LA is een stuk goedkoper dan San Francisco.’
Hoe zit het met jullie plannen voor een beursgang?
‘In het ideale geval gaan we binnen drie jaar in Europa naar de beurs. Maar het ligt niet heel erg vast. Het is een soort einddoel voor ons en onze investeerders. Het is vooral ook een signaal dat we als bedrijf onafhankelijk willen blijven en niet als doel hebben om overgenomen te worden door een grote partij, een strategische partner behoort voor ons wel tot de mogelijkheden. En tenslotte helpt het in het recruitmentproces. We kunnen toekomstige werknemers iets bieden, waardoor we aantrekkelijker zijn voor toptalent.’